Search page

Søket fant 18 resultater på 0.06 sekunder.

Søkeresultater

  1. Prosent på kjøkkenet - smoothie

    Elevene skal lære å regne med prosent gjennom praktisk arbeid på kjøkkenet. Elevene skal lage smoothie og coctail der oppskriften er oppgitt i prosent. De skal også regnes ut svinnprosent og oppskriften skal reguleres underveis.

    Kristine Lohne - 12.06.2013 00:33

  2. Middag med energi

    Tverrfaglig opplegg som inkulderer fagene matematikk, naturfag og helsefremmende arbeid.

    Elevene skal lage en treretters middag, beregne energi og forklare hvordan maten brytes ned i fordøyelsessystemet.

    Tverrfaglig muntlig vurdering.

    2901sibi - 22.09.2013 17:51

  3. Bruk tallerkenmodellen og beregn næringsinnhold

    I dette undervisningsopplegget skal elevene lage lunsjporsjoner ved hjelp av tallerkenmodellen. En viktig målsetning er å kunne vurdere næringsinnhold opp mot anbefalinger.

    Det jobbes med følgende grunnleggende ferdigheter:

    Cecilie Isaksen Eftedal - 01.10.2012 09:02

  4. Porsjonsberegne og kostnadsberegne måltider

    Elevene skal porsjonsberegne og kostnadsberegne måltider. Det skal beregnes for et enkelt måltid og for en hel klasse (15 stk.)

    magmor - 13.05.2013 17:59

  5. Sammenligne priser mellom to apotek

    For et bofelleskap skal det kjøpes inn noen varer på et apotek. Det kan velges mellom "Apotek A" der vi får 20% rabatt, eller "Apotek B" hvor det er en rekke forskjellige tilbud. Elevene regner ut hvor det lønner seg å handle slik at det blir billigst for beboerne.

    Hvis man samler inn embalsje kan opplegget utvides slik at elevene spiller rollespill og går en tur på apoteket i klasserommet. Der får de med seg embalasjen og kan regne det hele hjem. Embalasjen kan senere brukes som konkreter i volumregning.

    Anders Fløtra - 06.03.2013 17:29

  6. Matematikk og helse i et måltid

    Elevene beskriver næringsstoffene i dette måltidet, i tillegg til at de beregner energiinnhold og gjør om enheter i oppskriften.

    Foto: Jon-Are Berg-Jacobsen Aftenposten/NTB Scanpix. Lisens: CC-by-nc-sa

    Elevene velger selv oppskrifter og lager maten på kjøkkenet.

    Dag Vassbotn - 14.05.2013 09:51

  7. Anbud barneselskap

    Elevane skal diskutere kva anbud er og rekne ut eit anbud på eit barneselskap. Når dei reknar ut anbudet kan elevane arbeide 2 og 2. Elevane skal skrive namnet sitt på ein lapp og levere inn sitt anbud.

    Geir Løland - 14.05.2013 09:58

  8. Undervekt og overvekt blant jenter og gutter

    Foto: Tore Wuttudal Samfoto/NTB Scanpix. Lisens: CC-by-nc-sa

    Undervisningsopplegget tar utgangspunkt i en artikkel om undervekt og overvekt blant gutter og jenter. Det er laget spørsmål til innholdet i teksten som elevene skal svare på underveis.

    Grunnleggende ferdigheter

    - å kunne uttrykke seg muntlig

    - å kunne uttrykke seg skriftlig

    - å kunne lese

    - å kunne regne

    harbre - 14.05.2013 11:56

  9. Energiinnhold i ulike matvarer

    • Hvor mye veier en deig som gir 25 rundstykker - og hvor mange kJ inneholder den?
    • Hvordan regner man mellom kJ og kcal?
    • Hvordan regne ut hvor mange kJ, gram proteiner, fett og karbohydrater ulike mavarer inneholder?

    I vedlagte fil finnes mengdetreningsoppgaver til disse temaene.

    Julie Bjørnstad - 19.11.2014 22:04

  10. Kosthold - lage et måltid

    Dette er et opplegg hvor man tar utgangspunkt i at elevene lager et måltid i programfaget og at elevene jobber videre med dette i engelsk og naturfag. (Gjerne norsk også, selv om vi ikke har tatt med det her.)

    Anja Saxebøl - 15.03.2016 10:56

  11. Bruk tallerkenmodellen og beregn næringsinnhold

    I dette undervisningsopplegget skal elevene lage lunsjporsjoner ved hjelp av tallerkenmodellen. En viktig målsetting er å kunne vurdere næringsinnhold opp mot anbefalinger.

    I vedlagte fil finnes en forslag til organisering og lenker til ressurser på hhv NDLA matematikk og NDLA helse- og oppvekstfag.

    Trine Merethe Paulsen - 02.02.2012 23:26

  12. Næringsinnhold i kosten

    Hensikten med oppgaven er at eleven skal bli bevisstgjort nærings- og energiinnholdet i maten sett i forhold til statens anbefalinger

    Arbeidsoppdraget vil gå ut på å:

    1.beregne energiinnholdet i en oppsatt dagsmeny

    2.sammenlikne næringsinnholdet med anbefalingene til statens ernæringsråd

    I forhold til regning som grunnleggende ferdighet i HO jobber vi med grafisk framstilling av materialet.

    Anita - 30.01.2013 15:35

  13. Bruk av matematikk i planlegging av huskestativ

    Foto: Ingar Storfjell, Aftenposten, NTB Scanpix. Lisens: CC by-nc-sa. Kilde: ndla.no

    Hensikten med oppgaven er at eleven skal bergene innkjøp av material til ei huske i ein barnehage innanfor reglementet.

    Arbeidsoppdraget vil gå ut på

    1) å sette seg inn i regler som gjelder huskestativ

    2) å utføre beregninger for innkljøp av materiell til huskestativ

    elro0604 - 12.03.2013 11:40

  14. Energiinnhold i mat

    Hensikt:

    • Bevisstgjøre elever om forholdet mellom energiinntak og forbrenning.
    • Vise elevene at dette kan beregnes eksakt ved hjelp av matematiske formler.

    Knut Fulsebakke - 14.05.2013 11:16

  15. Lykkeliten barnehage, innkjøp

    Enkle oppgaver med beregning/vurdering av priser i forbindelse med innkjøp.

    Gro Esekielsen - 14.05.2013 11:41

  16. Dødelig dose

    Metode: Praktisk arbeid, regning, måling, rapport, se og bruke ferdig saltvannsoppløsning.

    Må lære seg å se sammenhengen mellom brøk og prosent og tierpotenser.

    Eleven skal lære å fordoble og fortynne, lære å blande til riktig mengde og målenøyaktighet.

    Grunnleggende ferdigheter blir tatt med i vurderingen.

    0110foge - 31.10.2013 12:51

  17. Levekostnader for unge

    Beregne levekostnader for ungdom (sunn kostholdsplan, klær, mobiltelefoni, boutgifter, osv.)

    Alle fem grunnleggende ferdigheter.

    cecilie.tvede@tvedestrandamli.vgs.no - 08.02.2016 17:42

  18. Sukkermonsen

    Elevene undersøker hvilke matvarer som finnes i skolekantina. Elevene lager video med forslag til nye matretter.

    Læringsmål

    rora0708 - 04.02.2014 10:01