Search page

Søket fant 24 resultater på 0.056 sekunder.

Søkeresultater

  1. Økologisk fotavtrykk

    Et undervisningsopplegg med utgangspunkt i problemstillingen: Hvor stort økologisk fotavtrykk har hver person på jorda tigjengelig i utgangspunktet?

    Erlend Thune - 27.09.2012 11:17

  2. Bioenergi. Besøk på et Fjernvarmeanlegg

    I arbeidet med bioenergi og bærekraftig utvikling besøker vi et lokalt fjernvarmeanlegg . Elevere lager en fotostory der de presenterer prosessen fra flis til varme i huset.

    Tillatelse til bilde gitt av Hønefoss Fjernvarme (hentet fra deres nettside).

    Gerd Jørgensen - 07.11.2013 11:08

  3. Marienlyst nærvarmenett-varmepumpe

    Besøk på Marienlyst nærvarnenett i Drammen.

    Kompetansemål : Varmepumpe

    GF: Muntlig framføring. Bruk av IKT

    Sluttprodukt: Eleven skal ha en muntlig framføing hvor de skal gjøre rede for:

    1. Hvilke komponenter varmepumpe består av
    2. Prinsippet for en varmepumpe
    3. Overføre teori om varmepumpe til eksemplet fra Marienlyst nærvarmenett

    12117001 - 17.03.2014 12:54

  4. Global oppvarming

    Prøv en klimamodell og anslå hvordan klimaet blir om 100 år! Følg bevegelsene til en radiomerket isbjørn! Gjør forsøk med isbitmodeller av Arktis og Antarktis, og se hvordan havnivået øker når verden blir varmere! Viten-programmet Global oppvarming er et nettbasert undervisningsopplegg med animasjoner og interaktive oppgaver.

    Lærerveiledning finner du inne i selve programmet når du er innlogget som lærer.

    Berit Reitan - 20.05.2014 09:01

  5. FYR-undervisningsopplegg om solceller

    FYR-undervisningsopplegg om solceller

    Olav Marius Berg - 14.10.2014 14:59

  6. Bruke nettbasert animasjonsprogram (GoAnimate) til rollespill i Bærekraftig utvikling

    Undervisningsopplegg i naturfag i temaet: Bærekraftig utvikling. Her skal elevene lage en video i et enkelt nettbasert videoprogram (GoAnimate) som viser dialog mellom to eller flere rollefigurer som diskuterer begreper fra bærekraftig utvikling seg i mellom.Eksempler på begreper kan være : Bærekraftig utvikling, forbruksvalg, interessekonflikter, føre-var prinsippet, internasjonale avtaler o.l.

     

    Ressurser:

    Cecilie Isaksen Eftedal - 25.03.2015 10:47

  7. Miljøgifter påvirker fremdeles hvor fort norske barn vokser

    Miljøgifter påvirker fremdeles hvor fort norske barn vokser

    leskry - 17.04.2015 12:49

  8. Naturfag.no: Aktuelt

    Her finner du mange gode læringsressurser som du kan bruke i naturfag

    jansve - 31.10.2013 10:23

  9. forskning.no > - Global oppvarming vil snart skyte fart

    forskning.no > - Global oppvarming vil snart skyte fart

    leskry - 31.01.2014 15:26

  10. Naturfag.no: Energispillet – motivasjon og læring

    Energispillet er et simulatorbasert strategispill primært for elever i videregående skole. I spillet er poenget å disponere de ulike energiressursene på best mulig måte slik at man sikrer en bærekraftig utvikling. Miljø, klima, energiproduksjon, ressursbruk og kostnader henger nøye sammen. Det er viktig å gjøre kloke og veloverveide valg med tanke på disse faktorene.

     

    Dette undervisningsopplegget legger opp til at elever skal veksle mellom å spille Energispillet og jobbe med oppgaver i en wiki (Energispillwiki).

    Berit Reitan - 20.05.2014 09:23

  11. Emballasje og avfall

    Ny innpakning skal gjøre at vi kaster mindre mat.

    leskry - 22.05.2015 14:34

  12. Merking av matvarer

    Merking av matvarer

    I Norge har vi en merkeforskrift som forteller hvilke opplysninger som skal komme fram i merkingen. Les mer om merking av matvarer på nettsiden til nøkkelhullsmerket

     

    Ulike typer merking

     Bilde: Helsedirektoratet. Lisens: CC

    heiupp - 17.06.2014 18:31

  13. Klima og global oppvarming

    Undervisningsopplegg med filmsnutter som introduserer begreper og interaktive læringsressurser fra viten.no, og oppgaver som elevene kan jobbe selvstendig med i etterkant av felles gjennomgang i klassen med lærer.

    Læringsmål: elevene skal kunne forstå og forklare klima og drivhuseffekten, og forstå og forklare global oppvarming med årsaker, konsekvenser (lokalt og globalt) og tiltak. Elevene skal kunne diskutere global oppvarming som en global interessekonflikt.

    marlun - 27.04.2014 15:49

  14. Avfallshåndtering - oppgaver

    Oppgaver om avfallshåndtering på avdeling/skolen.

    Produkt:

    Dokumentasjon av avfallshåndteringen som plakat.

    Plakat/flyer/film som oppfordrer til å rydde/kildesorterer etter arbeid eller å ha spist mat på skolen.

    Tove Wiig - 23.10.2013 13:40

  15. Er ditt forbruk bærekraftig?

    Et undervisningsopplegg i naturfag og matematikk som passer for alle utdanningsprogram, der elevene skal kartlegge og vurdere sitt eget forbruk. I tillegg skal de bli kjent med kommunens ordning for sortering og gjenvinning av avfall.

    Opplegget gjennomføres i grupper og munner ut i en presentasjon som vurderes med karakter.

    2810mjka - 24.10.2013 14:34

  16. Sot og issmelting

    Sot og klimaendringer får stadig økende oppmerksomhet. Reduksjon i utslippene av sot kan være en måte å bremse den globale oppvarmingen på. Sot på snø og is gjør at snøen og isen smelter raskere. Sot eller “black carbon” som det kalles på fagspråket, er små partikler som oppstår ved ufullstendig forbrenning av fossilt brensel eller biomasse. Slike svarte sotpartikler absorberer sollyset.

    I denne øvelsen skal elevene sammenligne smelting av is med og uten sot og avgjøre om sot gir raskere smelting av is.

    fape2605 - 28.01.2014 18:55

  17. Plast i havet - store konsekvenser

    Film om hvordan søppelet vi kaster ikke forsvinner, men går inn i næringskjeden. Filmen viser at vi alle har et ansvar og kan bidra.

     

    Kan  gjerne brukes sammen med teksten http://fyr.ndla.no/nb/interactive-content/8345

    larskristia - 11.03.2015 14:04

  18. Et eksempel på bærekraftig utvikling - blyfri bensin

    Læringsmål: Gi et eksempel på et vellykket miljø-samarbeid som har redusert i en bærekraftig utvikling med tanke på blyutslipp i naturen.

    Grunnleggende ferdigheter: lese, skrive, bruke IKT(nettsøk, kildekritikk)

    Metode: individuelt- eller gruppearbeid

    Sluttprodukt: individuell/gruppe-besvarelse av spørsmål som belyser temaet blyfri bensin - motorbank - mijlø - helse

    camilla.wammer@tromsfylke.no - 24.11.2015 16:19

  19. Hva varmer egentlig opp kloden?

    Film (3:08) fra NRK som beskriver hva som har innvirkning på temperaturen på jorda

    Berit Reitan - 27.11.2015 09:35

  20. Får jeg se ditt økologiske fotavtrykk?

    I dette undervisningsopplegget skal elevene gjennomføre en quiz for å finne sitt økologiske fotavtrykk (sitt forbruk av ressurser) og sammenligne resultatene med andre elever i klassen og elever fra andre land. På denne måten kan de sette ressursforbruket sitt i et globalt perspektiv og få et inntrykk av hva vårt ressursforbruk krever av miljøet på jorda.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 28.04.2016 11:45

Pages