Search page

Søket fant 54 resultater på 0.062 sekunder.

Søkeresultater

  1. Tut og køyr - arbeid med samansett tekst

    Opplegget tek sikte på å gi elevane erfaring med samansette tekstar, både å lese og vurdere slike tekstar, samt å sjølve produsere slike tekstar. Elevane får også trening i å formidle munnleg framfor ei forsamling.

    Opplegget tek også sikte på å gje elevane ein sjanse til å produsere ein fagtekst knytt til eige programområde. Her kan dei sjølve velje kva fagområde dei vil leggje vekt på. Samstundes får dei også erfaring med å produsere og publisere ein samansett tekst.

    DEI GRUNNLEGGANDE FERDIGHEITENE:

    Elevane skal trene på:

    brinor - 14.05.2013 12:07

  2. Vurderingskriterier- muntlig framføring

    Reklame

    Skjema med vurderingskriterier til muntlig presentasjon og analyse av reklame.

    Linn Økland - 14.05.2013 12:50

  3. Tverrfaglig presentasjon fra verkstedet

    Elevene danner grupper på 2-3 personer for å lage en presentasjon av et maskinelement fra verkstedet. Fagene som skal representeres blir norsk, engelsk og dokumentasjon og kvalitet.

    Elevene velger selv hva de skal presentere, men det må være et produkt som er på verkstedet på den aktuelle skolen.

    De må ved hjelp av produktets bruksanvisning komme fram til hvordan produktet er bygget opp og hvordan det virker. Bruksanvisningen skal være på norsk (i følge norsk lov), men elevenes presentasjonen skal være på engelsk. Selve presentasjonen skal være på 3-5 min per person.

    0612hojo - 23.09.2013 14:52

  4. Lag din egen tegnefilm

    Dette er et tegnefilmprogram hvor elevene selv kan lage tegnefilmer på norsk og engelsk.

    Borghild E. Hornnes - 26.09.2013 13:22

  5. Reklameprosjekt med utgangspunkt i egen elevbedrift

    Elevene skal ta utgangspunkt i sin elevbedrift. Med bakgrunn i teorikapitlet om reklame i læreboka skal de produsere reklamemateriell, henholdsvis en plakat og en brosjyre.

    Når reklamemateriellet foreligger, skal de skrive to dokument, en virkemiddelanalyse hvor de analyserer og reflekterer over utarbeidelsen og effekten av materiellet og et markedsstrategidokument.

    Fokus for opplegget er kreativ utfoldelse og teoriforankret arbeid innenfor programfaget Kommunikasjon og Service.

    bjorgk - 13.05.2013 15:10

  6. Boking

    Elevene inviteres til å ta bilder av mennesker med bok/bøker (lesende), helst en de har lånt på skolebiblioteket. Dere velger selv situasjon etc., men kravet er minimum en person samt en bok pr. bilde. Bildet kan tas med mobiltelefon eller annet utstyr eleven selv disponerer.

    harkri - 30.04.2013 11:55

  7. Samefolkets dag

    Elevene skal lære om tradisjonell samisk matkultur og samenes språklige og litterære historie.

    I norskfaget:

    • Bli kjent med samisk sakprosa i oversettelse til norsk
    • Få innblikk i den norske flerspråklige situasjonen
    • Reflektere over samenes situasjon som språklig minoritet

    I kokk- og servitørfaget:

    rora0708 - 21.01.2014 15:12

  8. Reklameoppgave

    Dette undervisningsopplegget er todelt:

    1. Elevene lager en reklame for et produkt eller en idé knyttet til eget programfag, hudpleierfaget.

    2. Elevene analyserer en fritt valgt hudpleierelatert reklame.

    Se vedlagt fil for metode, sluttprodukt og vurdering.

    marram - 27.03.2014 11:30

  9. Adaptasjon av noveller. Klassen lager hørespill

    Elevene skal lese to forskjellige noveller, velge én, og gruppevis tilpasse novellen til et hørespillmanus. Forslag til noveller kan være: Herr Karlsen av Sarah Johnsen eller Gutten av Ingvar Ambjørnsen. Begge tekstene er enkle å tilpasse til hørespill med tanke på lydeffekter, miljø, replikker osv. Elevene kan jobbe i grupper på ca fire, og få utdelt bestemte arbeidsoppgaver. Sluttproduktet skal være et ferdig innspilt hørespill med lydeffekter og replikker. Elevene kan for eksempel bruke lydprogrammet Audicity.

    Mari Engen - 27.03.2014 11:43

  10. Kon - Tiki og Thor Heyerdahl - fakta og fiksjon

    Lese samtidslitteratur, virkemidler i film, skrive filmanmeldelse, reflektere over forskjell på fakta og fiksjon.

    karber7 - 27.03.2014 11:51

  11. Klagebrev til Stabburet (formelt brev)

    Hvorfor er det egentlig bilde av en gutt på leverposteiboksen til Stabburet, når det er bilde av jordbær på jordbærsyltetøyglassene? Elevene tar rollen til noen som er dypt indignert og forvirret av dette, og ønsker svar fra Stabburet.

    Dette er en humoristisk tilnærming til å skrive et formelt brev (klagebrev) for elever på restaurant og matfag og VG2 kokk og servitør og matfag. Elevene kan også reflektere rundt reklame, valg av virkemidler, merkevarebygging, etiske dilemma, osv.

    Helga Tryggvason Vorren - 24.04.2014 13:46

  12. Helseopplysningskampanje

    Et undervisningsopplegg om reklame. Elevene skal lage en helseopplysningskampanje.

    ada.brathen.oye@oppland.org - 09.12.2014 10:55

  13. Arbeid med romanen "Gamer" av Røssland

    Undervisningsopplegg rundt romanlesing. Teksten er lettlest og passer godt til gutter på yrkesfag.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 22.03.2012 10:16

  14. Tilrettelegging i klasserommet for elev med hørselshemning

    Video som viser hvordan undervising kan tilrettelegges for hørselshemmet barn.

    Monica Nordeng - 12.09.2011 13:48

  15. Onlineaviser.no - finn aviser, tidsskrifter, magasiner, nyheter m.m.

    Lenkesamling. Norske aviser, tidsskrifter og blader. Egen del til svenske og danske medier. Også lenker til andre internasjonale medier.

    BaDy1 - 31.10.2013 14:08

  16. Informasjonsbrosjyre om brukernes rettigheter

    Tverrfaglig undervisningsopplegg i norsk og salg- og servicefag som kan brukes på både Vg1- og Vg2 nivå.

    tonjes - 18.12.2013 10:57

  17. IKM Godalen ressurshjelp

    Googlenettsiten til Godalen videregående skole med inspirasjon og veiledning for å bruke digitale verktøy i klasserommet.

    Torleif Sleveland - 11.02.2015 10:39

  18. Loggskriving

    Slik kan man jobbe med loggskriving på en litt annen måte. Her kombineres norskfaglige emner med det å skrive logg etter utplasseringsdager og uker.

    kjersti ottesen - 15.05.2013 12:59

  19. Norsk for VG2 helsefagarbeider, med tema massemedier

    Reprotasje og intervju fra besøk på NAV, Hjelpemiddelsentralen og et omsorgssenter. Lage plakat om helesarbeiderfaget. (Kan brukes på Vg1 og Vg2)

    ansk9 - 11.02.2013 08:24

  20. Sammensatte tekster

    Kompetansemål sammensatte tekster:

    ingvild ss - 15.04.2013 09:44

Pages