Search page

Søket fant 19 resultater på 0.055 sekunder.

Søkeresultater

  1. Tut og køyr - arbeid med samansett tekst

    Opplegget tek sikte på å gi elevane erfaring med samansette tekstar, både å lese og vurdere slike tekstar, samt å sjølve produsere slike tekstar. Elevane får også trening i å formidle munnleg framfor ei forsamling.

    Opplegget tek også sikte på å gje elevane ein sjanse til å produsere ein fagtekst knytt til eige programområde. Her kan dei sjølve velje kva fagområde dei vil leggje vekt på. Samstundes får dei også erfaring med å produsere og publisere ein samansett tekst.

    DEI GRUNNLEGGANDE FERDIGHEITENE:

    Elevane skal trene på:

    brinor - 14.05.2013 12:07

  2. Tverrfaglig presentasjon fra verkstedet

    Elevene danner grupper på 2-3 personer for å lage en presentasjon av et maskinelement fra verkstedet. Fagene som skal representeres blir norsk, engelsk og dokumentasjon og kvalitet.

    Elevene velger selv hva de skal presentere, men det må være et produkt som er på verkstedet på den aktuelle skolen.

    De må ved hjelp av produktets bruksanvisning komme fram til hvordan produktet er bygget opp og hvordan det virker. Bruksanvisningen skal være på norsk (i følge norsk lov), men elevenes presentasjonen skal være på engelsk. Selve presentasjonen skal være på 3-5 min per person.

    0612hojo - 23.09.2013 14:52

  3. Lag din egen tegnefilm

    Dette er et tegnefilmprogram hvor elevene selv kan lage tegnefilmer på norsk og engelsk.

    Borghild E. Hornnes - 26.09.2013 13:22

  4. Arbeid med romanen "Gamer" av Røssland

    Undervisningsopplegg rundt romanlesing. Teksten er lettlest og passer godt til gutter på yrkesfag.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 22.03.2012 10:16

  5. Tilrettelegging i klasserommet for elev med hørselshemning

    Video som viser hvordan undervising kan tilrettelegges for hørselshemmet barn.

    Monica Nordeng - 12.09.2011 13:48

  6. Informasjonsbrosjyre om brukernes rettigheter

    Tverrfaglig undervisningsopplegg i norsk og salg- og servicefag som kan brukes på både Vg1- og Vg2 nivå.

    tonjes - 18.12.2013 10:57

  7. Analyse av reklame - elektro

    Elevene skal analysere innholdet i annonsen til Børsa elektro AS: 

    http://www.borsaelektro.no/tjenester/   

    Formålet med prosjektoppgaven er 

    1. å lære grunnleggende teori om reklame og virkemidler

    2. lære hvordan elektrofirmaer markedsfører sine tjenester. 

    Foto: Blickwinkler, pixabay.com / Lisens: Public Domain

    Julie Bjørnstad - 09.09.2015 22:53

  8. Tverrfaglig samarbeid om barnebøker

    Tverrfaglig samarbeid om billedbøker for barn mellom norskfaget og programfag på barne- og ungdomsarbeiderfag. Går over to uker.

    elst1@vaf.no - 29.10.2015 10:12

  9. Reklame og målgrupper, vg1

    I denne oppgaven skal elevene:

    britt.guro.sather@bleiker.vgs.no - 09.02.2015 16:17

  10. Farger og former

    Denne oppgaven krever noe samarbeid/koordinering med programfag. I det minste må man vite at temaene er gjennomgått og hvilke praktiske oppgavene som er laget i produksjonsfaget. Elevene skal få instruksjon i fargesirkelen/fargekontraster, grunnleggende geometriske og organiske former (og evt. stilisering eller forenkling av former).

    Temaene blir ofte gjennomgått på høsten og derfor er det aktuelt etter høstferien, men dette må du undersøke på DH-avdelingen på din skole. 

    Torleif Sleveland - 13.10.2015 15:05

  11. Lag instruksjonsvideo (How-To)

    I dette prosjektet vil dere produsere en enkel instruksjonsvideo fra selvvalgt område innenfor programfaget deres. 

    Innenfor norskfaget legges det vekt på mottakerbevissthet og bruk av virkemidler.

    martinri@ostfoldfk.no - 04.04.2016 09:46

  12. Instruksjoner - sammensatt tekst for yrkesfag

    I dette undervisningsopplegget vil elevene produsere sammensatte tekster i form av instruksjoner til bruk innenfor programfaget deres.

    martinri@ostfoldfk.no - 30.03.2016 12:36

  13. Bastøy - et undervisningsopplegg

    Tema: Barneoppdragelse og behandling av ungdomskriminelle; før og nå

    Dette undervisningsopplegget kan brukes tverrfaglig norsk/programfag VG2 barne- og ungdomsarbeider, eller bare separat i norskfaget.

    Tekstutdrag fra midt på side 89: "Disiplinen var beinhard.... til http://www.nb.no/nbsok/nb/101c77e337054cfabe1d6c72f47ee3d8?index=1#89

    Anniken Solfjeld Pedersen - 06.03.2013 15:54

  14. Helsefag og norsk. Foredrag knytt til reklame for eit produkt innan helse, kosthald eller livsstil

    Eit foredrag som skal ta utgangspunkt i ein reklamefilm eller trykt reklame som reklamerer for eit produkt som kan knytast til helse, livsstil og/eller kosthald.

    Ein må vise at ein kan tenkje ktitisk om produktet og måten det vert reklamert for produktet på.

    Undervegs i arbeidet må ein må truleg bruke ulike kjelder, og her bør ein vise til kjelder også undervegs i foredraget i tillegg til kjeldelista til slutt.

    Foredraget skal vurderast etter fagleg innhald både i programfaget og i norskfaget. Norskfaget kan i tillegg vurdere oppsett og sjølve framføringa.

    brinor - 25.04.2013 10:24

  15. Vurdering av matblogg

    Å lære å vurdere en blogg / en sammensatt tekst.

    kjersti ottesen - 03.05.2013 13:17

  16. Bokomslag: Illustrasjon av romaner

    Elevene har jobbet med en roman eller et annet litterært verk og har fått i oppgave å lage et bokomslag som illustrerer innholdet i boka. I forkant har romanen vært diskutert og gjennomgått, og elevene har fått en innføring i romananalyse og fagbegreper knyttet til det. I programfagstimene har elevene jobbet med bildeanalyse og bildeteori, med utgangspunkt i semiologisk analyse (Roland Barthes). Elevene skal utarbeide et bokomslag som illustrerer innholdet i boka, og dette skal presenteres i et foredrag. Foredraget blir vurdert.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 13.05.2013 17:14

  17. Reklamekampanje

    Programfaglærere og norsk- og engelsklærere samarbeider om et reklameprosjekt for elever på medier og kommunikasjon. Etter en grundig gjennomgang av markedskommunikasjon i programfagtimene, skal elevene utarbeide en reklamekampanje for et fiktivt produkt. Elevene skal utarbeide en fremdriftsplan, en markedsplan, en spørreundersøkelse, "finne opp" et produkt, lage reklamekampanjen og deretter presentere produktet og kampanjen. Elevene jobber med dette både i programfagtimene og fellesfagstimene.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 13.05.2013 17:48

  18. Adaptasjon av novella "Der nede sørger de ikke"

    Hovedfokuset for perioden er gjennomgang av novellesjangeren, adaptasjon av denne gjennom film og digital historiefortelling. Elevene får en innføring i novellesjangeren med utgangspunkt i Bjarte Breiteigs novelle "Der nede sørger de ikke". Det er et spesielt fokus på dramaturgien. Deretter gjennomgås filmsjangeren med spesielt fokus på dramaturgi. Til slutt skal elevene adaptere novella gjennom en digital historiefortelling, som presenteres for klassen og vurderes med karakter.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 14.05.2013 11:18

  19. Halvårsplan i norsk vg1 yrkesfag

    Dette er ein halvårsplan som syner korleis ein kan samarbeide mellom faget Prosjekt til fordjuping og norsk.

    Heile hausthalvåret har fokus på kommuinikasjon, presentasjon og rapportskriving. Arbeidet byggjer opp mot utplassering i arbeidslivet i 14 dagar og etterarbeid etter dette.

    Lærestoffet er ein kombinasjon av læreboka Klar Melding 1, NDLA sine nettsider, andre nettressursar og lokale malar (blant anna oppsett av fagrapport og lokal læreplan i Prosjekt til fordjuping)

    Siv Reidun - 30.10.2013 13:13