Search page

Søket fant 23 resultater på 0.057 sekunder.

Søkeresultater

  1. Film fra Skrivesenteret om skrivestrategier

    Filmen viser et helhetlig undervisningsopplegg som gir lærere kunnskap og ideer til hvordan de kan arbeide for å utvikle elevenes skrivestrategier i de ulike fasene av skriveprosessen. (www.skrivesenteret.no)

    Julie Bjørnstad - 15.12.2014 12:32

  2. Bruk av skriverammer

    Å gi rammer for skriving handler om å gi støtte til elevene på en slik måte at de kan se for seg tekstene de skal skrive. På denne sida har Skrivesenteret lagt ut skriverammer for debattartikkel både med og uten forslag til tekstbindere. Skriverammene er lagt ut både på bokmål og nynorsk.

    Julie Bjørnstad - 15.12.2014 12:48

  3. Fem prinsipper for god skriveopplæring

    Artikkelen Fem prinsipper for god skriveopplæring sto på trykk i Bedre skole 2/2013. Den er skrevet av Trude Kringstad og Trygve Kvithyld, hhv rådgiver og seniorrådgiver ved Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking.

    Artikkelen har fokus på hva som kjennetegner god skriveopplæring - og hvorfor skriveopplæring er så viktig. Ikke bare i norskfaget, men i alle fag.

    Julie Bjørnstad - 15.12.2014 14:41

  4. Utdrag fra "ambulanse" av Johan Harstad - arbeid med innhold, form og formål i skjønnlitterær tekst

    Heftet "Treffsikker undervisning" er  gitt ut av Skrivesenteret. Det er laget i samarbeid mellom FYR-koordinatorene i norsk og nasjonal koordinator i faget.

    Heftet gir eksempler på hvordan norskundervisninga på yrkesfag kan gjøres treffsikker. Treffsikker undervisning er forankret i kompetansemåla og de grunnleggende ferdighetene. Treffsikker undervisning betyr motivasjon, mening og mestring.

    Hele heftet finner du hos Skrivesenteret:

    Julie Bjørnstad - 19.01.2015 15:07

  5. Utdrag fra "vietnam. torsdag" av Johan Harstad. Arbeid med innhold, form og formål i skjønnlitterær tekst

    Heftet "Treffsikker undervisning" er  gitt ut av Skrivesenteret. Det er laget i samarbeid mellom FYR-koordinatorene i norsk og nasjonal koordinator i faget.

    Heftet gir eksempler på hvordan norskundervisninga på yrkesfag kan gjøres treffsikker. Treffsikker undervisning er forankret i kompetansemåla og de grunnleggende ferdighetene. Treffsikker undervisning betyr motivasjon, mening og mestring.

    Hele heftet finner du hos Skrivesenteret:

    Julie Bjørnstad - 19.01.2015 15:42

  6. Utdrag frå "Og så kan hunden komme" av Jon Fosse. Arbeid med innhald, form og formål i skjønnlitterære tekstar

    Heftet "Treffsikker undervisning" er  gitt ut av Skrivesenteret. Det er laga i samarbeid mellom FYR-koordinatorane i norsk og nasjonal koordinator i faget.

    Heftet gir eksempel på korleis norskundervisninga på yrkesfag kan gjerat treffsikker. Treffsikker undervisning er forankra i kompetansemåla og dei grunnleggjande ferdigheitene. Treffsikker undervisning betyr motivasjon, meining og mestring.

    Heile heftet finn du hos Skrivesenteret:

    Julie Bjørnstad - 19.01.2015 16:07

  7. Å skrive fagtekster

    Norsklærer tar utgangspunkt i tema som er gjennomgått i programfagene. Eleven skal skrive fagtekst i norsk og bli veiledet i språk og struktur. Gjennom arbeidet oppnår elevene økt forståelse av tekst og av egen tankeprosess. De skal videre lære hvordan de bygger et avsnitt, tematisk og strukturelt, og de skal lære bruk av kilder.

    Foto: Kerstin Mertens, Samfoto, NTB Scanpix
    Lisens: CC-by-nc-sa

    Se vedlagt fil.

    Julie Bjørnstad - 09.09.2015 14:11

  8. HMS - programfag og norsk

    Elevene skal lage fem problemstillinger rundt emnet «Helse, miljø og sikkerhet». De faglige målene i programfaget står sentralt, og i tillegg skal eleven lære å lage problemstilling og deretter resonnere rundt denne.  Et faglig mål i norsk er å øve opp evnen til å lese og skrive fagtekst, lære å sortere og bruke kilder, samt gi tilbakemelding på andres fagtekst. 

    Illustrasjon: Kjell Rosland / Lisens: CC by-sa

    Klassen leser teori om HMS innenfor eget fagområde.

    Se vedlagt fil.

    Julie Bjørnstad - 11.09.2015 12:05

  9. Familien i litteraturen

    Klassen skal utforske familien i moderne tid. Ved å lese om familien i litteraturen skal elevene få økt bevissthet om familien, om følelsesrommene, samarbeidet, underteksten i de nære relasjonene. 

    Foto: Jim Boud, flickr / Lisens: CC by-sa

    Julie Bjørnstad - 11.09.2015 12:42

  10. Å jobbe med fagbegreper - for minoritetsspråklige elever

    Prosjektet har til hensikt å arbeide systematisk med fagbegrep for å lette innlæringen for minoritetsspråklige elever. Ved å sette seg inn i - og repetere -det faglige begrepssystemet i helse- og oppvekstfag, kan elevene øke sin forståelse av fagkunnskapen.

    Foto: Cornelius Poppe, Gorm Kallestad, NTB Scanpix / Lisens: CC by-nc-sa

    Julie Bjørnstad - 11.09.2015 12:33

  11. Fagarbeideren

    Klassen skal fordype seg i en tverrfaglig oppgave om temaet «fagarbeider».  Oppgaven skal forankres i tradisjoner, kunnskap, arbeidsmiljø, yrkesfagets status, lærekontrakter og behov i næringslivet. Formålet er å få innsikt i fagarbeiderens situasjon i skole og arbeidsliv. 

    Foto: David Moir, NTB Scanpix, Reuters / Lisens: CC by-nc-sa

    Julie Bjørnstad - 13.09.2015 17:09

  12. Kulturkompetanse i arbeidslivet

    Formålet med prosjektet er å undersøke ulike former for arbeidskulturer i norsk arbeidsliv. Kultur er måter vi handler, tenker og snakker på, og målet er at elevene skal få et bevisst forhold til ulikhet og mangfold, i sitt eget og andres arbeid.

    Foto: Corbis, NTB Scanpix / Lisens: CC by-nc-sa 

    Julie Bjørnstad - 13.09.2015 17:21

  13. Etisk dilemma

    I dette prosjektet skal elevene undersøke etiske dilemmaer som de kan møte som yrkesutøver. Klassen arbeider i hver sin gruppe og lager problemstillinger rundt etiske dilemmaer i arbeidslivet. Formålet er å oppøve elevenes evne til å reflektere selvstendig, problematisere og til å se ulike løsninger.

    Illustrasjon: Kjell Rosland, NKI-forlaget
    Lisens: CC-by-nc-sa

     

    Julie Bjørnstad - 09.09.2015 13:55

  14. Å forstå fagtekster og tilegne seg et teknisk ordforråd

    En enkel metode som egner seg spesielt som tilnærmingsmåte til tekster som har et teknisk preget ordforråd, og mange ord som kanskje er ukjente, men relevante for elevene.

    Julie Bjørnstad - 09.06.2016 15:01

  15. Presentasjon av PTF

    Opplegget dekker faget Prosjekt til fordypning i yrkesfaget (PTF) og målet tverrfaglig fordypningsemne i engelsk. Elevene velger sin egen problemstilling innen sitt fordypningsemne. Denne skal godkjennes av yrkesfaglærer.

    Elevene velger selv metode og presentasjonsform: Det settes av 15 min per  fremføring.

    Julie Bjørnstad - 10.06.2016 15:19

  16. Dokumentasjon av elevenes arbeid

    Læreplanene ber elevene dokumentere arbeidet de gjør. Med NDLAs dokumentasjonsverktøy kan elevene gjøre dette både enkelt og oversiktlig.

    Kikk etter ikonet for dokumentasjonsverktøy når du er inne på NDLAs sider. Det finner du nederst på fagets forside eller under fanen "Verktøy" i høyremenyen når du er inne på en hvilken som helst fagside.

    Julie Bjørnstad - 23.08.2016 10:50

  17. Spytt inneholder mer enn du tror

    Elevene skal gjøre et forsøk som viser at spytt inneholder enzymet amylase. Amylase spalter stivelse.

    Som introduksjon - repetere strukturen på de ulike karbohydratene.

    Denne øvelsen fungerer godt som overgang til å snakke om fordøyelsen, og for å illustrere enzymers funksjon generelt.

    Julie Bjørnstad - 01.11.2016 11:21

  18. Klippe plen med robotgressklipper

    Elevene skal lære å bruke målestokk, regne mellom ulike måleenheter, beregne areal av ulike figurer, formelregning og prosentregning.

    Foto: Holger Casselmann. Lisens,: CC by-sa. Kilde: wikimedia commons

    Julie Bjørnstad - 28.10.2016 15:37

  19. Anskaffelse av bil og førerkort - på tide å spare?

    Elevene skal beregne kostnader og mulige finansieringsalternativer for innkjøp av bil og anskaffelse av førerkort klasse B. Elevene kan velge mellom noen gitte biltyper med oppgitt pris, men de må selv finne ut hva det koster å ta førerkortet. Elevene skal beregne ulike alternativer for finansiering og vurdere hva dette koster på lang sikt.

    Julie Bjørnstad - 17.02.2017 09:16

  20. Ulike synspunkter på global oppvarming

    Lærer finner frem artikler, kronikker etc. som reflekterer forskjellig syn knyttet til den globale oppvarming.

    Eleven får en øvelse i å være kritisk til publiserte meninger. Lærer noe om forskjellen på ”menings- og faktabasert” kunnskap.
     
    Foto: NASA. Lisens: Public Domain Dedication. Kilde: ndla.no

    Julie Bjørnstad - 14.02.2017 14:22

Pages