Search page

Søket fant 12 resultater på 0.066 sekunder.

Søkeresultater

  1. Observasjonsnotat fra praksis

    Det er viktig at skriveopplæringen på yrkesfag er yrkesrettet og relevant for elevene. For å motivere elevene til skriving, må skrivingen være meningsfylt. Den skriftlige kommunikasjonen i yrket er viktig, og noe de må forholde seg til hver eneste dag. I tillegg er observasjon en viktig del av yrket, og noe elevene må trene på. Dette gjør dem i stand til å kartlegge behov hos brukere.

    Charlotte Sem Birkeli - 16.12.2013 14:11

  2. Bok til alle (Leser søker bok)

    Undervisningsopplegget er inspirert av arbeidet til foreningen "Leser søker bok" (se nettressurs).

    Dette er et gruppearbeid som kan passe for elever på VG1 helse og oppvekst, VG2 barn og ungdom og VG2 helsefagarbeider. Resultatet skal bli en dramatisering/presentasjon, med hovedvekt på muntlig aktivitet.

    Elevene reflekterer rundt litteratur, tilgangen på dette, og hvilken betydning høytlesning kan ha for mennesker i ulike situasjoner. De skal også lære seg å se dette i sammenheng med deres egen posisjon som yrkesutøvere.

    Helga Tryggvason Vorren - 24.04.2014 12:02

  3. Tverrfaglig rapport norsk og vg2 HFA Fredagslivsglede

    Rapport om Livsglede for eldre gjennom flere uker. Fokus på kommunikasjon og aktiviteter med eldre på et helse- og velferdssenter.

    trine.gunnersen.vikaunet@stfk.no - 10.02.2015 11:50

  4. Tverrfaglig årsplan vg2 HFA og norsk

    Årsplan for tverrfaglig samarbeid vg2 Helsefagarbeiderfag og norsk.

    gerd.elisabeth.gellein@stfk.no - 10.02.2015 11:39

  5. My Patient Needs Nursing

    Opphavsmann: Trine M Paulsen, Marit Sørhøy. CC-by-nc-sa

    jantet - 24.10.2013 11:57

  6. Muntlig presentasjon med bevisst bruk av retoriske appellformer

    Samarbeid mellom norsk og programfag Vg2 Helsearbeiderfag.

    • Du skal holde en muntlig presentasjon i norskfaget – der du bruker digitale hjelpemidler og bevisst bruker de retoriske appellformene. Presentasjonen skal være knyttet opp mot praksisoppgaven du leverte inn etter utplasseringen i Vg2 Helsearbeiderfag.

    Julie Bjørnstad - 17.06.2014 14:26

  7. Aktiv lytting og omsorg

    Læringssamarbeidet tar utgangspunkt i elevenes erfaringer og fortellinger fra praksis. Vi søker en gjensidig integrering av teori og praksis for å motivere elevene til læring, og for å lette forståelsen av hvor viktig kunnskap er for utøvelsen av yrket. 

    Foto: Hartmut Schwarzbach, Samfoto, NTB Scanpix / Lisens: CC by-nc-sa

    Julie Bjørnstad - 10.09.2015 18:21

  8. Tverrfaglig rollespill mellom engelsk og helse og oppvekst

    Tverrfaglig rollespill mellom engelsk og helse og oppvekst

    tilindl@online.no - 13.10.2015 15:58

  9. Lifestyle diseases

    Arbeidsoppgåve om livsstilsjukdommar, der elevane skal fortelje om ein livsstilsjukdom til pasient/brukar og pårørande. Presentasjonen elevane førebur er ein teoretisk del der dei presenterer sjukdommen, og informerer om den (sjå vedlegg), og ein praktisk del der dei viser ei arbeidsoppgåve ein helsefagarbeider vil utføre med pasient/brukar knytt til sjukdommen. Oppgåva er ei øving i å kunne presenterer medisinsk informasjon på ein måte som lekpersonar kan forstå, samt syne ei helsefagleg arbeidsoppgåve og forklare denne. Det er øving i munnleg kommunikasjon.

    kribef - 13.01.2016 12:59

  10. Dementia-wiki

    Elever skal lage en wiki om demens i engelsktimene. Den skal inneholde informasjon om ulike former for demens og behandling av personer med demens, knyttet til arbeid i programfagtimer og erfaring fra utplassering.

     Foto: Science Photo Library, NTB Scanpix. Lisens: CC-by-nc-sa. Kilde: ndla.no

    Julia Day - 14.05.2014 13:00

  11. Meg sjølv som helsefagarbeidar

    Utgangspunktet for undervisningsopplegget er at elevane skal skrive ein kreativ tekst der dei ser føre seg ein vanleg arbeidsdag i framtida. Dei skal fortelje om ulike arbeidsoppgåver, refleksjonar rundt opplevingar, både dei gode og vanskelege, og korleis kunnskap om kommunikasjon og toleranse vert utfordra.

    Målgruppe

    Tverrfagleg samarbeid mellom norsk og programfag, Vg2 helsefagarbeidar. Opplegget er lett å overføre til andre fagområde.

    Grunnleggjande ferdigheiter

    Elevane skal øve på å uttrykke seg skriftleg.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 28.11.2012 11:04

  12. «Garderobe for en reise» av Vigdis Stokkelien

    Novellen «Garderobe for en reise» blir i dette undervisningsopplegget brukt som «starter» til emnet «Omsorg ved livets slutt». Dette er en god inngangsport for å skape motivasjon og etisk refleksjon til videre arbeid og omsorg for pasienter og pårørende. Fortellingen belyser mange etiske dilemma, både profesjonsmessige og mellommenneskelige.

    Novellen står i Nettopp norsk vg2.

    Grunnleggende ferdigheter:

    Terese Kristin Aarsund Myklebust - 13.09.2013 09:06