Search page

Søket fant 38 resultater på 0.055 sekunder.

Søkeresultater

  1. Norske tekstordnere

    Nyttige ord i grunnleggende skriveopplæring, gjerne sammen med skrivetrappa til Margunn Mossige

    Torleif Sleveland - 14.05.2013 10:07

  2. Arbeidsulykker

    Arbeidsulykker

    Dette undervisningsopplegget er lagt opp til selvstendig arbeid.

    På forhånd er det en fordel at programfaglærer har gjennomgått HMS med elevene på verksted eller lignende, og satt elevene inn i emnet. Det vil gjøre elevene bedre rustet til å jobbe med oppgavene.

    Norsklærer bør på forhånd ha gjennomgått sjangeren fortelling.

    Undervisningsopplegget inneholder flere ulike oppgavetyper

    Linn Økland - 14.05.2013 12:19

  3. Innleveringsoppgave i norsk og helse- og oppvekstfag

    Utgangspunktet for dette undervisningsopplegget er temaet prosessorientert skriving av fagartikkel med innhold fra helse- og oppvekstfaget. Det er en fordel hvis elevene har kjennskap til temaet på forhånd gjennom for eksempel diskusjoner og lesing av relevant litteratur. Den prosessorienterte skrivingen kan gjerne innledes med et arbeid med en modelltekst, slik at elevene får kjennskap til hva som forventes av innholdet i en fagartikkel og selve sjangeren fagartikkel. Teksten skrives i to utkast med lærerrespons midtveis.

    Målgruppe

    Cecilie Isaksen Eftedal - 13.12.2012 10:30

  4. Leserinnlegg

    Elevene jobber systematisk med sjangeren leserinnlegg. Lærer gjennomgår sjangeren først. Deretter jobber elevene med oppgaver, og til slutt skriver de selv et leserinnlegg etter en mal. Målet med opplegget er at elevene blir sikre på innholdet og strukturen i et leserinnlegg. Men et like viktig mål er at de kan finne hovedsynspunkter i en tekst, og selv formidle egne synspunkter i egen tekst. Det er altså snakk om å utvikle både lese- og skrivestrategier. Elevene får det endelige leserinnlegget vurdert med karakter.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 14.05.2013 09:08

  5. Lagd og lært

    Elevene skal fortelle om noe de har lagd på verkstedet (f. eks. multiverktøy m/håndtak). De må beskrive både utstyr, materialer, arbeidsprosess samt nye ting de måtte lære seg underveis.

    Eva Beate Dahle - 06.03.2013 16:15

  6. Norsk - parallellskriving

    Et undervisningsopplegg som ivaretar sjangerlære og grunnleggende ferdigheter i lesing og skriving.

    krilin - 30.04.2013 11:14

  7. Ungdom og alkohol

    Undervisningsopplegget fokuserer på grunnleggende ferdigheter i lesing, skriving og muntlighet. Det overordnede temaet er ungdom og alkohol som igangsetter for diskusjon og sakprosarettet skriving.

    kriros - 30.04.2013 11:33

  8. Blå amason. Å lese novelle på yrkesfag

    Opplegget skisserer ulike muligheter for å utnytte novellen "Blå amason" av Gro Dahle, både i førlesingsfasen og som etterarbeid.

    rora0708 - 21.01.2014 10:21

  9. Barnebok og lesestund på Design og håndverk (sammensatte tekster, litterære virkemidler)

    Elevene skal lage en illustrert barnebok. Det skal brukes virkemidler som bildeutsnitt og perspektiv. Dessuten skal de bruke virkemidler fra sjangeren novelle og strukturer fra barnelitteratur som hjem - borte - hjem.

    Barneboka ble lest opp for barn i barnehagealder. Lesing med innlevelse.

    karber7 - 27.03.2014 11:31

  10. Adaptasjon av noveller. Klassen lager hørespill

    Elevene skal lese to forskjellige noveller, velge én, og gruppevis tilpasse novellen til et hørespillmanus. Forslag til noveller kan være: Herr Karlsen av Sarah Johnsen eller Gutten av Ingvar Ambjørnsen. Begge tekstene er enkle å tilpasse til hørespill med tanke på lydeffekter, miljø, replikker osv. Elevene kan jobbe i grupper på ca fire, og få utdelt bestemte arbeidsoppgaver. Sluttproduktet skal være et ferdig innspilt hørespill med lydeffekter og replikker. Elevene kan for eksempel bruke lydprogrammet Audicity.

    Mari Engen - 27.03.2014 11:43

  11. Et annet perspektiv på søknad og CV

    Her finner du mange gode ideer til hva som bør og må være med og kanskje ikke bør være med i tekstene.

    CV-nerden René Brunsvik gir mange gode tips til søkere som vi kanskje kan lære av, og han gir et godt bilde av mottakerbevissthetsperspektivet: Hva er det arbeidsgiveren frykter når hun/han skal ansette?

    En praktisk side å bruke i undervisningen.

    Torleif Sleveland - 05.10.2013 15:43

  12. Hvordan skrive et formelt brev

    Lenke som viser hvordan formelle brev skal utformes. Inneholder bl.a. e-forelesning og oppgaver.

    Monica Nordeng - 12.09.2011 14:22

  13. Jobbsøknad

    Lenke til video og andre ressurser som handler om det å skrive jobbsøknad.

    Monica Nordeng - 12.09.2011 14:15

  14. Tverrfaglig årsplan vg2 HFA og norsk

    Årsplan for tverrfaglig samarbeid vg2 Helsefagarbeiderfag og norsk.

    gerd.elisabeth.gellein@stfk.no - 10.02.2015 11:39

  15. Loggskriving

    Slik kan man jobbe med loggskriving på en litt annen måte. Her kombineres norskfaglige emner med det å skrive logg etter utplasseringsdager og uker.

    kjersti ottesen - 15.05.2013 12:59

  16. Å holde tale i forbindelse med et klassejublieum

    Dette undervisningsopplegget bør ses i sammenheng med en innføring i de retoriske appellformene innenfor retorikken. Elevene skal forestille seg at klassen møtes etter ti år; et klassejubileum. I invitasjonen står det at alle skal presentere seg for de andre og fortelle litt om hvem de er i dag. De får noen stikkord: utdannelse, familie, hobbyer, karierevalg, etc. De skal bruke den kunnskapen de kan om appellformene til å utarbeide et manus til sin presentasjon.

    Hensikten med undervisningsopplegget:

    - kjennskap til appellformene

    Inger-Kristin Larsen Vie - 02.09.2013 13:21

  17. Innleveringsoppgave i norsk og helse- og oppvekstfag

    Dette er et undervisningsopplegg som er prosessorientert. Elevene skal jobbe individuelt og i samarbeid med læreren. Oppgaven skal skrives i to omganger, det vil si i to utkast. Førsteutkastet skal minst inneholde innledningen og to avsnitt av hoveddelen. Det leveres inn, og eleven får tilbakemelding fra læreren ut fra gitte kriterier (se refleksjon/vurdering). Veiledningen fra læreren hjelper eleven når han/hun skal skrive videre. Når andreutkastet leveres skal hele teksten være ferdig.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 10.11.2012 14:14

  18. Norsk for VG2 helsefagarbeider, med tema massemedier

    Reprotasje og intervju fra besøk på NAV, Hjelpemiddelsentralen og et omsorgssenter. Lage plakat om helesarbeiderfaget. (Kan brukes på Vg1 og Vg2)

    ansk9 - 11.02.2013 08:24

  19. 3 undervisningsopplegg i programfagene yrke, kommunikasjon og samhandling og helse (VG1)

    3 undervisningsopplegg i programfagene yrke, kommunikasjon og samhandling og helse (VG1)

    Anniken Solfjeld Pedersen - 23.04.2013 11:38

  20. Skrive artikkel for SAS sitt magasin Scanorama

    Du skal skrive en sammensatt tekst med bilder og bildetekst for dette magasinet som skal tiltrekke seg turister til Alta. Teksten skal innholde tittel, innledning, hoveddel med tre avsnitt, der hvert avsnitt beskriver et tilbud til turister i Alta. Avslutt artikkelen med en konklusjon. Tenk på målgruppa når du lager denne teksten, hvordan du kan bruke språk og bilder fra Alta. Ta gjerne dine egne bilder.

    Bruk lenkene nedenfor som inspirasjon.

    2408soru - 18.02.2014 19:33

Pages