Search page

Søket fant 4 resultater på 0.054 sekunder.

Søkeresultater

  1. Leserinnlegg

    Elevene jobber systematisk med sjangeren leserinnlegg. Lærer gjennomgår sjangeren først. Deretter jobber elevene med oppgaver, og til slutt skriver de selv et leserinnlegg etter en mal. Målet med opplegget er at elevene blir sikre på innholdet og strukturen i et leserinnlegg. Men et like viktig mål er at de kan finne hovedsynspunkter i en tekst, og selv formidle egne synspunkter i egen tekst. Det er altså snakk om å utvikle både lese- og skrivestrategier. Elevene får det endelige leserinnlegget vurdert med karakter.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 14.05.2013 09:08

  2. Å holde tale i forbindelse med et klassejublieum

    Dette undervisningsopplegget bør ses i sammenheng med en innføring i de retoriske appellformene innenfor retorikken. Elevene skal forestille seg at klassen møtes etter ti år; et klassejubileum. I invitasjonen står det at alle skal presentere seg for de andre og fortelle litt om hvem de er i dag. De får noen stikkord: utdannelse, familie, hobbyer, karierevalg, etc. De skal bruke den kunnskapen de kan om appellformene til å utarbeide et manus til sin presentasjon.

    Hensikten med undervisningsopplegget:

    - kjennskap til appellformene

    Inger-Kristin Larsen Vie - 02.09.2013 13:21

  3. Norsk: om film for Ny Giv-elever

    Et arbeidshefte om film for faglig svake elever og oppgaver til filmen "Robin Hood"

    Inger-Kristin Larsen Vie - 07.12.2011 10:52

  4. Vær varsom-plakaten!

    Dette undervisningsopplegget dreier seg om hvilke forhåndsregler man må ta når man skriver om offentlig kjente personer og det å legge ut informasjon om andre mennesker i det offentlige rom. Hensikten med opplegget er å gjøre elevene mer bevisste de uskrevne og skrevne normene og reglene som gjelder både privatpersoner og offentlige personer på nett og i andre mediekanaler.

    Foto: Corbis, NTB/Scanpix. CC-by-sa

    Inger-Kristin Larsen Vie - 14.05.2013 12:39