Search page

Søket fant 15 resultater på 0.054 sekunder.

Søkeresultater

  1. En drittjobb

    Dette er tenkt som et dokumentasjonsprosjekt av en praktisk arbeidsoppgave, hvor norskfaget og bransjelære samarbeider. Utgangspunktet er et faktisk utført stykke jobb: En reparasjon av et kloakkrør. Men opplegget kan også tilpasses andre typer av arbeidsoppgaver.

    Her inngår alle de grunnleggende ferdigheter: Skriving, lesing, regning, muntlighet og digitale verktøy.

    Metode: Det er tenkt som et gruppearbeid og individuelt arbeid med veiledning underveis.

    Sluttproduktet blir en skriftlig rapport eller tilsvarende levert på Fronter, med både tekst og bilde.

    peto - 31.10.2013 13:17

  2. Rørleggerfagets historie

    Dette opplegget er ment å kunne dekke ett kompetansemål i bransjelære fullstendig, samt gi en supplerende dekning av tre kompetansemål fra læreplanen i norskfaget.

    Målet er å skape interesse for faget, og skape bevissthet rundt hvordan dette oppsto og hvordan det har utviklet seg underveis.

    Et annet mål er å koble dette inn mot norskfaget siden elevene skaper et skriftlig dokument og en muntlig fremføring som kan vurderes ut fra kompetansemålene i norskfaget.

    Meningen er også at opplegget kan øke elevenes motivasjon i norskfaget såvel som bransjelærefaget.

    dahl.eirik@gmail.com - 10.12.2014 18:09

  3. Tverrfaglig undervisningsopplegg norsk, samfunnsfag og markedsføring

    Drammen videregående skole har siden 2011 hatt et opplegg i midtimen som kalles "Mat for hjernen". Opplegget går ut på at de elevene som ønsker det, kan høre et foredrag og være deltakere i en debatt etterpå. Flere kontroversielle emner har vært representert. Dette opplegget som er lagt ut her, er knyttet til 100-årsjubileet for kvinners stemmerett i Norge og handler om å bruke stemmeretten og det å være i minoritet eller majoritet. Opplegget kan brukes om mange emner.

    Lærer - 06.11.2013 16:13

  4. Informasjonsbrosjyre om brukernes rettigheter

    Tverrfaglig undervisningsopplegg i norsk og salg- og servicefag som kan brukes på både Vg1- og Vg2 nivå.

    tonjes - 18.12.2013 10:57

  5. Tverrfaglig årsplan vg2 HFA og norsk

    Årsplan for tverrfaglig samarbeid vg2 Helsefagarbeiderfag og norsk.

    gerd.elisabeth.gellein@stfk.no - 10.02.2015 11:39

  6. Samarbeid med lokalt næringsliv.

    Innhold og læringsmål:

    Ulike tema innafor programfag i Restaurant og matfag, f.eks Kost og livsstil og Bransjefag og miljø. Målet er at undervisningen blir mer kreativ, og at fagene kan knyttes opp mot den lokale industrien. Faglærer må på forhånd ha gjort avtale/kontrakt med den aktuelle industrien, f.eks fiskeindustri, slik at elevene/klassen kan besøke bedriften mens de har temaet på skolen. Elevene vil få mulighet til å sjekke ut forskjelllige arbeidsplasser i løpet av skoleåret, og dermed får de en liten oversikt slik at de kan velge rett yrke. 

     

    bjørg alise hansen - 10.02.2015 10:08

  7. Skrive artikkel for SAS sitt magasin Scanorama

    Du skal skrive en sammensatt tekst med bilder og bildetekst for dette magasinet som skal tiltrekke seg turister til Alta. Teksten skal innholde tittel, innledning, hoveddel med tre avsnitt, der hvert avsnitt beskriver et tilbud til turister i Alta. Avslutt artikkelen med en konklusjon. Tenk på målgruppa når du lager denne teksten, hvordan du kan bruke språk og bilder fra Alta. Ta gjerne dine egne bilder.

    Bruk lenkene nedenfor som inspirasjon.

    2408soru - 18.02.2014 19:33

  8. Yrkesretting av norsk på TIP: loggskriving

    Dette undervisningsopplegget bygger på skrivetrekanten fra skrivesenteret, hvor formål for skrivingen vektlegges (se fil og lenke under). Logger brukes ulikt i ulike bransjer: som nødvendig informasjon i skiftarbeid innen helsesektoren, og som grunnlag for arbeidsprosess og faktura i industri og håndverk.

    Undervisningsopplegget bør gå over 4-12 uker, ca 20-30 min ukentlig; resultatet blir bedre når man bruker mer tid på det. Alt faglig innhold kan yrkesrettes og knyttes til praksis i verksted eller yrkesfaglig teori.

    Torleif Sleveland - 09.02.2015 11:25

  9. Lag en rap og musikkvideo

    Denne oppgaven er et samarbeid mellom norsk, medieproduksjon, mediedesign og mediekommunikasjon på vg2. Oppgaven kan også brukes opp mot tema i andre fag, f.eks. samfunnsfag (Oppgaven er brukt av undertegnede på vg3 (norsk muntlig og sidemål, bilde og medier og kommunikasjon), men det var ikke mulig å legge inn kompetansemål for vg3 her, derfor har vi tilpasset oppgaven til vg2).

    Innhold:

    britt.guro.sather@bleiker.vgs.no - 02.12.2014 15:51

  10. Mat i historien

    Klassen skal undersøke matens utvikling i norsk historie, fra norrøn tid og fram til i dag.  Her kan elevene komme inn på matvaner og bordskikker, og mat som medisin. I dette arbeidet skal de spesielt arbeide med kildemateriale på nett, og lære å anvende disse i arbeidet. 

    Foto: NTB Scanpix / Lisens CC by-nc-sa

    Elevene skal holde framføring om emnet, og arbeide spesielt med framføringssituasjonen. De skal lære å tilegne seg fagkunnskap, og reflektere over emnet gjennom skriving. 

    Julie Bjørnstad - 10.09.2015 15:16

  11. Kosthold og livsstil

    Klassen skal utforske temaet mat og livsstil i moderne tid. Her skal elevene lage en eller flere problemstillinger som knyttes opp mot emnet. Har økonomi en betydning for hva mennesker i dag spiser, og er det andre faktorer som spiller inn? Hvilke helsemessige konsekvenser har mat og livsstil for befolkningen?

    Foto: Helge Sunde, Samfoto, NTB Scanpix / Lisens: CC by-nc-sa

    Julie Bjørnstad - 11.09.2015 11:37

  12. Mat og kultur

    Elevene skal undersøke matens betydning i ulike kulturer. Ettersom måltidet er en kulturfaktor i alle samfunn skal elevene også utforske fellesskapet og ritualene rundt måltidene.   Hva kan barn lære under måltidet? Her kan de fysiske og psykiske aspektene ved måltidet undersøkes nærmere. Elevene kan også se på maten i norsk bygdekultur sammenlignet med framveksten av en moderne matkultur i byene.

    Foto: Mikkel Østergaard, NTB Scanpix / Lisens: CC by-nc-sa

    Julie Bjørnstad - 10.09.2015 15:02

  13. Reklame og målgrupper, vg1

    I denne oppgaven skal elevene:

    britt.guro.sather@bleiker.vgs.no - 09.02.2015 16:17

  14. Presentasjon fra murerverkstedet

    Dere skal presentere for resten av klassen planlegging, gjennomføring og egenvurdering av en av øvelsene på murerverkstedet i høst. 

    Dette er en individuell oppgave.

    Dere skal presentere i en ca 5- 10 min presentasjon hvordan dere planla og bygde øvelsen, og gjerne en vurdering av hvordan du syntes det gikk.

    Sørg for å bruke eventuelle tegninger og beskrivelse av øvelsen i deres framlegg, bilder fra selve byggingen og det ferdige produkt.

    Per Arthur Christensen - 17.11.2015 14:50

  15. Halvårsplan i norsk vg1 yrkesfag

    Dette er ein halvårsplan som syner korleis ein kan samarbeide mellom faget Prosjekt til fordjuping og norsk.

    Heile hausthalvåret har fokus på kommuinikasjon, presentasjon og rapportskriving. Arbeidet byggjer opp mot utplassering i arbeidslivet i 14 dagar og etterarbeid etter dette.

    Lærestoffet er ein kombinasjon av læreboka Klar Melding 1, NDLA sine nettsider, andre nettressursar og lokale malar (blant anna oppsett av fagrapport og lokal læreplan i Prosjekt til fordjuping)

    Siv Reidun - 30.10.2013 13:13