Search page

Søket fant 11 resultater på 0.065 sekunder.

Søkeresultater

  1. Fire hjørner med lyrikk

    • Lyrikk og illustrasjoner, tverrfaglig undervisningsopplegg i norsk og design og håndverk.
    • Lærer henger opp fire dikt, ett i hvert hjørne. Elevene går rundt i rommet og må lese alle diktene før de kan velge det diktet de liker best.
    • Når alle elevene har valgt dikt, forteller de som står i samme hjørne hverandre hvorfor de har valgt det diktet. Etterpå forteller hver gruppe resten av elevene hvorfor de valgte det diktet.

    nina.larsen.ness@oppland.org - 13.05.2013 15:08

  2. Motiv og tema i tekster - en kreativ måte å drøfte og tolke innhold

    Opplegget fokuserer på grunnleggende ferdigheter innen lesing og digitale verktøy. Målet med opplegget er å øke elevenes forståelse av motiv og tema i tekster, og hvordan en på en kreativ og morsom måte kan konkretisere og visualisere en tekst.

    kriros - 30.04.2013 12:14

  3. Tverrfaglig om fordøyelsessystemet DH

    Eksempel tverrfaglig oppgave hvor oppgavene er spesifisert under hvert fag.

    lisema@vfk.no - 27.11.2014 15:15

  4. KUBISME

    Dette er et stort, tverrfaglig undervisningsopplegg for elever på vg1 DH. Opplegget inneholder i tillegg til oppgaver knyttet til programfaget oppgaver i norsk, engelsk og matematikk.

    Eva Beate Dahle - 20.08.2013 12:32

  5. Tekst: ”Strandblondine” av Bertrand Besigye

    Tekst: ”Strandblondine” av Bertrand Besigye

    Tid: 90 min. Innbefatter både felles oppgaver og studiespesifikke.

    Tenkeskriving, assosiasjonsskriving, diskusjon.

    Laget på bakgrunn av opplegg av Johanne Husum.

    inghja - 13.05.2013 15:57

  6. Sy toalettmapper av batikkfarget stoff

    Norsk og design og håndverk vg1:

    - Elevene skal farge stoff (batikkmønster) og sy toalettmapper

    - Elevene skal lage en skriftlig instruksjon der de forklarer hvordan man syr en toalettmappe. 

    linnmageroy@hotmail.com - 27.05.2015 14:00

  7. Kreativ sko, et undervisningsopplegg for norsk og DH, vg1

    I dette undervisningsopplegget skal elvene:

    • Redesigne sko
    • Dokumentere arbeidsprosessen
    • Lage en reklameplakat
    • Forberede og gjennomføre en utstilling

    linnmageroy@hotmail.com - 15.06.2015 12:49

  8. FYR figurteater og eventyr

    Elevene skal ta utgangspunkt i en tekst fra norskfaget. Eventyr er å foretrekke og det skal omarbeides til et stykke som kan fungere som figurteater tilpassa aldersgruppa 5-6 år.  Opplegget utføres som gruppearbeid og resultatet kan blir flere eventyr som skal fremføres for 1.klassingene. Fortrinnsvis skal elevene velge et kort eventyr som er lett å huske, og ikke som ikke tar for lang tid å framføre.

    Elevene på DH skal lage figurene som passer til eventyret og elevene på BUA skal ivareta småtrinnet som kommer på besøk med tilrettelegging og framføring av eventyr.

     

    Cecilie Isaksen Eftedal - 20.12.2015 10:20

  9. Farger og former

    Denne oppgaven krever noe samarbeid/koordinering med programfag. I det minste må man vite at temaene er gjennomgått og hvilke praktiske oppgavene som er laget i produksjonsfaget. Elevene skal få instruksjon i fargesirkelen/fargekontraster, grunnleggende geometriske og organiske former (og evt. stilisering eller forenkling av former).

    Temaene blir ofte gjennomgått på høsten og derfor er det aktuelt etter høstferien, men dette må du undersøke på DH-avdelingen på din skole. 

    Torleif Sleveland - 13.10.2015 15:05

  10. Teater og teaterkostymer

    Utgangspunktet for dette undervisningsopplegget er en tekst fra norskfaget, fortrinnsvis et drama eller en annen tekst som kan dramatiseres. Elevene jobber med dramaet som sjanger i norskfaget. I programfaget design og håndverk lager elevene kostymer. Det kan være bare en detalj til en tenkt dramatisering, eller det kan være kostymer som skal brukes i en oppsetning.

    Målgruppe

    Tverrfaglig samarbeid mellom design og håndverk og norsk

    Grunnleggende ferdigheter

    Cecilie Isaksen Eftedal - 26.11.2012 15:17

  11. Bokomslag: Illustrasjon av romaner

    Elevene har jobbet med en roman eller et annet litterært verk og har fått i oppgave å lage et bokomslag som illustrerer innholdet i boka. I forkant har romanen vært diskutert og gjennomgått, og elevene har fått en innføring i romananalyse og fagbegreper knyttet til det. I programfagstimene har elevene jobbet med bildeanalyse og bildeteori, med utgangspunkt i semiologisk analyse (Roland Barthes). Elevene skal utarbeide et bokomslag som illustrerer innholdet i boka, og dette skal presenteres i et foredrag. Foredraget blir vurdert.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 13.05.2013 17:14