Search page

Søket fant 23 resultater på 0.056 sekunder.

Søkeresultater

  1. Lyrikk og rap

    Målet er å gjøre lyrikkundervisningen mer relevant for elevene. I dette opplegget sammenlignes Nordahl Griegs "Til ungdommen" med Gatas Parlaments "Til ungdommen". Elevene jobber med vedlagte oppgaver til disse tekstene. Dette opplegget er ment å etterfølge en innføringsøkt om lyriske virkemidler.

    Grunnleggende ferdigheter: å uttrykke seg muntlig og skriftlig, å lese

    Ingunn Hinna Thomassen - 22.05.2013 15:13

  2. Norsk - parallellskriving

    Et undervisningsopplegg som ivaretar sjangerlære og grunnleggende ferdigheter i lesing og skriving.

    krilin - 30.04.2013 11:14

  3. Ikkje tarv eg det skvipet | Stefan Andreas Sture - Academia.edu

    Dette er et forslag til et undervisningsopplegg rundt dikteren Olav H. Hauge og hans dikt "Til Kvase den vise". Opplegget er tenkt brukt i norskundervisningen på yrkesfag, men kan tilpasses bruk i andre sammenhenger også. Opprinnelig fra 2009.

    Stefan Andreas Sture - 11.11.2013 13:42

  4. VENSKAP – Å JOBBE MED FILMEN BUDDY

    Tverrfagleg samarbeid i norsk og samfunnsfag. Kan brukast på alle studieretningar, vg2

    ØVING PÅ DEI GRUNNLEGGANDE FERDIGHEITENE:

    Øving på munnlege, skriftlege og digitale ferdigheiter

    Eit opplegg om filmen ”Buddy” som kombinerar norsk og samfunnsfag. Elevane svarar rett inn i oppgåva. Tema er venskap og sosialisering.

    Terese Kristin Aarsund Myklebust - 15.11.2013 12:24

  5. Arbeid med novelle

    Arbeid med leseforståing og verkemiddel i novelle. Høver som del av eit større arbeid med novelle.

    brinor - 10.01.2014 13:02

  6. "I Urskogen", arbeid med novellesjangeren

    Tenkeskrivingsoppgaver og etterlesingsoppgaver i forbindelse med novella "I Urskogen" av Morten Harry Olsen. Etterlesingsoppgavene har et analytisk preg over seg.

    johhus - 13.01.2014 12:10

  7. Prøysen i klasserommet

    Gjennomgang av både novellekjennetegn og informasjon om Alf Prøysen. Elevene jobber med elevhefte og skriver svarene i et skjema. Heftet leveres inn og kan brukes som utgangspunkt for en muntlig samtale med vurdering.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 18.06.2014 10:30

  8. Fagsamtaler om roman

    Elevene har lest en roman og fått en gjennomgang av romansjangeren. De jobber i grupper med oppgaver knyttet til romanen og har en fagsamtale med lærer i etterkant, som blir vurdert med karakter.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 18.06.2014 11:23

  9. Barnebok og lesestund på Design og håndverk (sammensatte tekster, litterære virkemidler)

    Elevene skal lage en illustrert barnebok. Det skal brukes virkemidler som bildeutsnitt og perspektiv. Dessuten skal de bruke virkemidler fra sjangeren novelle og strukturer fra barnelitteratur som hjem - borte - hjem.

    Barneboka ble lest opp for barn i barnehagealder. Lesing med innlevelse.

    karber7 - 27.03.2014 11:31

  10. Onlineaviser.no - finn aviser, tidsskrifter, magasiner, nyheter m.m.

    Lenkesamling. Norske aviser, tidsskrifter og blader. Egen del til svenske og danske medier. Også lenker til andre internasjonale medier.

    BaDy1 - 31.10.2013 14:08

  11. Seksordsnovelle

    Dette er en fin måte å bevisstgjøre eleven på vendepunkt i novellesjangeren og valg av ord.

    Torleif Sleveland - 14.05.2013 11:21

  12. Ikke vær pyse, gjør en diktanalyse!

    DE GRUNNLEGGENDE FERDIGHETENE:

    Lesing, skriving, samtale, muntlige og digitale.

    • Innlede med oppklipt dikt, som elevene setter sammen igjen til sine dikt (eksempelvis: Vepsen, Inger Hagerup).

    • Samtale om tolkning av lyriske tekster.

    • Ta utgangspunkt i en sangtekst--> rapp, trekke frem virkemidler som utgangspunkt for analysedelen.

    • Analyse av dikt/sangtekst: Skriftlig produkt (se sammensatt tekst)

    Terese Kristin Aarsund Myklebust - 12.11.2013 13:44

  13. Myter og andre fortellinger

    Denne oppgaven er treleddet. Elevene skal a) få en forståelse for hva myter og fortellinger er, b) få skrivetrening ved at de leverer inn en artikkel om temaet, c) få en trening i å holde foredrag for en gruppe tilhørere (klassen) om den ene delen av den skriftlige oppgaven.

    johhus - 05.02.2014 15:08

  14. Bokelsker

    Elevene skal lese en novelle, analysere den og reklamere for den. I reklamearbeidet skal elevene lage et forsidebilde som de selv analyserer. Muntlig framføring med Power-Point Presentasjon.

    Læringsmål:

    • Å kunne finne informasjon eller opplysninger som er relevant for oppgaven
    • Å forstå, tolke og sammenholde informasjon og opplysninger i tekstene og samtidig å reflektere over dem.
    • Å snakke sammenhengende om et tema i eget programfag
    • Sosiale ferdigheter (kommunikasjon- å snakke og å lytte)

    rora0708 - 27.01.2014 13:45

  15. Dikt for gutta

    Dette er et opplegg som skal sette fagstoffet om lyrikk inn i en kontekst gutta kanskje vil like. Opplegget inneholder tre dikt fra diktsamlingen "Dikt for gutta" (Kagge (Red.), 2011). Det inneholder også et dikt av Arne Hjeltnes, et av Jan Erik Vold og en rap av gruppa Endless. Alle filmsnuttene er hentet fra Youtube.

    marbaa1 - 24.04.2014 22:43

  16. "Min venn TV" av Gro Dahle

    Elevene skal lese sakprosateksten "Min venn TV" av Gro Dahle, bruke ulike læringsstrategier og lese med ulike oppdrag.

    Grunnleggende ferdigheter:

    Elevene leser teksten og tittelen som de skal reflektere over.

    Elevene uttrykker seg skriftlig ved blant annet tenkeskriving og bruk av gule lapper.

    Elevene uttrykker seg muntlig i par og på klassenivå.

    Linn Økland - 03.04.2014 16:00

  17. Fort-fort-fort, språklige virkemidler

    Fort fort fort av Vazelina Bilopphøhggers: http://www.youtube.com/watch?v=b0D4qceHE54


    Jobb med teksten:

    1.Hvem «snakker» i teksten, og hva forteller han om?

    2.Merk deg spesielle ord og lag en liste over dem. Hva slags ord er dette?

    3.Gi eksempler på rim i teksten.

    Tenkeoppgaver:

    Caroline Nesbø Baker - 04.04.2014 09:42

  18. Lyrikk som inngang til helsefaglige emner

    Undervisningsopplegget har som mål at elevene skal gjenkjenne språklige virkemidler i lyrikksjangeren, og å reflektere over helsefaglige emner som depresjon og kommunikasjon rundt toleranse og rasisme via et sammensatt uttrykksmiddel. Gjennom en undersøkelse av to utvalgte sanglåter, lærer elevene å uttrykke seg muntlig og skriftlig om språklige og rytmiske virkemidler brukt i låtene, og hvordan disse danner språklige og musikalske metaforer og sammenlikninger om helsefaglige emner som depresjon og sorg, emner som det i mange tilfeller kan settes ord på via lyrikkens billedlige kvaliteter.

    meta5@vaf.no - 04.05.2015 10:41

  19. Sammenligning og tolkning av to sangtekster

    Et undervisningsopplegg med utgangspunkt i visene «Jørgen Hattemaker» (Alf Prøysen) og «De skulle begrave en konge stor» (Jan Eggum).

    Tomas Bjørnstad - 12.11.2013 19:18

  20. Tverrfaglig samarbeid om barnebøker

    Tverrfaglig samarbeid om billedbøker for barn mellom norskfaget og programfag på barne- og ungdomsarbeiderfag. Går over to uker.

    elst1@vaf.no - 29.10.2015 10:12

Pages