Search page

Søket fant 33 resultater på 0.059 sekunder.

Søkeresultater

  1. Plantegning av kulturhus

    Dere skal ut fra eget hode lage en forenklet skisse av en plantegning for et kulturhus. Bygget skal inneholde følgende:

    • en stor og en liten kinosal
    • et galleri
    • et kafé-område

    Oppgaven kan gjennomføres alene eller i grupper. Husk å vise alle utregninger!

    Plantegningen skal bestå av minst 3 ulike geometriske figurer, og dere skal selv sette på ytre mål for veggene.

    Aina Fardal - 14.05.2013 10:09

  2. Omregning mellom arealenheter

    HENSIKT MED OPPLEGGET

    • velge fornuftige arealenheter
    • regne om mellom ulike arealenheter
    • gjøre overslag og vurdere om svarene virker rimelige

    Hensikten med opplegget er å lage oppgaver som får elevene til å regne om mellom arealenheter, reflektere over hvilke arealenheter de bør bruke og vurdere om svarene virker rimelige.

    Gjør om til samme enhet og regn ut svaret: 0,125 m2+6,25 m2+3125,5 cm2

    Wenche Dypbukt - 23.10.2013 14:13

  3. Økologisk fotavtrykk

    Et undervisningsopplegg med utgangspunkt i problemstillingen: Hvor stort økologisk fotavtrykk har hver person på jorda tigjengelig i utgangspunktet?

    Erlend Thune - 27.09.2012 11:17

  4. Matematikk i naturen

    DET GYLNE SNITT: Det vakreste tall i universet

    Det gylne snitt er forholdstallet som er definert ved:

    Formelen : φ=(1+rota av 5)/2 =1,618033989

    Phi (φ) er den 21 bokstaven i det greske alfabet.

    I matematikken er tallet phi (φ) altså = 1,618 033 989 som er det gylne snitt.

    magmor - 31.10.2013 13:14

  5. Leteaksjon

    Forarbeid: Finn et kart (gjerne et kart over nærområdet til elevene) med målestokk 1 : 50 000. Merk av sykehjemmet på stedet. Hver elev/gruppe har behov for en kopi.

    Espen Sudbø - 14.11.2013 14:53

  6. Frie, åpne, rekneoppgåver til fagdagar, eksempel

    Brukt på og eigna for: Fagdagar 1P og 1 PY.

    Oppgåvene er lokale eksempel frå nærområdet i Odda, og må tilpassast etter lokale forhold.

    Mål: Ingen oppskrift eller prosedyre er foreslått eller oppgitt. Elevane skal velja metode/metodar og evaluera denne/desse. Elevane skal helst måtta ut av klasserommet.

    Elevane blir delt inn i grupper (2-4stk). Dei skal presentera løysinga si for klassen.

    Øystein Kambestad - 10.03.2014 14:19

  7. Oppgave i oppmåling

    Målet med denne oppgaven er å prøve ut forskjellige måleredskaper i praksis. Dere vil da bedre kunne bedømme lengder og høyder. Vi skal gjøre ulike målinger i korridoren og senere vurdere måleresultatene våre. Vi skal se på måleavvik og krav til målenøyaktighet. Arbeidet gjøres i samarbeid mellom to personer, og dere vurderes etter oppnåelse av kompetansemål, samarbeid og tidsbruk.

    magmor - 09.04.2014 10:52

  8. NRK TV - Schrödingers katt - 08.11.2012 Matematikk i Naturen

    Velg sekvens 6. Matematikk i naturen.

    Fibonacci tallrekke - det gylne snitt

    magmor - 31.10.2013 14:32

  9. Diameter og omkrets.

    Foto: Elisabeth Romedal

    Med utgangspunkt i praktiske målinger lære begrepene diameter og omkrets. Regne mellom ulike måleenheter.

    Gro Esekielsen - 23.10.2013 12:51

  10. Om fall og forhold

    Gjennom tre oppgaver arbeider elevene med å beregne fall ved legging av rør. Arbeidet utføres i matematikktimene.

    Elevene bør ha noe kunnskap om forholdstall og fall før de starter med oppgavene.

    Læringsmål for opplegget: Elevene skal forstå hvordan man angir fall som et forhold og lære å bruke forholdet til å regne ut riktig høyde og lengde ved legging av rør.

    våril - 13.05.2013 15:57

  11. Bruk av 3D-tegneprogram i emnet "Flater og rom"

    Idéskissen nedenfor er knyttet til kompetansemålene innen hovedområdene Geometri og Måling i MAT1001. Standard oppgaver innen disse hovedområdene tenkes her supplert med tegning/konstruksjon i et egnet 3D-program. Vi forutsetter nedenfor at Google SketchUp benyttes til dette formålet. Programmet finnes på nett i en anvendelig gratisversjon, og har lav læringsterskel. Nedenfor gis eksempler på enkle oppgaver i en oppstartfase, og et par mer avanserte utbyggingsmuligheter skisseres. Underveis skal elevene løse problemer med beregning av areal og volum.

    toda0204 - 12.03.2013 14:30

  12. Melk- og fløtepakke. Volum og omregning mellom volumenheter

    Formålet med undervisningsopplegget er en livsnær tilnærming til beregning av volum og omregning mellom volumenheter ved måling av melke- og fløtepakker, samt viktigheten av å måle nøyaktig.

    «Føre bevis for» at: 1 dm³ = 1 liter og at f.eks. 1 dm³ = 1000 cm³.

    Temaet er repetisjon og kan innledes med idémyldring knyttet til volum og volumenheter (noen knytter volum kun til lydstyrke).

    Hva er grunnflate?

    Måling av melk- og fløtepakken – G ∙ h = l ∙ b ∙ h.

    magmor - 12.11.2013 11:33

  13. Mål i vei!

    Opplegget innbefatter målinger, omgjøring av enheter og arealberegninger.

    Elevene jobber sammen i grupper og gjetter først ulike arealer, deretter gjør de målinger og beregninger.

    Siste del av oppgaven er mer basert på at elevene skal drøfte og reflektere over de målingene som er utført.

    Inngangen til oppgaven er enkel, men vanskelighetsgraden øker etter hvert. En differensiert oppgave.

    0309brbo - 18.02.2014 18:41

  14. Lag en beholder til kosmetisk krem

    Elevene skal lage et kosmetisk produkt i naturfag. Hva er mer naturlig enn å lage en beholder til den! Vi har lagd den i gips, leire og nå sist med en 3D-printer. Her er det bare fantasien som setter grenser.

    Erlend Thune - 20.02.2014 15:24

  15. Volum og massetetthet av snøfigurer

    Elevene skal beregne volum av snøfigurer og sammenligne verdien med mengde vann som er igjen når figuren har smeltet.

    Kristine Lohne - 29.01.2014 13:34

  16. Anbudskonkurranse - oppussing av skolekjøkken (bygg, maler eller klima/energi)

    Tverrfaglig matematikk, norsk og programfag. Elevene fikk i oppdrag å pusse opp skolekjøkkenet på ungdomsskolen. De skulle gå på befaring og beregne mengde og velge kvalitet på materialer. De ble vurdert av norsklærer og programfagslærer.

    karber7 - 27.03.2014 13:58

  17. Parsjekk av begreper om trekanter

    Her kan elever samarbeide to og to for å forklare matematiske begreper for hverandre.

    Elisabeth K - 13.02.2016 18:24

  18. Budsjett til å lage arbeidsbukk

    Læringsmål: bruke digitale hjelpemidler til å sette opp et budsjett over materialforbruk til å lage en arbeidsbukk.

    Grunnleggende ferdigheter

    Å kunne rekne i inneber å kjenne att og beskrive situasjonar der matematikk inngår, og bruke matematiske metodar til å behandle problemstillingar. Eleven må òg kommunisere og vurdere kor gyldige løysingane er. 

    Elisabeth K - 13.02.2016 15:19

  19. Klippe plen med robotgressklipper

    Elevene skal lære å bruke målestokk, regne mellom ulike måleenheter, beregne areal av ulike figurer, formelregning og prosentregning.

    Foto: Holger Casselmann. Lisens,: CC by-sa. Kilde: wikimedia commons

    Julie Bjørnstad - 28.10.2016 15:37

  20. Oppdag matematikken i programområdet ditt

    Foto: Line Johnsen

    Eleven bruker situasjoner i programfagstimene til å lage oppgaver som kan brukes i matematikktimene. Gjennom dette arbeidet skal de selv oppdage hvorfor det er nyttig å kunne matematikk når man går på BAT (eller andre programområder).

    Hensikt:

    Line Johnsen - 30.01.2013 16:20

Pages