Search page

Søket fant 10 resultater på 0.058 sekunder.

Søkeresultater

  1. Middag med energi

    Tverrfaglig opplegg som inkulderer fagene matematikk, naturfag og helsefremmende arbeid.

    Elevene skal lage en treretters middag, beregne energi og forklare hvordan maten brytes ned i fordøyelsessystemet.

    Tverrfaglig muntlig vurdering.

    2901sibi - 22.09.2013 17:51

  2. Energi: Inntak og forbruk

    Forsøket tar for seg energiinnhold i gulrot og potetgull.

    Regne ut aktivitet som må til for å forbruke den energi som er i potetgull og gulrot.

    runel - 09.12.2013 11:28

  3. Næringsinnhold i cola - intro til energibalanse i kroppen

    Vis hva en cola inneholder ved å "lage" cola.

    Brukes som intro om energibalanse i kroppen. Fin tankevekker for elevene.

    Fint utgangspunkt for diskusjon om kosthold og energibalanse i kroppen.

    Grunnleggende ferdigheter: muntlig og regning

     

    larskristia - 09.12.2013 13:36

  4. Måling av blodsukker

    I dette forsøket måler elevene sitt eget blodsukker ved hjelp av enkel apparatur. Forsøket er svært godt egnet til undervisning som omhandler fordøyelse- og hormonsystemet og kan brukes som utgangspunkt for undervisning og diskusjon tilknyttet temaene ernæring og helse, diabetes og for å forstå begrepet glykemisk indeks. Forsøket kan utføres på mange måter, og det er derfor godt egnet som åpent forsøk der elevene selv formulerer problemstillingene og designer forsøksoppsettet. Her presenteres ett forslag der elevene undersøker hvordan ulike frokostmenyer påvirker blodsukkeret.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 29.06.2013 07:58

  5. Glucose animation

    Animation of Glucose in the body helps explain diabetes. A clip from the Art of Aging program. Animation by Karen Lewis

    Berit Reitan - 20.05.2014 11:04

  6. Fordøyelsen

    Plasser riktig begrep der det hører hjemme. 

    Hildegunn Moland - 10.11.2015 12:45

  7. Kosthold - lage et måltid

    Dette er et opplegg hvor man tar utgangspunkt i at elevene lager et måltid i programfaget og at elevene jobber videre med dette i engelsk og naturfag. (Gjerne norsk også, selv om vi ikke har tatt med det her.)

    Anja Saxebøl - 15.03.2016 10:56

  8. Energiomsetning i løpet av et døgn. Arbeidsoppgave/øvelse

    Undervisnigsopplegg som går ut på å beregne hvor mye energi det er i maten vi spiser i løpet av et døgn. Her bruker vi programmet Mat på data. I tilegg må elevene beregne hvor mye energi de forbruker. Dette gjøres ved å fylle ut et skjema. I tillegg kontroleres dette ved å legge aktivitetene i løpet av et døgn inn i en aktivitetskalkulator. Her må elevene regne om fra kilokalorier (kcal) til kilojoule (kJ). Til slutt må elevene ta stilling til/drøfte om det er samsvar mellom "energi inn" og "energi ut".

    olali - 27.03.2014 13:24

  9. Hvorfor blir ikke geleen stiv?

    Har du prøvd å lage gele med fersk ananas eller kiwi? Geleen blir ikke stiv. Hva kan dette skyldes?

    Enzymer er store ”verktøymolekyler” som øker farten til kjemiske reaksjoner. Med dette forsøket kan man se virkningen av et enzym som ”klipper opp” proteiner eller polysakkarider, og man kan se forskjellen når enzymet mangler eller er ødelagt. I gele holdes vannet på plass av proteiner eller polysakkarider. Enzymer kan klippe disse opp i korte biter slik at geleen blir flytende.

    trine.johnsen@stfk.no - 29.04.2015 13:24

  10. Fordøyelsen

    Tverrfaglig opplegg i naturfag og helsefremmende.

    I dette opplegget skal gruppen samarbeide om å lage en plakat i menneskestørrelse.

    Julie Bjørnstad - 07.02.2017 13:04