Search page

Søket fant 7 resultater på 0.056 sekunder.

Søkeresultater

  1. Profesjonalitet, arbeidsoppgaver, egenskaper og holdninger i et valgt yrke

    Elevene velger seg et yrke innenfor helse- og oppvekstsektoren, og lager spørsmål til intervju som gjennomføres på aktuell arbeidsplass.

    • Elevene skal kunne bruke begreper fra eget utdanningsområde.
    • Elevene skal vise hvilke arbeidsoppgaver og egenskaper som er viktige.
    • Elevene skal kunne forklare hva det vil si å være profesjonell.
    • Elevene skal kunne dokumentere og forklare to arbeidsoppgaver.
    • Elevene skal kunne skrive et oversiktlig og strukturert intervju.

    Sluttprodukt:

    rora0708 - 04.02.2014 08:42

  2. Logg og prosjekt til fordypning

    Elevene fører ukentlig logg over de oppgavene de utfører i programfaget. Loggen kan skrives i norsktimene eller den kan være hjemmelekse. Etter 2-3 mnd. får elevene en større oppgave hvor de må gjøre rede for og reflektere over opplæringen i perioden.

    Læringsmål

    • Kunne gjøre notater underveis i en arbeidsprosess. Kunne skrive tekst med hovedpunkter og god oversikt.
    • Kunne reflektere over egen utvikling.

    Grunnleggende ferdigheter

    rora0708 - 21.01.2014 09:29

  3. Blå amason. Å lese novelle på yrkesfag

    Opplegget skisserer ulike muligheter for å utnytte novellen "Blå amason" av Gro Dahle, både i førlesingsfasen og som etterarbeid.

    rora0708 - 21.01.2014 10:21

  4. Firmaet. Å orientere seg mot arbeidslivet

    • Elevene skal orientere seg mot en framtidig arbeidsplass. Opplegget er vesentlig ment for norskfaget, men krever også en del kunnskap om arbeidslivet.
    • Elevene bør kjenne normer for samtaler i arbeidslivet.
    • Elevene bør forstå sentrale begreper i utlysningstekster.
    • Elevene bør kjenne sentrale sjangre knyttet til søknadsprosessen.

    Opplegget gjennomføres i norskfaget, og involverer ikke andre fag direkte.

    rora0708 - 21.01.2014 12:33

  5. Bokelsker

    Elevene skal lese en novelle, analysere den og reklamere for den. I reklamearbeidet skal elevene lage et forsidebilde som de selv analyserer. Muntlig framføring med Power-Point Presentasjon.

    Læringsmål:

    • Å kunne finne informasjon eller opplysninger som er relevant for oppgaven
    • Å forstå, tolke og sammenholde informasjon og opplysninger i tekstene og samtidig å reflektere over dem.
    • Å snakke sammenhengende om et tema i eget programfag
    • Sosiale ferdigheter (kommunikasjon- å snakke og å lytte)

    rora0708 - 27.01.2014 13:45

  6. Sukkermonsen

    Elevene undersøker hvilke matvarer som finnes i skolekantina. Elevene lager video med forslag til nye matretter.

    Læringsmål

    rora0708 - 04.02.2014 10:01

  7. Ansett meg!

    Eleven skal lære å skrive de formelle nyttetekstene søknad og CV ved å vise til fagkunnskaper de har fått gjennom yrkesfaget sitt. I tillegg skal de lære om jobbintervjusituasjonen ved å spille den i et rollespill. Her må elevene reflektere over rollen og tilpasse språket etter situasjonen.

    Grunnleggende ferdigheter i norsk:

    • Muntlig og skriftlig kommunikasjon
    • Klare å ta på seg rollen som arbeidstaker, både skriftlig og muntlig

    Fra “Formål med felles programfag”:

    rora0708 - 27.01.2014 13:11