Search page

Søket fant 29 resultater på 0.058 sekunder.

Søkeresultater

  1. Dan Meyer: Math class needs a makeover | Video on TED.com

    "I teach high school math. I sell a product to a market that doesn't want it but is forced by law to buy it." - Dan Meyer

    Noen som kjenner seg igjen i det?

    Aina Fardal - 13.05.2013 23:44

  2. Matematikk i naturen

    DET GYLNE SNITT: Det vakreste tall i universet

    Det gylne snitt er forholdstallet som er definert ved:

    Formelen : φ=(1+rota av 5)/2 =1,618033989

    Phi (φ) er den 21 bokstaven i det greske alfabet.

    I matematikken er tallet phi (φ) altså = 1,618 033 989 som er det gylne snitt.

    magmor - 31.10.2013 13:14

  3. Utforske en pendel, og lære om svingninger og resonans

    Bygninger og maskiner utsettes ofte for svingninger og resonans. Dette er viktig å ta høyde for ved konstruksjoner for å hindre uønsket slitasje, sammenbrudd og ulykker. Se videolink om Tacoma Brigde.

    Kompetansemål: Forskerspiren (1nat-YF) og matematisk beskrivelse (1mat-YF)

    Utforske en pendel for å lære grunnleggende begreper om svingninger.

    1. Hva påvirker svingetida?

    2. Hvordan øke utslaget (amplitude)?

    3. Hva er det matematiske uttrykket for svingetida?

    4. Hva er resonans og hvordan oppstår det?

    2710booy - 18.02.2014 20:20

  4. Frie, åpne, rekneoppgåver til fagdagar, eksempel

    Brukt på og eigna for: Fagdagar 1P og 1 PY.

    Oppgåvene er lokale eksempel frå nærområdet i Odda, og må tilpassast etter lokale forhold.

    Mål: Ingen oppskrift eller prosedyre er foreslått eller oppgitt. Elevane skal velja metode/metodar og evaluera denne/desse. Elevane skal helst måtta ut av klasserommet.

    Elevane blir delt inn i grupper (2-4stk). Dei skal presentera løysinga si for klassen.

    Øystein Kambestad - 10.03.2014 14:19

  5. NRK TV - Schrödingers katt - 08.11.2012 Matematikk i Naturen

    Velg sekvens 6. Matematikk i naturen.

    Fibonacci tallrekke - det gylne snitt

    magmor - 31.10.2013 14:32

  6. Lese og anvende en grafisk framstilling (BMI)

    Et enkelt opplegg der elevene skal kunne lese og bruke en litt utradisjonell grafisk framstilling.

    Grafen gir informasjon i meter, tommer, kilogram og pund (gir grunnlag for anslag og omregning).

    Læringsmål: Kunne lese grafer, kunne bruke grunnleggende ferdigheter og anslag.

    Arvid Feldhusen - 13.05.2013 15:43

  7. Om fall og forhold

    Gjennom tre oppgaver arbeider elevene med å beregne fall ved legging av rør. Arbeidet utføres i matematikktimene.

    Elevene bør ha noe kunnskap om forholdstall og fall før de starter med oppgavene.

    Læringsmål for opplegget: Elevene skal forstå hvordan man angir fall som et forhold og lære å bruke forholdet til å regne ut riktig høyde og lengde ved legging av rør.

    våril - 13.05.2013 15:57

  8. Introduksjon til algebra

    Hvordan introdusere elevene til algebra? Algebra er kanskje det som våre elever misliker mest!

    I dette worddokumentet omtales to eksempler: Fra Håvard Tjoras bok - Mattemagi og fra Cappelen Damms Sinus-sider. Kanskje du kan bruke en av disse?

    Anders Fløtra - 05.02.2014 16:23

  9. Matematikk: oppgave om bruk av formlar i naturbruk

    Matematikk: oppgave om bruk av formlar i naturbruk

    Anders Herfoss - 06.11.2013 15:22

  10. Melk- og fløtepakke. Volum og omregning mellom volumenheter

    Formålet med undervisningsopplegget er en livsnær tilnærming til beregning av volum og omregning mellom volumenheter ved måling av melke- og fløtepakker, samt viktigheten av å måle nøyaktig.

    «Føre bevis for» at: 1 dm³ = 1 liter og at f.eks. 1 dm³ = 1000 cm³.

    Temaet er repetisjon og kan innledes med idémyldring knyttet til volum og volumenheter (noen knytter volum kun til lydstyrke).

    Hva er grunnflate?

    Måling av melk- og fløtepakken – G ∙ h = l ∙ b ∙ h.

    magmor - 12.11.2013 11:33

  11. Mål i vei!

    Opplegget innbefatter målinger, omgjøring av enheter og arealberegninger.

    Elevene jobber sammen i grupper og gjetter først ulike arealer, deretter gjør de målinger og beregninger.

    Siste del av oppgaven er mer basert på at elevene skal drøfte og reflektere over de målingene som er utført.

    Inngangen til oppgaven er enkel, men vanskelighetsgraden øker etter hvert. En differensiert oppgave.

    0309brbo - 18.02.2014 18:41

  12. Puls

    Innhold: Prosent, multiplikasjon

    Grunnleggende ferdigheter: Kunne multiplisere, bruke Excel, prosent

    Metode:

    Først skal man måle «hvilepulsen» i femten sekunder. Dette gjøres best på halsen/ håndledd. Resultatet noteres ned.

    Arbeide i par, begge i paret skal utføre både aktiviteten og registreringen.

    Den ene skal være aktiv, mens den andre skal ha kontroll på klokke og registrering.

    Aktiviteten: den ene løpe/gå opp og ned en trapp (min 2 etg) fire ganger. Elevene starter på toppen av trappa.

    1506elha - 18.02.2014 19:22

  13. Volum og massetetthet av snøfigurer

    Elevene skal beregne volum av snøfigurer og sammenligne verdien med mengde vann som er igjen når figuren har smeltet.

    Kristine Lohne - 29.01.2014 13:34

  14. Anbudskonkurranse - oppussing av skolekjøkken (bygg, maler eller klima/energi)

    Tverrfaglig matematikk, norsk og programfag. Elevene fikk i oppdrag å pusse opp skolekjøkkenet på ungdomsskolen. De skulle gå på befaring og beregne mengde og velge kvalitet på materialer. De ble vurdert av norsklærer og programfagslærer.

    karber7 - 27.03.2014 13:58

  15. Budsjett til å lage arbeidsbukk

    Læringsmål: bruke digitale hjelpemidler til å sette opp et budsjett over materialforbruk til å lage en arbeidsbukk.

    Grunnleggende ferdigheter

    Å kunne rekne i inneber å kjenne att og beskrive situasjonar der matematikk inngår, og bruke matematiske metodar til å behandle problemstillingar. Eleven må òg kommunisere og vurdere kor gyldige løysingane er. 

    Elisabeth K - 13.02.2016 15:19

  16. Brøkregning

    Brøkregning

    Pål Jørgensen - 31.10.2012 10:53

  17. Prosent og meterstokken

    Prosent og meterstokken

    torhol35@hotmail.com - 30.01.2013 15:44

  18. Oppdag matematikken i programområdet ditt

    Foto: Line Johnsen

    Eleven bruker situasjoner i programfagstimene til å lage oppgaver som kan brukes i matematikktimene. Gjennom dette arbeidet skal de selv oppdage hvorfor det er nyttig å kunne matematikk når man går på BAT (eller andre programområder).

    Hensikt:

    Line Johnsen - 30.01.2013 16:20

  19. Lage formler og løse likninger

     

    LAGE FORMLER OG LØSE LIKNINGER

    KOMPETANSEMÅL I MATEMATIKK

    • Tolke og bruke formler knyttet til dagligliv, yrkesliv og programområde

    Alle foto: Wenche Dypbukt

    Wenche Dypbukt - 19.02.2013 14:02

  20. Lykkeliten barnehage, negative tall

    Enkle oppgaver der vi bruker termometer for å forklare negative tall.

    Gro Esekielsen - 14.05.2013 12:01

Pages