Search page

Søket fant 44 resultater på 0.068 sekunder.

Søkeresultater

  1. Presenter ditt framtidige yrke!

    Dette undervisningsopplegget skal både fokusere på grunnleggende ferdigheter og det framtidige yrket som elevene vil ut i. Elevene skal først og fremst få en innføring i hvordan man holder en presentasjon, og her skal læreren illustere dette gjennom selv å holde en presentasjon om sitt yrke som lærer. Det blir fokusert på presentasjonens form og innhold. Deretter skal elevene utforme en presentasjon om sitt framtidige yrke, og samtidig ha med hvilke grunnleggende ferdigheter som de vil trenge i den jobben. Selve presentasjonen skal vare i 5-7 minutter og vil bli vurdert med karakter.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 14.05.2013 12:06

  2. Kommunikasjon for arbeidslivet

    Beskrivelse:

    Opplegget tar for seg tema kommunikasjon i norsk og programfag. Det har fokus på grunnleggende ferdigheter i lesing, skriving og muntlighet.

    Grunnleggende ferdigheter:

    Norsk

    Å kunne lese og uttrykke seg muntligog skriftlig (utdrag)

    monikaellefsen - 14.05.2013 12:08

  3. VG2 hudpleie - lage sammensatt tekst

    Yrkesretting på VG2 hudpleie med utgangspunkt i tekster fra programfagene. Ta utgangspunkt i læreboka i hudpleie, og finn tekster der som er relevante for temaene:

    1. Kosmetiske operasjoner

    2. Hårfjerning

    3. Menn og velvære

    Anniken Solfjeld Pedersen - 23.03.2013 12:48

  4. "Grisen" av Saabye Christensen

    GRISEN AV LARS SAABYE CHRISTENSEN

    Fokus på:

    • spenningskurve

    • høydepunkt

    • konsentrasjon

    • systematisering av ytre handling

    • konflikter i det flerkulturelle samfunn

    • helsefag: håndtering av kulturkonflikter på arbeidsplassen

    inghja - 30.04.2013 12:41

  5. Personlig søknad til læreplass

    Tverrfaglig samarbeid med norsk og helse- og oppvekstfag hvor elevene skal trene på det å ringe på en jobb, skrive søknad og CV, og forberede seg på et jobbintervju hvor de vil være lærlinger.

    Tekstene skal lagres på hjemmeområdet og være reelle dokumenter som de skal benytte våren på vg2 i forbindelse med søknad på læreplass. Opplegget kan også være et godt utgangspunkt for å lære arkivering av dokumenter og bevisstgjøring av viktigheten av å ha gode rutiner slik at de finner tidligere produserte dokumenter.

    Tomas Bjørnstad - 06.11.2013 10:18

  6. Muntlig presentasjon: Helse og oppvekst, norsk retorikk

    Dere skal selv velge dere en livsstilssykdom. Denne skal dere presentere til et publikum (klassen og faglærer). Husk at ingen av oss i publikum kan noe om denne sykdommen fra før. Dere skal si noe om hvordan sykdommen utarter seg, hva konsekvensene av denne er, og forsøke å si noe om framtidsutsikter.

    Presentasjonen skal være på minimum fem, maksimum ti minutter.

    suhe - 18.02.2014 19:57

  7. Reklameoppgave

    Dette undervisningsopplegget er todelt:

    1. Elevene lager en reklame for et produkt eller en idé knyttet til eget programfag, hudpleierfaget.

    2. Elevene analyserer en fritt valgt hudpleierelatert reklame.

    Se vedlagt fil for metode, sluttprodukt og vurdering.

    marram - 27.03.2014 11:30

  8. Bok til alle (Leser søker bok)

    Undervisningsopplegget er inspirert av arbeidet til foreningen "Leser søker bok" (se nettressurs).

    Dette er et gruppearbeid som kan passe for elever på VG1 helse og oppvekst, VG2 barn og ungdom og VG2 helsefagarbeider. Resultatet skal bli en dramatisering/presentasjon, med hovedvekt på muntlig aktivitet.

    Elevene reflekterer rundt litteratur, tilgangen på dette, og hvilken betydning høytlesning kan ha for mennesker i ulike situasjoner. De skal også lære seg å se dette i sammenheng med deres egen posisjon som yrkesutøvere.

    Helga Tryggvason Vorren - 24.04.2014 12:02

  9. Dramatisering av novellen "Bundet til et tre i skogen" av Karin Sveen

    Dramatisering av novellen "Bundet til et tre i skogen" av Karin Sveen.

    Novellen handler om en liten gutt og jente som går tur i skogen. Etter en stund kommer de to store guttene, Åge og Lyder. Novellens høydepunkt er når Åge og Lyder tar gutten med makt, kler av han, binder han fast til en maurtue og tisser på han.

    Novellen er enkel å dramatisere i klasserommet, og har et tema som engasjerer elevene.

    Temaene (oppvekst, mobbing) passer for alle programområder, men kanskje spesielt for helse og oppvekst.

    Grete Aune - 24.04.2014 13:30

  10. Tverrfaglig kokkekamp norsk og helsefremmende

    Praktisk og muntlig kokkekamp med tema hjertevennlig kost.

     

    trine.gunnersen.vikaunet@stfk.no - 10.02.2015 12:13

  11. Rollespill, "Konflikter og konfliktløsning"

    Tverrfaglig rollespill  tilpasset programfag og norsk  vg2 BUA, HFA

    ina.thoresen@bfk.no - 10.02.2015 10:54

  12. Myk oppstart på en mørk mandagsmorgen - Vg2 helsefagarbeider

    1. Lærer forklarer ordet nekrolog.
    2. Lærer leser "Nekrolog over Eva Haddeland" høyt for elevene.
    3. Lærer og elever skriver ned tre ting som de vil huskes for når de er døde.
    4. Runde i klassen: Alle forteller hvilke tre ting de vil huskes for.
    5. Avrunding

    Kan brukes som en egen liten "oppvåkningssekvens" i forkant av et faglig tungt tema, for eksempel.

    Læreren bør være sikker på at klassefellesskapet er bra fra før, at alle er trygge og tør snakke om emnet.

    Marion Federl - 05.11.2013 10:06

  13. Tverrfaglig årsplan vg2 HFA og norsk

    Årsplan for tverrfaglig samarbeid vg2 Helsefagarbeiderfag og norsk.

    gerd.elisabeth.gellein@stfk.no - 10.02.2015 11:39

  14. Foredrag om håndhygiene

    Dette opplegget kan både brukes i norsfaget alene eller sammen med et fag på HO.

    De grunnleggende ferdighetene:

    Elevene skal trene på muntlige ferdigheter gjennom å holde et foredrag eller en tale om hvor viktig det er med god håndhygiene.

    Presentasjon

    Yrkesretta opplegg i norsk eller i samarbeid med HO

    I norskfaget må man gå gjennom retorikk og retoriske virkemidler

    I programfaget får elevene nødvendig bakgrunnskunnskap

    Oppgave/sluttprodukt:

    asemo - 06.06.2014 13:04

  15. Bybygging - Klasseoppgave om velferdsstaten. Helsefremmende Arbeid, Yrkesutøvelse, Kommunikasjon/samhandling, Naturfag, Norsk muntlig

                                                        Undervisningsopplegg

    Tittel på undervisningsoppgaven: Bybygging

    Fag:
    Naturfag, Yrkesutøvelse

    Helsefremmende arbeid, Kommunikasjon/samhandling og norsk muntlig

    Nivå:
    VG 1

    Tidsbruk:

    ida.oddvin.andersen@nfk.no - 28.05.2015 13:19

  16. Debatt - Den kvinnelige anatomi

    Elevene skal være kjent med teori om debatt. Undervisningsopplegget benytter et skriftlig debattinnlegg fra Marta Breen og et debattprogram fra NRK. Sluttproduktet skal være et skriftlig debattinnlegg.

    marbaa1 - 27.03.2014 12:50

  17. Tverrfaglig oppgave i norsk og helsefremmende

    Elevene skal lage en brosjyre der de skal presentere en frivillig organisasjon. Format på brosjyren er A4. Velg målgruppe for brosjyren. Gruppa skal ha en framføring der brosjyren presenteres. Gruppemedlemmene må gjøre seg kjent med organisasjonen gjennom internett eller annen form for media.

     

    • Oppstart: tirsdag 4. februar.
    • Maksimum 3 på hver gruppe.
    • Maksimum 10 minutt framføring.
    • Framføring tirsdag 11. februar.

     

    Cecilie Isaksen Eftedal - 10.12.2014 11:50

  18. Reklameprosjekt i norsk og helse- og oppvekstfag

    Dette er et reklameprosjekt som lett kan knyttes opp mot flere yrkesfag.

    I løpet av 4-6 undervisningstimer - pluss hjemmearbeid - skal elevene produsere og presentere analyse av en reklame som kan knyttes opp mot helsefagene, i tillegg til å produsere en egen reklameplakat der de reklamerer for et lignende produkt. Det vil legges stor vekt på evne til å kjennetegne og gjenskape forskjellige virkemidler.

    Vurdering: muntlig

    liv.r.stenberg@gmail.com - 03.12.2014 14:59

  19. Muntlig presentasjon med bevisst bruk av retoriske appellformer

    Samarbeid mellom norsk og programfag Vg2 Helsearbeiderfag.

    • Du skal holde en muntlig presentasjon i norskfaget – der du bruker digitale hjelpemidler og bevisst bruker de retoriske appellformene. Presentasjonen skal være knyttet opp mot praksisoppgaven du leverte inn etter utplasseringen i Vg2 Helsearbeiderfag.

    Julie Bjørnstad - 17.06.2014 14:26

  20. Barns oppvekst i dag og på 1800-tallet

    Læringssamarbeidet tar utgangspunkt i barns oppvekst og liv i dag og på 1800-tallet. Elevene bruker fagkunnskap innen utviklingspsykologi, sosialfag og etikk for å gi en teoretisk ramme rundt temaet. Kunnskap om kost og ernæring i helsefag brukes for å undersøke matens betydning i dag og på 1800-tallet.  Vi leser litteratur om barns oppvekst i de ulike historiske tidsepokene.  Et mål er å se vår tids tenkning om barn og barndom i lys av historien. 

    Julie Bjørnstad - 09.09.2015 12:54

Pages