Search page

Søket fant 17 resultater på 0.062 sekunder.

Søkeresultater

  1. Vurderingskriterier- muntlig framføring

    Reklame

    Skjema med vurderingskriterier til muntlig presentasjon og analyse av reklame.

    Linn Økland - 14.05.2013 12:50

  2. Språklab uten vegger

    SNAKKE: Dialogtrening, språklab uten vegger. Dette er såkalt «lukkede» hodesett som effektivt stenger ute lyd fra omgivelsene og tillater uforstyrrede samtaler. Dette er utprøvd lokalt på Åssiden. Man trenger et hodesett per elev. Hensikten er å styrke muntlig engelsk- eller norskkompetanse gjennom autentisk 1-1 dialog med via kommunikasjonsprogrammer som Skype.

    Målet er å innarbeide dette til en mer institusjonalisert/permanent praksis integrert i utvekslingsprogrammet. Bruke fagterminologi i norsk og engelsk. Alle skal få trening i muntlig praksis effektivt.

    19067302 - 19.02.2014 14:02

  3. Blå amason. Å lese novelle på yrkesfag

    Opplegget skisserer ulike muligheter for å utnytte novellen "Blå amason" av Gro Dahle, både i førlesingsfasen og som etterarbeid.

    rora0708 - 21.01.2014 10:21

  4. Adaptasjon av noveller. Klassen lager hørespill

    Elevene skal lese to forskjellige noveller, velge én, og gruppevis tilpasse novellen til et hørespillmanus. Forslag til noveller kan være: Herr Karlsen av Sarah Johnsen eller Gutten av Ingvar Ambjørnsen. Begge tekstene er enkle å tilpasse til hørespill med tanke på lydeffekter, miljø, replikker osv. Elevene kan jobbe i grupper på ca fire, og få utdelt bestemte arbeidsoppgaver. Sluttproduktet skal være et ferdig innspilt hørespill med lydeffekter og replikker. Elevene kan for eksempel bruke lydprogrammet Audicity.

    Mari Engen - 27.03.2014 11:43

  5. Informasjonsbrosjyre om brukernes rettigheter

    Tverrfaglig undervisningsopplegg i norsk og salg- og servicefag som kan brukes på både Vg1- og Vg2 nivå.

    tonjes - 18.12.2013 10:57

  6. Tverrfaglig årsplan vg2 HFA og norsk

    Årsplan for tverrfaglig samarbeid vg2 Helsefagarbeiderfag og norsk.

    gerd.elisabeth.gellein@stfk.no - 10.02.2015 11:39

  7. Tokolonneskjema til muntlig framlegg om episke tekster

    Dette er ment som en ramme for de elevene som trenger dette.

    Torleif Sleveland - 14.05.2013 12:40

  8. Muntlig presentasjon av valgt tema fra en fagbok

    Dette er en tverrfaglig oppgave som går på gruppearbeid, presentasjonsteknikk, rettskriving, terminologi, repetisjon av fagstoff og evnen til å formulere et faglig tema på en forståelig måte.
    Kan brukes i alle fagområder.

    Vurdering: Mange måter å vurdere på, det kommer an på hvilken kunnskap og ferdigheter som skal vektlegges.

    Marie Hofseth Christensen - 20.02.2014 13:35

  9. Bokelsker

    Elevene skal lese en novelle, analysere den og reklamere for den. I reklamearbeidet skal elevene lage et forsidebilde som de selv analyserer. Muntlig framføring med Power-Point Presentasjon.

    Læringsmål:

    • Å kunne finne informasjon eller opplysninger som er relevant for oppgaven
    • Å forstå, tolke og sammenholde informasjon og opplysninger i tekstene og samtidig å reflektere over dem.
    • Å snakke sammenhengende om et tema i eget programfag
    • Sosiale ferdigheter (kommunikasjon- å snakke og å lytte)

    rora0708 - 27.01.2014 13:45

  10. Bybygging - Klasseoppgave om velferdsstaten. Helsefremmende Arbeid, Yrkesutøvelse, Kommunikasjon/samhandling, Naturfag, Norsk muntlig

                                                        Undervisningsopplegg

    Tittel på undervisningsoppgaven: Bybygging

    Fag:
    Naturfag, Yrkesutøvelse

    Helsefremmende arbeid, Kommunikasjon/samhandling og norsk muntlig

    Nivå:
    VG 1

    Tidsbruk:

    ida.oddvin.andersen@nfk.no - 28.05.2015 13:19

  11. Lage og analysere blogger

    Elevene får velge om de vil lage en blogg selv eller sammenligne og analysere to blogger. Dette arbeidet skal presenteres og vurderes til slutt. Arbeidet inkluderer både muntlige og skriftlige ferdigheter. Bloggene kan gjerne ha et yrkesfaglig innhold.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 10.04.2013 13:23

  12. Sorg, savn og krise

    Tverrfaglig undervisningsopplegg for norsk og barne- og ungdomsarbeider. Kan også overføres til helse- og omsorgsarbeider vg2. Opplegget tar for seg forskjellige måter å håndtere sorgreaksjoner hos barn.

    helwin@vgs.nfk.no - 19.10.2015 09:07

  13. Presentasjon fra murerverkstedet

    Dere skal presentere for resten av klassen planlegging, gjennomføring og egenvurdering av en av øvelsene på murerverkstedet i høst. 

    Dette er en individuell oppgave.

    Dere skal presentere i en ca 5- 10 min presentasjon hvordan dere planla og bygde øvelsen, og gjerne en vurdering av hvordan du syntes det gikk.

    Sørg for å bruke eventuelle tegninger og beskrivelse av øvelsen i deres framlegg, bilder fra selve byggingen og det ferdige produkt.

    Per Arthur Christensen - 17.11.2015 14:50

  14. Bokomslag: Illustrasjon av romaner

    Elevene har jobbet med en roman eller et annet litterært verk og har fått i oppgave å lage et bokomslag som illustrerer innholdet i boka. I forkant har romanen vært diskutert og gjennomgått, og elevene har fått en innføring i romananalyse og fagbegreper knyttet til det. I programfagstimene har elevene jobbet med bildeanalyse og bildeteori, med utgangspunkt i semiologisk analyse (Roland Barthes). Elevene skal utarbeide et bokomslag som illustrerer innholdet i boka, og dette skal presenteres i et foredrag. Foredraget blir vurdert.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 13.05.2013 17:14

  15. Reklame - muntlig presentasjon

    REKLAME

    Elevene skal lære hva reklame er og forstå hensikten med reklame. I tillegg skal de analysere en reklame eller lage en reklame.

    Muntlige ferdigheter

    Elevene skal uttrykke seg muntlig ved å holde en presentasjon.

    Skriftlige ferdigheter

    Elevene skal uttrykke seg skriftlig ved å lage en PowerPoint presentasjon.

    Linn Økland - 14.05.2013 09:26

  16. Halvårsplan i norsk vg1 yrkesfag

    Dette er ein halvårsplan som syner korleis ein kan samarbeide mellom faget Prosjekt til fordjuping og norsk.

    Heile hausthalvåret har fokus på kommuinikasjon, presentasjon og rapportskriving. Arbeidet byggjer opp mot utplassering i arbeidslivet i 14 dagar og etterarbeid etter dette.

    Lærestoffet er ein kombinasjon av læreboka Klar Melding 1, NDLA sine nettsider, andre nettressursar og lokale malar (blant anna oppsett av fagrapport og lokal læreplan i Prosjekt til fordjuping)

    Siv Reidun - 30.10.2013 13:13

  17. Klassikere i klasserommet: Frankenstein

    Å jobbe med romanklassikere på yrkesfag er absolutt mulig. Mary Shelleys Frankenstein, eller den moderne Prometheus er en spennende gotisk roman som elevene raskt kommer inn i og synes er underholdende å jobbe med. Dette undervisningsopplegget krever at lærer har gjennomgått romansjangeren på forhånd, men ellers er opplegget beregnet både på de svakere elevene og de som trenger ekstra utfordring. Elevene får hver sin roman delt ut, noe leses høyt av lærer/elever, men de må også lese noe hjemme. Elevene får vedlagt hefte og jobber med spørsmål til teksten mens de leser.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 20.11.2013 09:47