Search page

Søket fant 5 resultater på 0.054 sekunder.

Søkeresultater

  1. Prøysen i klasserommet

    Gjennomgang av både novellekjennetegn og informasjon om Alf Prøysen. Elevene jobber med elevhefte og skriver svarene i et skjema. Heftet leveres inn og kan brukes som utgangspunkt for en muntlig samtale med vurdering.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 18.06.2014 10:30

  2. Onlineaviser.no - finn aviser, tidsskrifter, magasiner, nyheter m.m.

    Lenkesamling. Norske aviser, tidsskrifter og blader. Egen del til svenske og danske medier. Også lenker til andre internasjonale medier.

    BaDy1 - 31.10.2013 14:08

  3. Lyrikk som inngang til helsefaglige emner

    Undervisningsopplegget har som mål at elevene skal gjenkjenne språklige virkemidler i lyrikksjangeren, og å reflektere over helsefaglige emner som depresjon og kommunikasjon rundt toleranse og rasisme via et sammensatt uttrykksmiddel. Gjennom en undersøkelse av to utvalgte sanglåter, lærer elevene å uttrykke seg muntlig og skriftlig om språklige og rytmiske virkemidler brukt i låtene, og hvordan disse danner språklige og musikalske metaforer og sammenlikninger om helsefaglige emner som depresjon og sorg, emner som det i mange tilfeller kan settes ord på via lyrikkens billedlige kvaliteter.

    meta5@vaf.no - 04.05.2015 10:41

  4. Reklameprosjekt i norsk og helse- og oppvekstfag

    Dette er et reklameprosjekt som lett kan knyttes opp mot flere yrkesfag.

    I løpet av 4-6 undervisningstimer - pluss hjemmearbeid - skal elevene produsere og presentere analyse av en reklame som kan knyttes opp mot helsefagene, i tillegg til å produsere en egen reklameplakat der de reklamerer for et lignende produkt. Det vil legges stor vekt på evne til å kjennetegne og gjenskape forskjellige virkemidler.

    Vurdering: muntlig

    liv.r.stenberg@gmail.com - 03.12.2014 14:59

  5. Prøysen i klasserommet

    Foto: Ivar Aaserud, NTB/Scanpix. Lisens: CC-by-nc-sa

     Elevene jobber med novella "Gammal gjeld" fra novellesamlingen Dørstokken heme av Alf Prøysen. De finner først informasjon om Prøysen på hjemmesida til Prøysenhuset, deretter gjennomgår lærer kjennetegn ved novellesjangeren, og elevene skriver ned det som blir gjennomgått i et tokolonnenotat. Deretter leses novella høyt, og elevene jobber med spørsmål til teksten. 

    Inger-Kristin Larsen Vie - 05.12.2013 12:42