Search page

Søket fant 36 resultater på 0.086 sekunder.

Søkeresultater

  1. Kommunikasjon for arbeidslivet

    Beskrivelse:

    Opplegget tar for seg tema kommunikasjon i norsk og programfag. Det har fokus på grunnleggende ferdigheter i lesing, skriving og muntlighet.

    Grunnleggende ferdigheter:

    Norsk

    Å kunne lese og uttrykke seg muntligog skriftlig (utdrag)

    monikaellefsen - 14.05.2013 12:08

  2. Skriftlig rapport fra utplassering

    (Opplegget lages av norsklærer og barne- og ungdomsarbeiderlærer i fellesskap)

    Dette er et opplegg som fokuserer på den grunnleggende ferdigheten skriving i både norsk og barne- og ungdomsarbeiderfaget. Det jobbes individuelt og i samarbeid med lærer på skolen, samt praktisk i utplasseringa.

    Kort oversikt over innholdet i opplegget:

    Cecilie Isaksen Eftedal - 08.09.2012 13:20

  3. Innleveringsoppgave i norsk og helse- og oppvekstfag

    Utgangspunktet for dette undervisningsopplegget er temaet prosessorientert skriving av fagartikkel med innhold fra helse- og oppvekstfaget. Det er en fordel hvis elevene har kjennskap til temaet på forhånd gjennom for eksempel diskusjoner og lesing av relevant litteratur. Den prosessorienterte skrivingen kan gjerne innledes med et arbeid med en modelltekst, slik at elevene får kjennskap til hva som forventes av innholdet i en fagartikkel og selve sjangeren fagartikkel. Teksten skrives i to utkast med lærerrespons midtveis.

    Målgruppe

    Cecilie Isaksen Eftedal - 13.12.2012 10:30

  4. Porsjonsberegne og kostnadsberegne måltider

    Elevene skal porsjonsberegne og kostnadsberegne måltider. Det skal beregnes for et enkelt måltid og for en hel klasse (15 stk.)

    magmor - 13.05.2013 17:59

  5. VG2 hudpleie - lage sammensatt tekst

    Yrkesretting på VG2 hudpleie med utgangspunkt i tekster fra programfagene. Ta utgangspunkt i læreboka i hudpleie, og finn tekster der som er relevante for temaene:

    1. Kosmetiske operasjoner

    2. Hårfjerning

    3. Menn og velvære

    Anniken Solfjeld Pedersen - 23.03.2013 12:48

  6. Ungdom og alkohol

    Undervisningsopplegget fokuserer på grunnleggende ferdigheter i lesing, skriving og muntlighet. Det overordnede temaet er ungdom og alkohol som igangsetter for diskusjon og sakprosarettet skriving.

    kriros - 30.04.2013 11:33

  7. Personlig søknad til læreplass

    Tverrfaglig samarbeid med norsk og helse- og oppvekstfag hvor elevene skal trene på det å ringe på en jobb, skrive søknad og CV, og forberede seg på et jobbintervju hvor de vil være lærlinger.

    Tekstene skal lagres på hjemmeområdet og være reelle dokumenter som de skal benytte våren på vg2 i forbindelse med søknad på læreplass. Opplegget kan også være et godt utgangspunkt for å lære arkivering av dokumenter og bevisstgjøring av viktigheten av å ha gode rutiner slik at de finner tidligere produserte dokumenter.

    Tomas Bjørnstad - 06.11.2013 10:18

  8. Profesjonalitet, arbeidsoppgaver, egenskaper og holdninger i et valgt yrke

    Elevene velger seg et yrke innenfor helse- og oppvekstsektoren, og lager spørsmål til intervju som gjennomføres på aktuell arbeidsplass.

    • Elevene skal kunne bruke begreper fra eget utdanningsområde.
    • Elevene skal vise hvilke arbeidsoppgaver og egenskaper som er viktige.
    • Elevene skal kunne forklare hva det vil si å være profesjonell.
    • Elevene skal kunne dokumentere og forklare to arbeidsoppgaver.
    • Elevene skal kunne skrive et oversiktlig og strukturert intervju.

    Sluttprodukt:

    rora0708 - 04.02.2014 08:42

  9. Observasjonsnotat fra praksis

    Det er viktig at skriveopplæringen på yrkesfag er yrkesrettet og relevant for elevene. For å motivere elevene til skriving, må skrivingen være meningsfylt. Den skriftlige kommunikasjonen i yrket er viktig, og noe de må forholde seg til hver eneste dag. I tillegg er observasjon en viktig del av yrket, og noe elevene må trene på. Dette gjør dem i stand til å kartlegge behov hos brukere.

    Charlotte Sem Birkeli - 16.12.2013 14:11

  10. Tverrfaglig rapport norsk og vg2 HFA Fredagslivsglede

    Rapport om Livsglede for eldre gjennom flere uker. Fokus på kommunikasjon og aktiviteter med eldre på et helse- og velferdssenter.

    trine.gunnersen.vikaunet@stfk.no - 10.02.2015 11:50

  11. Skriving i yrkesfag: Helse og sosialfag

    Denne filmen viser et samarbeidsprosjekt på Verdal videregående skole om skriving på yrkesfag. Bakgrunnen for prosjektet er at yrkesfaglærere på skolen ønsket å samarbeide med norsklærerne om elevenes skriving. Det er enighet blant elever og lærere om at skriveferdighet er viktig for å lykkes i skole og arbeidsliv. «Skriv det må´n jo uansett», sier en av elevene i filmen. Likevel er det til dels dårlig motivasjon for «norsk» blant en del yrkesfagelever.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 24.09.2014 09:57

  12. Tverrfaglig årsplan vg2 HFA og norsk

    Årsplan for tverrfaglig samarbeid vg2 Helsefagarbeiderfag og norsk.

    gerd.elisabeth.gellein@stfk.no - 10.02.2015 11:39

  13. Rapport fra PTF

    Eleven skal ta utgangspunkt i en aktivitet, en konflikt, en rutinesituasjon – en opplevelse der hun var nødt til å ta en avgjørelse der og da. Eleven skal også si noe om hvordan hun reagerte og hva hun gjorde. Situasjonen skal beskrives på en saklig og objektiv måte. Se vedlegg for forslag til mal for rapport.

    Rapporten skal leveres inn og vurderes med godkjent/ikke godkjent.

    Se også vedlegg for eksempel på praksisrapport med og uten kommentarer. Rapporten som tekst er ikke dårlig, men har forbedringspotensiale på innholdssiden.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 11.09.2013 17:38

  14. 3 undervisningsopplegg i programfagene yrke, kommunikasjon og samhandling og helse (VG1)

    3 undervisningsopplegg i programfagene yrke, kommunikasjon og samhandling og helse (VG1)

    Anniken Solfjeld Pedersen - 23.04.2013 11:38

  15. Fagartikkel om smitte

    Elevene skal lære å skrive en fagartikkel i norsk, og lære om smitte i Helsefremmende arbeid. De skal deretter skrive en fagartikkel om smitte.

    soelvia@vfk.no - 12.02.2015 14:26

  16. Innleveringsoppgave for 2BU

    I uke 36 er du utplassert i barnehage eller skole/SFO i fire dager. I denne perioden skal du føre logg hver dag, og du skal innhente noe informasjon om arbeidsplassen. Så skal du levere en rapport som består av to deler.

    I den første delen av oppgaven din skal du

    • presentere utplasseringsstedet
    • gjøre rede for dagsrytme og rutiner
    • gjøre rede for oppgavene dine (generelt)

    I den andre delen skal du komme nærmere på to aktiviteter du har vært med på. Du skal

    ansk9 - 11.02.2013 09:10

  17. Rapport fra Nav-besøk

    Gjennomgang av rapportskriving for en klasse helse-og oppvekstelever.

    Elevene skal besøke et NAV-kontor. En felles oppgave i norsk og YRKE etter dette besøket er at dere skal skrive en rapport.

    Utarbeidet av Ingjerd Gulestøl

    Hanne Martinsen - 15.04.2013 09:31

  18. Debatt - Den kvinnelige anatomi

    Elevene skal være kjent med teori om debatt. Undervisningsopplegget benytter et skriftlig debattinnlegg fra Marta Breen og et debattprogram fra NRK. Sluttproduktet skal være et skriftlig debattinnlegg.

    marbaa1 - 27.03.2014 12:50

  19. Tverrfaglig kostoppgave norsk og helsefremmende

     

    Lag en kostplan for en eldre bruker på 83 år. Brukeren sitter mye i ro, har dårlig matlyst og er obstipert.

    1. Start oppgaven med en innledning hvor du presenterer situasjonen du ser for deg.
    2. Forklar måltidsrytmen, hva kostholdet bør inneholde og eventuelt hvordan man bør legge måltidene til rette.
    3. Begrunn valgene dine på en objektiv måte.
    4. Husk å oppgi hvilke kilder du har brukt.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 10.12.2014 12:00

  20. Tverrfaglig oppgave i norsk og helsefremmende

    Elevene skal lage en brosjyre der de skal presentere en frivillig organisasjon. Format på brosjyren er A4. Velg målgruppe for brosjyren. Gruppa skal ha en framføring der brosjyren presenteres. Gruppemedlemmene må gjøre seg kjent med organisasjonen gjennom internett eller annen form for media.

     

    • Oppstart: tirsdag 4. februar.
    • Maksimum 3 på hver gruppe.
    • Maksimum 10 minutt framføring.
    • Framføring tirsdag 11. februar.

     

    Cecilie Isaksen Eftedal - 10.12.2014 11:50

Pages