Search page

Søket fant 12 resultater på 0.057 sekunder.

Søkeresultater

  1. Leserinnlegg

    Elevene jobber systematisk med sjangeren leserinnlegg. Lærer gjennomgår sjangeren først. Deretter jobber elevene med oppgaver, og til slutt skriver de selv et leserinnlegg etter en mal. Målet med opplegget er at elevene blir sikre på innholdet og strukturen i et leserinnlegg. Men et like viktig mål er at de kan finne hovedsynspunkter i en tekst, og selv formidle egne synspunkter i egen tekst. Det er altså snakk om å utvikle både lese- og skrivestrategier. Elevene får det endelige leserinnlegget vurdert med karakter.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 14.05.2013 09:08

  2. Norsk - parallellskriving

    Et undervisningsopplegg som ivaretar sjangerlære og grunnleggende ferdigheter i lesing og skriving.

    krilin - 30.04.2013 11:14

  3. Blå amason. Å lese novelle på yrkesfag

    Opplegget skisserer ulike muligheter for å utnytte novellen "Blå amason" av Gro Dahle, både i førlesingsfasen og som etterarbeid.

    rora0708 - 21.01.2014 10:21

  4. Barnebok og lesestund på Design og håndverk (sammensatte tekster, litterære virkemidler)

    Elevene skal lage en illustrert barnebok. Det skal brukes virkemidler som bildeutsnitt og perspektiv. Dessuten skal de bruke virkemidler fra sjangeren novelle og strukturer fra barnelitteratur som hjem - borte - hjem.

    Barneboka ble lest opp for barn i barnehagealder. Lesing med innlevelse.

    karber7 - 27.03.2014 11:31

  5. Adaptasjon av noveller. Klassen lager hørespill

    Elevene skal lese to forskjellige noveller, velge én, og gruppevis tilpasse novellen til et hørespillmanus. Forslag til noveller kan være: Herr Karlsen av Sarah Johnsen eller Gutten av Ingvar Ambjørnsen. Begge tekstene er enkle å tilpasse til hørespill med tanke på lydeffekter, miljø, replikker osv. Elevene kan jobbe i grupper på ca fire, og få utdelt bestemte arbeidsoppgaver. Sluttproduktet skal være et ferdig innspilt hørespill med lydeffekter og replikker. Elevene kan for eksempel bruke lydprogrammet Audicity.

    Mari Engen - 27.03.2014 11:43

  6. Seksordsnovelle

    Dette er en fin måte å bevisstgjøre eleven på vendepunkt i novellesjangeren og valg av ord.

    Torleif Sleveland - 14.05.2013 11:21

  7. Ulike fortellersynsvinkler

    Denne oppgaven er laget for

    • å introdusere fagbegrepet fortellersynsvinkler
    • vise hvilken betydning fortellersynvinkel kan ha i en tekst
    • få elevene til skrive kreative tekster med fokus på fortellersynsvinkel

     

    Tekster:

    Tekst: Næss, Atle: En liten krimfortelling, «I språket», Tekstlære, 1997

    Kortfilm: Gilje, Vibeke og Svendsen, Bodil Louise: «Point of you», 2012. http://www.youtube.com/watch?v=Y3TWsAGnK3U

    Cecilie Isaksen Eftedal - 12.05.2015 11:49

  8. Lyrikk som inngang til helsefaglige emner

    Undervisningsopplegget har som mål at elevene skal gjenkjenne språklige virkemidler i lyrikksjangeren, og å reflektere over helsefaglige emner som depresjon og kommunikasjon rundt toleranse og rasisme via et sammensatt uttrykksmiddel. Gjennom en undersøkelse av to utvalgte sanglåter, lærer elevene å uttrykke seg muntlig og skriftlig om språklige og rytmiske virkemidler brukt i låtene, og hvordan disse danner språklige og musikalske metaforer og sammenlikninger om helsefaglige emner som depresjon og sorg, emner som det i mange tilfeller kan settes ord på via lyrikkens billedlige kvaliteter.

    meta5@vaf.no - 04.05.2015 10:41

  9. Novella "Gutten" av Ingvar Ambjørnsen

    Før -, under - og etterlesingsoppgaver til novella "Gutten" av Ingvar Ambjørnsen. I alt 9 oppgaver, man kan bruke alle oppgavene eller deler av undervisningsopplegget.

    Oppgavene kan løses både individuelt, i par eller i grupper.

    Elevbesvarelsene kan vurderes både med og uten karakter.

    linnmageroy@hotmail.com - 18.01.2016 09:26

  10. Poesi-kafé

    Hovedtema: "Hvordan tjene penger på poesi-kafé?"

    I opplegget planlegges og gjennomføres en poesi-kafé for elever på Vg1. Elevene står selv for innholdet og arrangementet. Elevene gjør økonomiske beregninger og vurderer hvorvidt det er mulig å tjene penger på en poesi-kafé. 

    Hildegunn Moland - 25.03.2015 10:42

  11. Service i arbeidslivet

    Utgangspunktet for undervisningsopplegget er temaet service i arbeidslivet. Elevene jobber med uformell skriving om temaet service og med relevante begreper i programfaget. De skal videre lytte til fagstoff knyttet til temaet, samt skrive en kreativ tekst med utgangspunkt i et romanutdrag, eventuelt et rollespill eller lage en digital historiefortelling.

    Målgruppe

    Norsk vg1 eller vg2 på service og samferdsel

    Grunnleggende ferdigheter

    Cecilie Isaksen Eftedal - 04.12.2012 10:52

  12. Å arbeide med novelle

    Dette opplegget krever at lærer har gjennomgått novellen som sjanger.

    Elevene blir nærmere kjent med sjangeren ved å jobbe med oppgaver til kortfilmen Black & Decker og novellen "Black & Decker".

    Opplegget dekker primært den grunnleggende ferdigheten å uttrykke seg skriftlig, samtidig som de lærer mer om novellesjangeren og utvider begrepsapparatet.

    Det er ikke lagt opp til formell vurdering med karakter her, men dette kan være en fin tilnærming til å lære elevene hvordan de skal skrive en novelle.

    Ingunn Hinna Thomassen - 28.08.2013 12:47