Search page

Søket fant 24 resultater på 0.055 sekunder.

Søkeresultater

  1. VG2 hudpleie - lage sammensatt tekst

    Yrkesretting på VG2 hudpleie med utgangspunkt i tekster fra programfagene. Ta utgangspunkt i læreboka i hudpleie, og finn tekster der som er relevante for temaene:

    1. Kosmetiske operasjoner

    2. Hårfjerning

    3. Menn og velvære

    Anniken Solfjeld Pedersen - 23.03.2013 12:48

  2. Ungdom og alkohol

    Undervisningsopplegget fokuserer på grunnleggende ferdigheter i lesing, skriving og muntlighet. Det overordnede temaet er ungdom og alkohol som igangsetter for diskusjon og sakprosarettet skriving.

    kriros - 30.04.2013 11:33

  3. Kantinemat

    Er det skolens oppgave å passe på hva elevene skal spise? Eller et dette noe hver elev skal ta ansvar for selv? Bør det selges usunne matvarer i kantina på skolen? Eller bør den være sunn og riktig?

    Dette er spørsmål elevene i arbeid med denne oppgava, skal reflekter rundt og skrive om.

    kjersti ottesen - 03.05.2013 12:33

  4. Søknad på mediejobb med påfølgende jobbintervju

    Elevene skal søke jobb i en reelt utlyst jobb. De skal også legge ved cv. Etterpå skal alle gjennom et jobbintervju. Intervjuerne velger da hvem som får jobben, og argumenterer overfor gruppa. Gruppa sier seg enig/uenig med intervjuerne.

    2208nibe - 18.02.2014 20:21

  5. Observasjonsnotat fra praksis

    Det er viktig at skriveopplæringen på yrkesfag er yrkesrettet og relevant for elevene. For å motivere elevene til skriving, må skrivingen være meningsfylt. Den skriftlige kommunikasjonen i yrket er viktig, og noe de må forholde seg til hver eneste dag. I tillegg er observasjon en viktig del av yrket, og noe elevene må trene på. Dette gjør dem i stand til å kartlegge behov hos brukere.

    Charlotte Sem Birkeli - 16.12.2013 14:11

  6. En pakkereise - Reiseliv

    Yrkesdifferensiert oppgave

    Her følger undervisningsopplegg og selve oppgaven

    mette.larsen6@gmail.com - 02.12.2014 15:59

  7. Tverrfaglig undervisningsopplegg norsk, samfunnsfag og markedsføring

    Drammen videregående skole har siden 2011 hatt et opplegg i midtimen som kalles "Mat for hjernen". Opplegget går ut på at de elevene som ønsker det, kan høre et foredrag og være deltakere i en debatt etterpå. Flere kontroversielle emner har vært representert. Dette opplegget som er lagt ut her, er knyttet til 100-årsjubileet for kvinners stemmerett i Norge og handler om å bruke stemmeretten og det å være i minoritet eller majoritet. Opplegget kan brukes om mange emner.

    Lærer - 06.11.2013 16:13

  8. Informasjonsbrosjyre om brukernes rettigheter

    Tverrfaglig undervisningsopplegg i norsk og salg- og servicefag som kan brukes på både Vg1- og Vg2 nivå.

    tonjes - 18.12.2013 10:57

  9. Debatt: EL-bil

    Elevene skal være kjent med teori om debatt. Undervisningsopplegget tar utgangspunkt i artikler fra ulike nettsider.

    marbaa1 - 27.04.2014 21:34

  10. SIKKER JOBBANALYSE (SJA) (alle bygg- og anleggsfagene)

    Et svært yrkesnært opplegg som krever god bruk av språket og kunnskap om HMS og SJA - som som alle i bransjen MÅ kunne.

    karber7 - 16.10.2014 10:15

  11. Debatt - Den kvinnelige anatomi

    Elevene skal være kjent med teori om debatt. Undervisningsopplegget benytter et skriftlig debattinnlegg fra Marta Breen og et debattprogram fra NRK. Sluttproduktet skal være et skriftlig debattinnlegg.

    marbaa1 - 27.03.2014 12:50

  12. Samansett tekst - opplegg for minoritetsspråklege

    Arbeid med reklame og verkemiddel i reklamefilmar. Etos, logos og patos er også omgrep ein skal innom. Gjennom arbeidet kjem ein innom dei norske folkeeventyra og også "det norske" slik det er representert i dag, med vekt på reality-tv. Til slutt skal ein kunne bruke kunnskap om kultur til å lage sin eigen reklame,

    brinor - 02.06.2015 13:20

  13. Verdier og eventyr

    Elevene skal arbeide aktivt med holdninger, verdier og idealer gjennom å lese eventyr. Formålet er at de skal reflektere bevisst over handlinger, væremåter, dialog og typer i eventyret. Prosjektet er et forebyggende, holdningsskapende arbeid, og i den forbindelse skal elevene studere egen rolle i gruppa.  Gruppesamarbeid er en aktiv form for læring der verdier og holdninger spilles ut verbalt, ikke-verbalt, emosjonelt og mentalt. 

    Julie Bjørnstad - 09.09.2015 14:50

  14. Grenser i relasjonene

    I dette prosjektet skal elevene utforske grensene i relasjonene, både fysiske, psykologiske og verbale grenser. Formålet er at de skal bruke egne erfaringer og kunnskap i møte med litterære tekster og psykologisk teori, for å tilegne seg kunnskap om grensene i menneskelige relasjoner.

    Foto: Sira Anamwong / freedigitalphotos.net 

    Julie Bjørnstad - 09.09.2015 15:01

  15. Sammenligning og tolkning av to sangtekster

    Et undervisningsopplegg med utgangspunkt i visene «Jørgen Hattemaker» (Alf Prøysen) og «De skulle begrave en konge stor» (Jan Eggum).

    Tomas Bjørnstad - 12.11.2013 19:18

  16. Novella "Gutten" av Ingvar Ambjørnsen

    Før -, under - og etterlesingsoppgaver til novella "Gutten" av Ingvar Ambjørnsen. I alt 9 oppgaver, man kan bruke alle oppgavene eller deler av undervisningsopplegget.

    Oppgavene kan løses både individuelt, i par eller i grupper.

    Elevbesvarelsene kan vurderes både med og uten karakter.

    linnmageroy@hotmail.com - 18.01.2016 09:26

  17. Monster av Frode Grytten, Bikubesong, 1999

    Novella «Monster» blir i dette undervisningsopplegget brukt som «starter» til emnet funksjonshemming. Tanken er at narrativer er en god inngangsport for å skape forforståelse og motivasjon til videre arbeid med fagtekster om tematikken. Novella fungerer således som en brobygger mellom teori og praksis, mellom fakta og «levd liv». Det er viktig å få frem at «Monster» beskriver en ærlig førstereaksjon hos en nybakt pappa som får vite at barnet hans har Downs syndrom.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 30.11.2012 11:03

  18. Framtidshåp - arbeid med samansett tekst og verdiar

    Utgangspunktet for dette undervisningsopplegget er temaet samansett tekst. Elevane startar med å lese teksten «Strandblondine» av Bertrand Besigye, før dei jobbar med tenkjeskriving knytt til innhaldet i teksten. Deretter ser dei kortfilmen «Tørt og kjølig». Elevane blir delt i grupper som får konkrete oppgåver til kva dei skal sjå etter i filmen. Dei ser filmen ein gong til. Gruppene framfører munnleg det dei har funne ut og diskuterer funna i klassen. Elevane skal og skrive ein kreativ tekst.

    Målgruppe

    Norsk på yrkesfaglege programområde

    Cecilie Isaksen Eftedal - 03.12.2012 10:49

  19. Bastøy - et undervisningsopplegg

    Tema: Barneoppdragelse og behandling av ungdomskriminelle; før og nå

    Dette undervisningsopplegget kan brukes tverrfaglig norsk/programfag VG2 barne- og ungdomsarbeider, eller bare separat i norskfaget.

    Tekstutdrag fra midt på side 89: "Disiplinen var beinhard.... til http://www.nb.no/nbsok/nb/101c77e337054cfabe1d6c72f47ee3d8?index=1#89

    Anniken Solfjeld Pedersen - 06.03.2013 15:54

  20. Argumentasjon

    Argumentasjon

    Læringsmål:

    Målet for undervisningsopplegget er at elevene skal lære seg å argumentere for ulike påstander, og vise åpenhet for andres meninger og standpunkter. Elevene skal bli rustet til å drøfte ulilke problemstillinger og gjøre dem bedre til for eksempel å skrive en artikkel eller et leserbrev.

    Muntlige ferdigheter:

    Elevene skal uttrykke seg muntlig ved å forklare hva som er årsaker og løsninger på ungdomskriminalitet.

    Skriftlige ferdigheter:

    Linn Økland - 13.05.2013 15:46

Pages