Search page

Søket fant 4 resultater på 0.052 sekunder.

Søkeresultater

  1. VENSKAP – Å JOBBE MED FILMEN BUDDY

    Tverrfagleg samarbeid i norsk og samfunnsfag. Kan brukast på alle studieretningar, vg2

    ØVING PÅ DEI GRUNNLEGGANDE FERDIGHEITENE:

    Øving på munnlege, skriftlege og digitale ferdigheiter

    Eit opplegg om filmen ”Buddy” som kombinerar norsk og samfunnsfag. Elevane svarar rett inn i oppgåva. Tema er venskap og sosialisering.

    Terese Kristin Aarsund Myklebust - 15.11.2013 12:24

  2. ”SKAL LÆRE NORDMENN Å LUKTE”

    Tverrfaglig samarbeid mellom norskfaget og de ulike programfaga på alle programområder.

    Grunnleggende ferdigheter: Lese, skrive, uttrykke seg muntlig

    Opplegget tar utgangspunkt i reportasjen ”Han luktet hvor gammel jeg var” (http://www.nrk.no/kultur-og-underholdning/1.8289880). Man kan velge blant en del førlesingsaktiviteter og videre arbeid. Grad av yrkesretting kan variere. Må avtales.

    Terese Kristin Aarsund Myklebust - 15.11.2013 12:37

  3. Ikke vær pyse, gjør en diktanalyse!

    DE GRUNNLEGGENDE FERDIGHETENE:

    Lesing, skriving, samtale, muntlige og digitale.

    • Innlede med oppklipt dikt, som elevene setter sammen igjen til sine dikt (eksempelvis: Vepsen, Inger Hagerup).

    • Samtale om tolkning av lyriske tekster.

    • Ta utgangspunkt i en sangtekst--> rapp, trekke frem virkemidler som utgangspunkt for analysedelen.

    • Analyse av dikt/sangtekst: Skriftlig produkt (se sammensatt tekst)

    Terese Kristin Aarsund Myklebust - 12.11.2013 13:44

  4. Kreativ skriving

     

    Grunnleggende ferdigheter: Elevene skal skrive, lese og samtale om egen tekst. De skal også bruke digitale verktøy til å bearbeide og produsere en kreativ tekst.

     

    I dette opplegget brukes ulike føraktiviteter til å få elevene til å reflektere over egen bruk av beskrivelser i kreative tekster. Man går også gjennom deler av novellesjangeren, og får en ny innfallsvinkel til hvordan man skriver en novelle eller en kreativ tekst. Dette opplegget kan tilpasses slik at man har «kreativ tekst» som sluttprodukt også. Det er også fokus på forteller og synsvinkel.

    Terese Kristin Aarsund Myklebust - 15.11.2013 19:39