Search page

Søket fant 13 resultater på 0.057 sekunder.

Søkeresultater

  1. Norsk - parallellskriving

    Et undervisningsopplegg som ivaretar sjangerlære og grunnleggende ferdigheter i lesing og skriving.

    krilin - 30.04.2013 11:14

  2. Klagebrev til Stabburet (formelt brev)

    Hvorfor er det egentlig bilde av en gutt på leverposteiboksen til Stabburet, når det er bilde av jordbær på jordbærsyltetøyglassene? Elevene tar rollen til noen som er dypt indignert og forvirret av dette, og ønsker svar fra Stabburet.

    Dette er en humoristisk tilnærming til å skrive et formelt brev (klagebrev) for elever på restaurant og matfag og VG2 kokk og servitør og matfag. Elevene kan også reflektere rundt reklame, valg av virkemidler, merkevarebygging, etiske dilemma, osv.

    Helga Tryggvason Vorren - 24.04.2014 13:46

  3. Moten i bybildet - Fagartikkel om trender

    Tverrfaglig samarbeid norsk og vg1 Design og Håndverk.

    I programfag lager elevene et moodboard med bilder, tekster, notater, skisser, farge-/materialprøver for et valgt yrkesområde.

    I norsk lager elevene en fagtekst om motebilde for det valgte yrkesområdet.

    Elevene trener på å skrive notater under markedsundersøkelser og å strukturere denne kildeinnhentingen. De kan også øve på å finne relevant informasjon på Internett, bli kjent med fagsider og fagbegreper.

    Tomas Bjørnstad - 22.05.2013 11:17

  4. Firmaet. Å orientere seg mot arbeidslivet

    • Elevene skal orientere seg mot en framtidig arbeidsplass. Opplegget er vesentlig ment for norskfaget, men krever også en del kunnskap om arbeidslivet.
    • Elevene bør kjenne normer for samtaler i arbeidslivet.
    • Elevene bør forstå sentrale begreper i utlysningstekster.
    • Elevene bør kjenne sentrale sjangre knyttet til søknadsprosessen.

    Opplegget gjennomføres i norskfaget, og involverer ikke andre fag direkte.

    rora0708 - 21.01.2014 12:33

  5. Rapport fra Nav-besøk

    Gjennomgang av rapportskriving for en klasse helse-og oppvekstelever.

    Elevene skal besøke et NAV-kontor. En felles oppgave i norsk og YRKE etter dette besøket er at dere skal skrive en rapport.

    Utarbeidet av Ingjerd Gulestøl

    Hanne Martinsen - 15.04.2013 09:31

  6. Fagspråk og fagbegrep fra eget programfag

    Elevene arbeider med aktuelle fagbegrep fra eget programfag både i muntlig og skriftilg.

    gunhildg - 06.03.2014 09:46

  7. Yrkesretting av norsk på TIP: loggskriving

    Dette undervisningsopplegget bygger på skrivetrekanten fra skrivesenteret, hvor formål for skrivingen vektlegges (se fil og lenke under). Logger brukes ulikt i ulike bransjer: som nødvendig informasjon i skiftarbeid innen helsesektoren, og som grunnlag for arbeidsprosess og faktura i industri og håndverk.

    Undervisningsopplegget bør gå over 4-12 uker, ca 20-30 min ukentlig; resultatet blir bedre når man bruker mer tid på det. Alt faglig innhold kan yrkesrettes og knyttes til praksis i verksted eller yrkesfaglig teori.

    Torleif Sleveland - 09.02.2015 11:25

  8. Logg og refleksjonsnotat etter utplassering i bedrift

    En måte å samarbeide med programfag, prosjekt til fordypning, norsk og samfunnsfag på Vg2.

    Norsklærer kan i forkant ha en økt om kommunikasjon på en arbeidsplass, og samfunnsfaglærer kan relatere til organisatoriske forhold, med lovverk etc.

     

    Notat kan inneholde;

    Info om bedriften; 
    Type bedrift, hvem er gjestene, konsept, markedsprofil, 

    Arbeidsoppgaver: 
    Hva har jeg gjort, hvordan har jeg gjort det, hvem har jeg jobbet sammen med

    baar0206 - 09.02.2015 15:52

  9. Lag en rap og musikkvideo

    Denne oppgaven er et samarbeid mellom norsk, medieproduksjon, mediedesign og mediekommunikasjon på vg2. Oppgaven kan også brukes opp mot tema i andre fag, f.eks. samfunnsfag (Oppgaven er brukt av undertegnede på vg3 (norsk muntlig og sidemål, bilde og medier og kommunikasjon), men det var ikke mulig å legge inn kompetansemål for vg3 her, derfor har vi tilpasset oppgaven til vg2).

    Innhold:

    britt.guro.sather@bleiker.vgs.no - 02.12.2014 15:51

  10. Sorg, savn og krise

    Tverrfaglig undervisningsopplegg for norsk og barne- og ungdomsarbeider. Kan også overføres til helse- og omsorgsarbeider vg2. Opplegget tar for seg forskjellige måter å håndtere sorgreaksjoner hos barn.

    helwin@vgs.nfk.no - 19.10.2015 09:07

  11. Å være en dyktig fagarbeider

    Gjennom dette opplegget skal eleven få kunnskap om/reflektere rundt hva som ligger i utsagnet ”Å være en dyktig fagarbeider”. Med utgangspunkt i ulike tekster og oppgaver ønsker opplegget å bevisstgjøre elevene på at språk og handlinger blir oppfattet og tolket av andre mennesker. Vårt handlingsmønster og væremåte blir vurdert av lærere, kunder og arbeidsgiver. Elevene skal gjennom opplegget erfare at dannelse er et viktig element i yrkesutøvelsen.

    Målgruppe

    Cecilie Isaksen Eftedal - 23.11.2012 13:11

  12. Presentasjon av lokale og økologiske råvarer

    Utgangspunktet for undervisningsopplegget er et arbeidshefte som elevene skal lage i forbindelse med «mesterskap» i VG2 kokk- og servitørfag. Heftet presenteres for de andre i klassen i form av et foredrag. De årlige konkurransereglene i «fylkesmesterskap» og «Østlandsmesterkap» vil legge rammene for hvilke kriterier som stilles til dette arbeidsheftet, men kravene til et arbeidshefte kan se slik ut:

    Cecilie Isaksen Eftedal - 03.12.2012 11:57

  13. Sukkermonsen

    Elevene undersøker hvilke matvarer som finnes i skolekantina. Elevene lager video med forslag til nye matretter.

    Læringsmål

    rora0708 - 04.02.2014 10:01