Search page

Søket fant 8 resultater på 0.04 sekunder.

Søkeresultater

  1. Å være en dyktig fagarbeider

    Gjennom dette opplegget skal eleven få kunnskap om/reflektere rundt hva som ligger i utsagnet ”Å være en dyktig fagarbeider”. Med utgangspunkt i ulike tekster og oppgaver ønsker opplegget å bevisstgjøre elevene på at språk og handlinger blir oppfattet og tolket av andre mennesker. Vårt handlingsmønster og væremåte blir vurdert av lærere, kunder og arbeidsgiver. Elevene skal gjennom opplegget erfare at dannelse er et viktig element i yrkesutøvelsen.

    Målgruppe

    Cecilie Isaksen Eftedal - 23.11.2012 13:11

  2. Historia til yrket ditt!

    Utgangspunktet for undervisningsopplegget er ein munnleg presentasjon av historia til elektrofaget (eller eit anna programfag). Elevane brukar lærebøker og andre ressursar til å setje seg inn i utviklinga av elektrofaget (elektrodynamikken) frå den spede byrjinga på 1600-talet og til i dag. I programfaget får elevane den teoretiske bakgrunnskunnskapen. Norskfaget legg rammer i forhold til den munnlege framføringa.

    Målgruppe

    Eit tverrfagleg undervisningsopplegg i norsk og elektrofag

    Grunnleggjande ferdigheiter

    Cecilie Isaksen Eftedal - 28.11.2012 08:37

  3. Blogg og retorikk

    Utgangspunktet for dette undervisningsopplegget er temaet sammensatte tekster. Elevene jobber med sammensatte tekster i norskfaget, og blir kjent med retoriske begreper. De diskuterer hva en blogg er, og kjennetegn ved bloggsjangeren gjennomgås. Elevene skal gjennomføre et gruppearbeid og holde en muntlig presentasjon.

    Målgruppe

    Norsk vg1 og vg2 på medier og kommunikasjon/alle programfag

    Grunnleggende ferdigheter

    Cecilie Isaksen Eftedal - 29.11.2012 09:41

  4. Sikkerhet - er det viktig?

    Dette undervisningsopplegget tar utgangspunkt i sjangeren artikkelskriving. Temaet HMS-opplæring gjennomgås i programfaget. I etterkant av denne gjennomgangen samtaler læreren med elevene om temaet. Elevene jobber med innlæring av sentrale begrep og artikkelsjangeren. Til slutt skal elevene skrive en fagartikkel knyttet til sikkerhetsopplæringen i programfaget.

    Målgruppe

    Tverrfaglig undervisningsopplegg VG2, kan brukes i alle programfag

    Grunnleggende ferdigheter

    Cecilie Isaksen Eftedal - 29.11.2012 11:18

  5. Sosiale medier i et dannelsesperspektiv - Facebook

    Utgangspunktet for dette undervisningsopplegget er temaet sosiale medier. Norskfaget legger rammer i forhold til teksttyper (artikkel) og grafisk utforming av tekster og presentasjoner.

    Målgruppe

    Norskfaget på yrkesfaglige programområder

    Grunnleggende ferdigheter

    Cecilie Isaksen Eftedal - 29.11.2012 12:00

  6. Din språkhistorie og yrkesfaglige begreper

    Utgangspunktet for dette undervisningsopplegget er temaene språk og kultur. Elevene skal arbeide med språk og kultur gjennom egen familiehistorie, jobbe med fagbegreper knyttet til kokk- og servitørfaget, samt skrive sin egen språkhistorie og framføre den muntlig.

    Målgruppe

    Norsk vg2 og kokk- og servitørfag

    Grunnleggende ferdigheter

    Elevene skal trene på å være aktør og deltaker i muntlige framføringer. De skal også trene på å skrive en tekst om sin egen språkhistorie i selvvalgt sjanger.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 03.12.2012 15:08

  7. Framtidshåp - arbeid med samansett tekst og verdiar

    Utgangspunktet for dette undervisningsopplegget er temaet samansett tekst. Elevane startar med å lese teksten «Strandblondine» av Bertrand Besigye, før dei jobbar med tenkjeskriving knytt til innhaldet i teksten. Deretter ser dei kortfilmen «Tørt og kjølig». Elevane blir delt i grupper som får konkrete oppgåver til kva dei skal sjå etter i filmen. Dei ser filmen ein gong til. Gruppene framfører munnleg det dei har funne ut og diskuterer funna i klassen. Elevane skal og skrive ein kreativ tekst.

    Målgruppe

    Norsk på yrkesfaglege programområde

    Cecilie Isaksen Eftedal - 03.12.2012 10:49

  8. Rapportskriving

    Gjennom dette opplegget skal elevene arbeide praktisk. De skal lage et fuglehus i papp, og deretter skrive ned hva som blir gjort. Det å skrive en rapport kan være vanskelig for mange. Dette blir en praktisk gjennomgang av rapportskriving. I løpet av dette arbeidet vil elevene se at det er en sammenheng mellom norsk, matematikk og programfag.

    Målgruppe

    Cecilie Isaksen Eftedal - 18.12.2012 14:16