Search page

Søket fant 389 resultater på 0.058 sekunder.

Søkeresultater

  1. Engelske tekstordnere

    Nyttige ord som kan brukes for å styrke grunnleggende skriveferdigheter.

    Torleif Sleveland - 14.05.2013 10:00

  2. Norske tekstordnere

    Nyttige ord i grunnleggende skriveopplæring, gjerne sammen med skrivetrappa til Margunn Mossige

    Torleif Sleveland - 14.05.2013 10:07

  3. Plantegning av kulturhus

    Dere skal ut fra eget hode lage en forenklet skisse av en plantegning for et kulturhus. Bygget skal inneholde følgende:

    • en stor og en liten kinosal
    • et galleri
    • et kafé-område

    Oppgaven kan gjennomføres alene eller i grupper. Husk å vise alle utregninger!

    Plantegningen skal bestå av minst 3 ulike geometriske figurer, og dere skal selv sette på ytre mål for veggene.

    Aina Fardal - 14.05.2013 10:09

  4. Biopoem

    Nyttig for å hjelpe eleven til å trenge inn i teksten og personbeskrivelser

    Torleif Sleveland - 14.05.2013 10:43

  5. Tools

    Læreren tar med ett verktøy/redskap per elev. Elevene forbereder en kort muntlig presentasjon av verktøy og bruksområde. Etter presentasjonene samles verktøyene inn og elevene får nytt verktøy etter trekning. Prosessen gjentas.

    Bjarne Skuggen - 14.05.2013 10:53

  6. Keep the Wheels Turning: Cycling in London

    Photo: Tatjana Berg. CC-by-nc-sa

    Pupils learn new vocabulary, watch and listen to a video clip from YouTube, prepare a short speech and write an instruction: How to Use Boris Bikes

    Tatjana Berg - 14.05.2013 11:12

  7. Vurdering av muntlige tekster

    Skjema for vurdering av muntlig framlegg.

    Torleif Sleveland - 14.05.2013 12:07

  8. Pytagoras' læresetning

    Bruke Pytagoras' læresetning til beregninger og i praktisk arbeid

    GAbelsen - 14.05.2013 12:08

  9. Formidle erfaringer fra praksis på engelsk

    Formidle erfaringer fra praksis på engelsk ved bruk av digitale hjelpemidler som bilder og video.

    Dette opplegget må samordnes med programfaglærerne slik at det er en del av et prosjekt i forbindelse med utplassering eller liknende.

    Torleif Sleveland - 14.05.2013 12:25

  10. Muntlig fremføring HMS

    Muntlig fremføring med power point HMS

    Helga-Marit Bolstad - 14.05.2013 12:31

  11. Lyrikk og rap

    Målet er å gjøre lyrikkundervisningen mer relevant for elevene. I dette opplegget sammenlignes Nordahl Griegs "Til ungdommen" med Gatas Parlaments "Til ungdommen". Elevene jobber med vedlagte oppgaver til disse tekstene. Dette opplegget er ment å etterfølge en innføringsøkt om lyriske virkemidler.

    Grunnleggende ferdigheter: å uttrykke seg muntlig og skriftlig, å lese

    Ingunn Hinna Thomassen - 22.05.2013 15:13

  12. The Hunger Games - eventyr, myter og fortellerstruktur

    Mål: Elevene skal øves i filmforståelse, lesing, skriving, skildring, refleksjon og sjangerforståelse.

    Opplegget tar utgangspunkt i filmen The Hunger Games, basert på Suzanne Collins’ roman med samme tittel. (Bokens trilogi heter på norsk Dødslekene, Opp i flammer og Fugl Føniks.) Filmen blir i dette opplegget knytta til eventyr- og mytesjangeren, og opplegget forutsetter at elevene er kjent med sjangrene fra før av.

    Sluttproduktet er en skriftlig besvarelse på oppgaver til filmen. Denne vurderes med karakter. Karakterkriterier ligger vedlagt.

    Ingunn Hinna Thomassen - 28.05.2013 14:28

  13. Tannhjul

    I dette undervisningsopplegget skal elevene komme frem til en sammenheng mellom antall omdreininger og antall tenner på to tannhjul.

    Elevene bør ha tilgang til tannhjul som de kan bruke til å prøve seg frem med. Vi brukte tannhjul i papp, festet til pappkartong.

    Anette Frigstad - 19.06.2013 09:59

  14. Indian Working Lives

    Objective: Improving basic skills in English/ Studying Indian society

    Assessment: each student gets a credit for the exercise. Some students are assigned a grade.

    Criteria: a good command of English, creativity, efficiency, understanding social issues in India today and ability to discuss those in a group.

    Pupils work in groups; they listen to a person from India and fill in Table 1. Then they report about their findings and after listening to their mates they fill in the empty spaces of Table 1

    Tatjana Berg - 20.08.2013 09:35

  15. Prosentrekning med clementiner

    Føremål

    Bestemme vekta til ein clementin samt kor mykje skalet utgjer i prosent.

    aopsal - 17.09.2013 14:00

  16. Kattapult* : Project Table

    Pupils build a table in a workshop at school. They improve manual skills and learn to work as a team.

    English assignment targets basic skills such as writing, reading and speaking

    Tatjana Berg - 18.09.2013 10:28

  17. Work procedure

    Elevene skal lage prosedyrer for arbeidsoperasjoner på engelsk mens de er ute i praksis. Dette vil ende opp i både skriftlig og muntlig sluttprodukt som kan vurderes med karakter av både yrkesfaglærer og engelsklærer.

    Opplegget kan brukes på alle yrkesfaglige linjer.

    1306olto - 23.09.2013 15:24

  18. Dialog på arbeidsplassen i tegnefilmform

    Elevene skal i løpet av økta skrive en dialog på engelsk i tegnefilmform. De skal bruke sine digitale ferdigheter, og kunnskap fra programfagene til å formulere en dialog som kunne foregått på arbeidsplassen sin. Elevene står fritt til å dikte hva som skjer i filmen, men målet er at dialogen skal være knyttet opp mot noe som de har hatt om i programfagene sine.

    Borghild E. Hornnes - 26.09.2013 14:04

  19. Muntlig eksamen i norsk - et eksempel på yrkesretting

    Dette er ikke et undervisningsopplegg, men et eksempel på hvorden en del av muntlig eksamen i norsk kan yrkesrettes. Denne eksamen ble gjennomført på VG 2, Byggteknikk.

    Yrkesretting av både skriftlig og muntlig eksamen i fellesfagene er et hett tema om dagen, og jeg skulle selv gjerne sett flere eksempler på hvordan særlig muntlig eksamen kan yrkesrettes.

    Kom gjerne med innspill på eksempelet jeg legger ut her.

    Se fila som ligger vedlagt.

    Ingunn Hinna Thomassen - 15.10.2013 09:31

  20. A cooperative electrician

    Elever jobber med et intervju og andre deler av en tekst om elektrikeryrket. Det brukes en "cooperative learning"-struktur som heter "role reading", deretter jobber elevene parvis. Opplegg resulterer enten i en kort brosjyre, eller en muntlig fremføring som kan vises til elever fra 10. trinn som er på besøk og kunne tenke seg å søke plass på VG1 elektrofag.

    "Image courtesy of imagerymajestic / FreeDigitalPhotos.net"

    Julia Day - 15.10.2013 14:16

Pages