Search page

Søket fant 21 resultater på 0.057 sekunder.

Søkeresultater

  1. Brotsmannskvad - elevarbeid i nynorsk

    Video som viser elevarbeid fra Elvebakken vgs i Oslo. Viser hvordan musikk og digitale verktøy kan brukes i nynorskundervisning.

    Monica Nordeng - 23.03.2013 12:59

  2. Teikneseriar - kva og korleis fortel dei?

    Arbeid med teikneseriar etter læringsmål om samansett tekst. Lærar kan velje å dele klassen i grupper eller å la elevane jobbe åleine. Arbeidet kan munne ut i munnleg presentasjon med samansett tekst, skriftleg analyse eller ein læringsdiskusjon. Ein kan også ha kombinasjonar av desse.

    brinor - 13.05.2013 16:57

  3. Motiv og tema i tekster - en kreativ måte å drøfte og tolke innhold

    Opplegget fokuserer på grunnleggende ferdigheter innen lesing og digitale verktøy. Målet med opplegget er å øke elevenes forståelse av motiv og tema i tekster, og hvordan en på en kreativ og morsom måte kan konkretisere og visualisere en tekst.

    kriros - 30.04.2013 12:14

  4. VENSKAP – Å JOBBE MED FILMEN BUDDY

    Tverrfagleg samarbeid i norsk og samfunnsfag. Kan brukast på alle studieretningar, vg2

    ØVING PÅ DEI GRUNNLEGGANDE FERDIGHEITENE:

    Øving på munnlege, skriftlege og digitale ferdigheiter

    Eit opplegg om filmen ”Buddy” som kombinerar norsk og samfunnsfag. Elevane svarar rett inn i oppgåva. Tema er venskap og sosialisering.

    Terese Kristin Aarsund Myklebust - 15.11.2013 12:24

  5. Blå amason. Å lese novelle på yrkesfag

    Opplegget skisserer ulike muligheter for å utnytte novellen "Blå amason" av Gro Dahle, både i førlesingsfasen og som etterarbeid.

    rora0708 - 21.01.2014 10:21

  6. Søken etter det gode liv

    Tema: Kulturmøte

    Tverrfaglig samarbeid mellom samfunnsfag og norsk på vg2 yrkesfag på alle programfag.

    Grunnleggende ferdigheter: Eleven skal trene på å utvikle muntlig ferdighet gjennom samtale, intervju og presentasjon. I tillegg skal de øve på skriftlig ferdighet gjennom skriftlig refleksjonslogg.

    Produkt:

    • Intervju

    • Refleksjonslogg der du reflekterer over eget arbeid og egen læring

    Presentasjon

    asemo - 06.06.2014 13:47

  7. Barnebok og lesestund på Design og håndverk (sammensatte tekster, litterære virkemidler)

    Elevene skal lage en illustrert barnebok. Det skal brukes virkemidler som bildeutsnitt og perspektiv. Dessuten skal de bruke virkemidler fra sjangeren novelle og strukturer fra barnelitteratur som hjem - borte - hjem.

    Barneboka ble lest opp for barn i barnehagealder. Lesing med innlevelse.

    karber7 - 27.03.2014 11:31

  8. Adaptasjon av noveller. Klassen lager hørespill

    Elevene skal lese to forskjellige noveller, velge én, og gruppevis tilpasse novellen til et hørespillmanus. Forslag til noveller kan være: Herr Karlsen av Sarah Johnsen eller Gutten av Ingvar Ambjørnsen. Begge tekstene er enkle å tilpasse til hørespill med tanke på lydeffekter, miljø, replikker osv. Elevene kan jobbe i grupper på ca fire, og få utdelt bestemte arbeidsoppgaver. Sluttproduktet skal være et ferdig innspilt hørespill med lydeffekter og replikker. Elevene kan for eksempel bruke lydprogrammet Audicity.

    Mari Engen - 27.03.2014 11:43

  9. Ikke vær pyse, gjør en diktanalyse!

    DE GRUNNLEGGENDE FERDIGHETENE:

    Lesing, skriving, samtale, muntlige og digitale.

    • Innlede med oppklipt dikt, som elevene setter sammen igjen til sine dikt (eksempelvis: Vepsen, Inger Hagerup).

    • Samtale om tolkning av lyriske tekster.

    • Ta utgangspunkt i en sangtekst--> rapp, trekke frem virkemidler som utgangspunkt for analysedelen.

    • Analyse av dikt/sangtekst: Skriftlig produkt (se sammensatt tekst)

    Terese Kristin Aarsund Myklebust - 12.11.2013 13:44

  10. Bokelsker

    Elevene skal lese en novelle, analysere den og reklamere for den. I reklamearbeidet skal elevene lage et forsidebilde som de selv analyserer. Muntlig framføring med Power-Point Presentasjon.

    Læringsmål:

    • Å kunne finne informasjon eller opplysninger som er relevant for oppgaven
    • Å forstå, tolke og sammenholde informasjon og opplysninger i tekstene og samtidig å reflektere over dem.
    • Å snakke sammenhengende om et tema i eget programfag
    • Sosiale ferdigheter (kommunikasjon- å snakke og å lytte)

    rora0708 - 27.01.2014 13:45

  11. Kulturkompetanse i arbeidslivet

    Formålet med prosjektet er å undersøke ulike former for arbeidskulturer i norsk arbeidsliv. Kultur er måter vi handler, tenker og snakker på, og målet er at elevene skal få et bevisst forhold til ulikhet og mangfold, i sitt eget og andres arbeid.

    Foto: Corbis, NTB Scanpix / Lisens: CC by-nc-sa 

    Julie Bjørnstad - 13.09.2015 17:21

  12. Kulturkompetanse i arbeidslivet

    Formålet med prosjektet er å undersøke ulike former for arbeidskulturer, i tillegg til å se nærmere på den flerkulturelle konteksten i norsk arbeidsliv. Elevene bruker erfaringer fra praksis og sakprosatekster som grunnlag for analysen.

    Foto: Ambro / freedigitalphotos.net

    Kultur er måter vi handler, tenker og snakker på, og i den forbindelse kan prosjektet hjelpe elevene å få et bevisst forhold til ulikheter, holdninger og mangfold.

    Julie Bjørnstad - 09.09.2015 12:02

  13. Å skrive rapport

    I dette prosjektet skal elevene lære om ulike former for rapportering. De skal lære om rapportens hensikt, og hvor og når rapporter skrives, og hvilke institusjoner som bruker rapport i sine systemer. Her skal eleven også drøfte utfordringer knyttet til overføring av informasjon.

    Foto: Berit Roald, NTB Scanpix / Lisens: CC by-nc-sa

    Julie Bjørnstad - 10.09.2015 14:03

  14. Lokale restauranttilbud - tekster om mat og servering

    Med utgangspunkt i restauranttilbudet i nærmiljøet jobber vi med tekster (lesing og skriving) i norsk- og engelskfaget.

    Del 1: Lesing av restaurantanmeldelser

    Vi starter med å fokusere på restaurantanmeldelse som skiftlig sjanger. Både i norsk og engelsk leser vi typiske eksempler på restaurantanmeldelser og snakker om hva som kjennetegner disse tekstene. På engelsk jobber vi også med å ordforrådsarbeid og lærer oss ord/uttrykk som brukes for å beskrive mat og servering på restauranter. Som intro til opplegget har vi en 20-spørsmål-oppgave i begge fagene.

    Kirsti Berg-Hansen - 23.09.2013 14:48

  15. Lage og analysere blogger

    Elevene får velge om de vil lage en blogg selv eller sammenligne og analysere to blogger. Dette arbeidet skal presenteres og vurderes til slutt. Arbeidet inkluderer både muntlige og skriftlige ferdigheter. Bloggene kan gjerne ha et yrkesfaglig innhold.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 10.04.2013 13:23

  16. Inkluderende samfunn

    Elevoppgave: En presentasjon med tema kulturmøte/- konflikt. Samarbeid mellom norsk og helse- og oppvekstfag.

    carly - 13.10.2015 15:55

  17. Sorg, savn og krise

    Tverrfaglig undervisningsopplegg for norsk og barne- og ungdomsarbeider. Kan også overføres til helse- og omsorgsarbeider vg2. Opplegget tar for seg forskjellige måter å håndtere sorgreaksjoner hos barn.

    helwin@vgs.nfk.no - 19.10.2015 09:07

  18. Poesi-kafé

    Hovedtema: "Hvordan tjene penger på poesi-kafé?"

    I opplegget planlegges og gjennomføres en poesi-kafé for elever på Vg1. Elevene står selv for innholdet og arrangementet. Elevene gjør økonomiske beregninger og vurderer hvorvidt det er mulig å tjene penger på en poesi-kafé. 

    Hildegunn Moland - 25.03.2015 10:42

  19. Noveller- et større opplegg

    Kommentar til opplegget: Det følgende læringsopplegget er delvis en bearbeiding av et opplegg laget av fra Kristine Gilje Skjæveland (lesesenteret og Gand videregående skole), og etter hvert flere egenproduserte oppgaver i ulik grad av ferdigstillelese.

    Eva Beate Dahle - 19.04.2013 08:10

  20. «Garderobe for en reise» av Vigdis Stokkelien

    Novellen «Garderobe for en reise» blir i dette undervisningsopplegget brukt som «starter» til emnet «Omsorg ved livets slutt». Dette er en god inngangsport for å skape motivasjon og etisk refleksjon til videre arbeid og omsorg for pasienter og pårørende. Fortellingen belyser mange etiske dilemma, både profesjonsmessige og mellommenneskelige.

    Novellen står i Nettopp norsk vg2.

    Grunnleggende ferdigheter:

    Terese Kristin Aarsund Myklebust - 13.09.2013 09:06

Pages