Search page

Søket fant 6 resultater på 0.056 sekunder.

Søkeresultater

  1. Drage av resirkulert materiale

    Elevene skal lage en drage av materialer de finner hjemme, og som har vært brukt før. Målet med dragebyggingen, er at elevene selv skal ha produsert et produkt av gjenvinningsmaterialer før de planlegger en aktivitet. 

    Deretter skal elevene i helsefag lage en aktivitet for en selvvalgt gruppe, hvor hovedfokus er resirkulasjon og å bruke gjenbruksmaterialer. Om elevene velger å bruke drage eller lage en ny aktvitet er opp til dem.

    Tove Gustafsson - 29.10.2014 11:48

  2. Elevøvelse: Vi tester hudpleieprodukter.

    Elevøvelse der elevene tester hudpleieprodukter de bruker. Naturfagøvelsen knyttes opp som et ledd i et større tverrfaglig prosjekt (Norsk, programfaget helsefremmende og naturfag).

    Mette Sunde Kleive - 05.02.2014 16:15

  3. Påvisning av antioksidanter

    Enkelt forsøk for påvisning av antioksidanter.

    Hentet fra Utforskende arbeidsmetoder i naturfag - 22 praktiske ideer, Skolelaboratoriet for matematikk, naturfag og teknologi, NTNU, Berit Bungum og Peter van Marion (red.)

    Vi kan lese mye om betydningen av antioksidanter for vår helse, og alle vet at det er sunt å spise frukt og bær fordi det gir oss mye antioksidanter. Kan vi undersøke selv hva som inneholder antioksidanter?

    Utstyr / ressurser

    trine.johnsen@stfk.no - 14.01.2015 10:45

  4. Å forebygge smitte- Oppvekst av bakterier

    Oppdrag

    Soltoppen sykehjem og Tiriltoppen  barnehage ønsker å forbedre rutinene sine på håndhygiene. De har bedt dere undersøke hvilken effekt desinfeksjon av de ansattes hender har i forhold til den vanlige håndvasken som de ansatte utfører. Bedriften ønsker at dere skal komme og legge fram resultatene etter endt undersøkelse.

    Hva skal vurderes og kriterier for vurdering

    evajen@vgs.nfk.no - 15.02.2016 14:58

  5. Hvorfor blir ikke geleen stiv?

    Har du prøvd å lage gele med fersk ananas eller kiwi? Geleen blir ikke stiv. Hva kan dette skyldes?

    Enzymer er store ”verktøymolekyler” som øker farten til kjemiske reaksjoner. Med dette forsøket kan man se virkningen av et enzym som ”klipper opp” proteiner eller polysakkarider, og man kan se forskjellen når enzymet mangler eller er ødelagt. I gele holdes vannet på plass av proteiner eller polysakkarider. Enzymer kan klippe disse opp i korte biter slik at geleen blir flytende.

    trine.johnsen@stfk.no - 29.04.2015 13:24

  6. Måling av blodsukker ved sunn og usunn frukost

    Eit tverrfagleg arbeid med programfaglærar. Vi måler blodsukkeret til elevane 3 gonger. Vi måler blodsukkeret før frukost, etter frukost og til slutt etter tur. Halve klassen et ein sunn frukost medan den andre halve klassen et ein usunn frukost.

    Geir Løland - 23.10.2013 11:32