Search page

Søket fant 41 resultater på 0.056 sekunder.

Søkeresultater

  1. Tannhjul

    I dette undervisningsopplegget skal elevene komme frem til en sammenheng mellom antall omdreininger og antall tenner på to tannhjul.

    Elevene bør ha tilgang til tannhjul som de kan bruke til å prøve seg frem med. Vi brukte tannhjul i papp, festet til pappkartong.

    Anette Frigstad - 19.06.2013 09:59

  2. Omregning mellom arealenheter

    HENSIKT MED OPPLEGGET

    • velge fornuftige arealenheter
    • regne om mellom ulike arealenheter
    • gjøre overslag og vurdere om svarene virker rimelige

    Hensikten med opplegget er å lage oppgaver som får elevene til å regne om mellom arealenheter, reflektere over hvilke arealenheter de bør bruke og vurdere om svarene virker rimelige.

    Gjør om til samme enhet og regn ut svaret: 0,125 m2+6,25 m2+3125,5 cm2

    Wenche Dypbukt - 23.10.2013 14:13

  3. Hoderegning

    Lenke til en ressurs som viser forskjellige metoder å regne i hodet på

    TMK Twitter - 13.09.2011 14:17

  4. Økologisk fotavtrykk

    Et undervisningsopplegg med utgangspunkt i problemstillingen: Hvor stort økologisk fotavtrykk har hver person på jorda tigjengelig i utgangspunktet?

    Erlend Thune - 27.09.2012 11:17

  5. Språk, naturfag, mat, formingsfag,...

    Dekk læreplanmål ved å lage og spise god mat samtidig som man har hyggelig sosialt samvær. Noen av læreplanmålene som kan dekkes/knyttes opp mot oppgaven er:

    Fremmedspråk nivå 1:

    • sammenligne noen sider ved tradisjoner, skikker og levemåter i språkområdet og i Norge
    • gi uttrykk for opplevelser knyttet til språkområdets kultur
    • drøfte sider ved dagligliv, tradisjoner, skikker og levemåter i språkområdet og i Norge

    Naturfag (alle læreplanmål innen temaet ernæring og helse)

    Erlend Thune - 27.09.2012 14:39

  6. Elbilsalget øker

    Informativ fagstoffartikkel om økning i elbilsalget i Norge og verden forøvrig med mange faktaopplysninger. Artikkelen inneholder også matematikkoppgaver knyttet til fagteksten.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 16.10.2012 16:38

  7. Matematikk i naturen

    DET GYLNE SNITT: Det vakreste tall i universet

    Det gylne snitt er forholdstallet som er definert ved:

    Formelen : φ=(1+rota av 5)/2 =1,618033989

    Phi (φ) er den 21 bokstaven i det greske alfabet.

    I matematikken er tallet phi (φ) altså = 1,618 033 989 som er det gylne snitt.

    magmor - 31.10.2013 13:14

  8. Frie, åpne, rekneoppgåver til fagdagar, eksempel

    Brukt på og eigna for: Fagdagar 1P og 1 PY.

    Oppgåvene er lokale eksempel frå nærområdet i Odda, og må tilpassast etter lokale forhold.

    Mål: Ingen oppskrift eller prosedyre er foreslått eller oppgitt. Elevane skal velja metode/metodar og evaluera denne/desse. Elevane skal helst måtta ut av klasserommet.

    Elevane blir delt inn i grupper (2-4stk). Dei skal presentera løysinga si for klassen.

    Øystein Kambestad - 10.03.2014 14:19

  9. Lærerens bil - hvor mye koster det egentlig?

    Med utgangspunkt i opplysninger fra læreren skal elevene anslå hvor store kostander læreren har på bilen i løpet av ett år.

    Kristine Lohne - 17.03.2014 17:40

  10. Et dusin med brøk

    Målet med oppgaven er å bedre den grunnleggende tallbehandlingen. Vi tar utgangspunkt i et dusin, og trener systematisk på delbarhet, enkle nevnere og fellesnevner - alt sentrert rundt et dusin.

    - Bli kjent med et dusin

    - Bli kjent med tallet 12 og delbarhet

    - Bli kjent med brøk med fellesnevner 12

    Tidsbruk: en skoletime eller to

    arvidf - 05.02.2014 15:24

  11. Regnerekkefølge

    Test deg i grunnleggende regnerekkefølge.

     

    leskry - 10.02.2015 09:36

  12. Overslagsregning

    Lenke til en ressurs som viser fire forskjellige måter å overslagsregne på.

    TMK Twitter - 13.09.2011 14:10

  13. NRK TV - Schrödingers katt - 08.11.2012 Matematikk i Naturen

    Velg sekvens 6. Matematikk i naturen.

    Fibonacci tallrekke - det gylne snitt

    magmor - 31.10.2013 14:32

  14. Brøk

    Brøk

    leskry - 22.05.2015 17:01

  15. Kroppens rare forhold

    Grunnleggende ferdigheter:

    Kunne uttrykke seg muntlig. Kommunisere ideer og drøfte problemer og løsningsstrategier med andre.

    Relevante kompetansemål:

    • gjøre overslag over svar, regne praktiske oppgaver, med og uten tekniske hjelpemidler, og vurdere hvor rimelige resultatene er
    • bruke formlikhet og målestokk i praktisk arbeid
    • regne med ulike målenheter

    Sluttprodukt:

    Knut Fulsebakke - 14.05.2013 09:56

  16. Omregning - tommer og centimeter

    Trening på grunnleggende ferdigheter.

    Omregning mellom centimeter og tommer og anslag.

    Arvid Feldhusen - 14.05.2013 11:48

  17. Lese og anvende en grafisk framstilling (BMI)

    Et enkelt opplegg der elevene skal kunne lese og bruke en litt utradisjonell grafisk framstilling.

    Grafen gir informasjon i meter, tommer, kilogram og pund (gir grunnlag for anslag og omregning).

    Læringsmål: Kunne lese grafer, kunne bruke grunnleggende ferdigheter og anslag.

    Arvid Feldhusen - 13.05.2013 15:43

  18. Om fall og forhold

    Gjennom tre oppgaver arbeider elevene med å beregne fall ved legging av rør. Arbeidet utføres i matematikktimene.

    Elevene bør ha noe kunnskap om forholdstall og fall før de starter med oppgavene.

    Læringsmål for opplegget: Elevene skal forstå hvordan man angir fall som et forhold og lære å bruke forholdet til å regne ut riktig høyde og lengde ved legging av rør.

    våril - 13.05.2013 15:57

  19. Melk- og fløtepakke. Volum og omregning mellom volumenheter

    Formålet med undervisningsopplegget er en livsnær tilnærming til beregning av volum og omregning mellom volumenheter ved måling av melke- og fløtepakker, samt viktigheten av å måle nøyaktig.

    «Føre bevis for» at: 1 dm³ = 1 liter og at f.eks. 1 dm³ = 1000 cm³.

    Temaet er repetisjon og kan innledes med idémyldring knyttet til volum og volumenheter (noen knytter volum kun til lydstyrke).

    Hva er grunnflate?

    Måling av melk- og fløtepakken – G ∙ h = l ∙ b ∙ h.

    magmor - 12.11.2013 11:33

  20. Mål i vei!

    Opplegget innbefatter målinger, omgjøring av enheter og arealberegninger.

    Elevene jobber sammen i grupper og gjetter først ulike arealer, deretter gjør de målinger og beregninger.

    Siste del av oppgaven er mer basert på at elevene skal drøfte og reflektere over de målingene som er utført.

    Inngangen til oppgaven er enkel, men vanskelighetsgraden øker etter hvert. En differensiert oppgave.

    0309brbo - 18.02.2014 18:41

Pages