Search page

Søket fant 19 resultater på 0.055 sekunder.

Søkeresultater

  1. Innleveringsoppgave i norsk og helse- og oppvekstfag

    Utgangspunktet for dette undervisningsopplegget er temaet prosessorientert skriving av fagartikkel med innhold fra helse- og oppvekstfaget. Det er en fordel hvis elevene har kjennskap til temaet på forhånd gjennom for eksempel diskusjoner og lesing av relevant litteratur. Den prosessorienterte skrivingen kan gjerne innledes med et arbeid med en modelltekst, slik at elevene får kjennskap til hva som forventes av innholdet i en fagartikkel og selve sjangeren fagartikkel. Teksten skrives i to utkast med lærerrespons midtveis.

    Målgruppe

    Cecilie Isaksen Eftedal - 13.12.2012 10:30

  2. Porsjonsberegne og kostnadsberegne måltider

    Elevene skal porsjonsberegne og kostnadsberegne måltider. Det skal beregnes for et enkelt måltid og for en hel klasse (15 stk.)

    magmor - 13.05.2013 17:59

  3. Personlig søknad til læreplass

    Tverrfaglig samarbeid med norsk og helse- og oppvekstfag hvor elevene skal trene på det å ringe på en jobb, skrive søknad og CV, og forberede seg på et jobbintervju hvor de vil være lærlinger.

    Tekstene skal lagres på hjemmeområdet og være reelle dokumenter som de skal benytte våren på vg2 i forbindelse med søknad på læreplass. Opplegget kan også være et godt utgangspunkt for å lære arkivering av dokumenter og bevisstgjøring av viktigheten av å ha gode rutiner slik at de finner tidligere produserte dokumenter.

    Tomas Bjørnstad - 06.11.2013 10:18

  4. Profesjonalitet, arbeidsoppgaver, egenskaper og holdninger i et valgt yrke

    Elevene velger seg et yrke innenfor helse- og oppvekstsektoren, og lager spørsmål til intervju som gjennomføres på aktuell arbeidsplass.

    • Elevene skal kunne bruke begreper fra eget utdanningsområde.
    • Elevene skal vise hvilke arbeidsoppgaver og egenskaper som er viktige.
    • Elevene skal kunne forklare hva det vil si å være profesjonell.
    • Elevene skal kunne dokumentere og forklare to arbeidsoppgaver.
    • Elevene skal kunne skrive et oversiktlig og strukturert intervju.

    Sluttprodukt:

    rora0708 - 04.02.2014 08:42

  5. Observasjonsnotat fra praksis

    Det er viktig at skriveopplæringen på yrkesfag er yrkesrettet og relevant for elevene. For å motivere elevene til skriving, må skrivingen være meningsfylt. Den skriftlige kommunikasjonen i yrket er viktig, og noe de må forholde seg til hver eneste dag. I tillegg er observasjon en viktig del av yrket, og noe elevene må trene på. Dette gjør dem i stand til å kartlegge behov hos brukere.

    Charlotte Sem Birkeli - 16.12.2013 14:11

  6. Tverrfaglig rapport norsk og vg2 HFA Fredagslivsglede

    Rapport om Livsglede for eldre gjennom flere uker. Fokus på kommunikasjon og aktiviteter med eldre på et helse- og velferdssenter.

    trine.gunnersen.vikaunet@stfk.no - 10.02.2015 11:50

  7. Skriving i yrkesfag: Helse og sosialfag

    Denne filmen viser et samarbeidsprosjekt på Verdal videregående skole om skriving på yrkesfag. Bakgrunnen for prosjektet er at yrkesfaglærere på skolen ønsket å samarbeide med norsklærerne om elevenes skriving. Det er enighet blant elever og lærere om at skriveferdighet er viktig for å lykkes i skole og arbeidsliv. «Skriv det må´n jo uansett», sier en av elevene i filmen. Likevel er det til dels dårlig motivasjon for «norsk» blant en del yrkesfagelever.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 24.09.2014 09:57

  8. Tverrfaglig årsplan vg2 HFA og norsk

    Årsplan for tverrfaglig samarbeid vg2 Helsefagarbeiderfag og norsk.

    gerd.elisabeth.gellein@stfk.no - 10.02.2015 11:39

  9. Rapport fra PTF

    Eleven skal ta utgangspunkt i en aktivitet, en konflikt, en rutinesituasjon – en opplevelse der hun var nødt til å ta en avgjørelse der og da. Eleven skal også si noe om hvordan hun reagerte og hva hun gjorde. Situasjonen skal beskrives på en saklig og objektiv måte. Se vedlegg for forslag til mal for rapport.

    Rapporten skal leveres inn og vurderes med godkjent/ikke godkjent.

    Se også vedlegg for eksempel på praksisrapport med og uten kommentarer. Rapporten som tekst er ikke dårlig, men har forbedringspotensiale på innholdssiden.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 11.09.2013 17:38

  10. 3 undervisningsopplegg i programfagene yrke, kommunikasjon og samhandling og helse (VG1)

    3 undervisningsopplegg i programfagene yrke, kommunikasjon og samhandling og helse (VG1)

    Anniken Solfjeld Pedersen - 23.04.2013 11:38

  11. Fagartikkel om smitte

    Elevene skal lære å skrive en fagartikkel i norsk, og lære om smitte i Helsefremmende arbeid. De skal deretter skrive en fagartikkel om smitte.

    soelvia@vfk.no - 12.02.2015 14:26

  12. Rapport fra Nav-besøk

    Gjennomgang av rapportskriving for en klasse helse-og oppvekstelever.

    Elevene skal besøke et NAV-kontor. En felles oppgave i norsk og YRKE etter dette besøket er at dere skal skrive en rapport.

    Utarbeidet av Ingjerd Gulestøl

    Hanne Martinsen - 15.04.2013 09:31

  13. Tverrfaglig kostoppgave norsk og helsefremmende

     

    Lag en kostplan for en eldre bruker på 83 år. Brukeren sitter mye i ro, har dårlig matlyst og er obstipert.

    1. Start oppgaven med en innledning hvor du presenterer situasjonen du ser for deg.
    2. Forklar måltidsrytmen, hva kostholdet bør inneholde og eventuelt hvordan man bør legge måltidene til rette.
    3. Begrunn valgene dine på en objektiv måte.
    4. Husk å oppgi hvilke kilder du har brukt.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 10.12.2014 12:00

  14. Riktig arbeidsteknikk og arbeidsstillinger - ergonomi

    Lære å bruke riktig arbeidsteknikker og gode arbeidsstillinger samt kunne gjøre greie for sammenheng mellom ergonomi og helse.

    3 x 4 timer til rådighet.
    Norsklærer, naturfaglærer og helsefag.
    Stasjonsopplæring, kjøkken, PTF.

    Kunnskapsmål

    • Du skal kunne forklare ryggens anatomi og vurdere hvorfor man kan få belastningslidelser.
    • Du skal kunne forklare hva en artikkel er og hvordan et intervju skal legges opp.
    • Du skal kunne gjøre rede for en sunn livsstil

    Ferdighetsmål

    hanneberitost2002@gmail.com - 10.12.2014 19:32

  15. Creating a Brochure

    Elevene fremstiller en brosjyre, her med informasjon till elever i årskurs 10 som skal velge skole til neste år. Elevene lær og jobber med Publisher og andre digitale verktøy, lær genrer innenfor norsk og oversetter siden brosjyren til engelsk.

    stina.ericsson@hedmark.org - 01.03.2016 14:23

  16. English Course for Adults/Young Learners

    This is a project where the students of the 2nd year in Upper Secondary School practise their English through teaching, at the same time as they meet their future profession (Kindergarten or elderly people). The students plan and perform an English course for children or elderly people, and as they brainstorm and bring up their ideas of how to perform the course its content, they also practise their skills from other subjects; here Norsk and Helse- og Oppvekstfag.

    stina.ericsson@hedmark.org - 01.03.2016 13:55

  17. Rapport på Yrkesfag - omvendt undervisning

    Dette er ein video som er laga for å gje elevane oversyn over kva ein rapport på yrkesfag eigentleg er. Kva typar rapportar har vi og kva type rapport er nyttig i kva samanheng?

    Videoen er primært knytt mot faget Prosjekt til fordjuping og Norsk, men det er også lagt inn tilknyting til læreplanmål for programfaga på vg1 og vg2, for å syne den tverrfaglege samanhengen mellom rapport som sjanger og bruken av rapport i dei ulike fagområda.

    Siv Reidun - 14.11.2013 15:26

  18. Monster av Frode Grytten, Bikubesong, 1999

    Novella «Monster» blir i dette undervisningsopplegget brukt som «starter» til emnet funksjonshemming. Tanken er at narrativer er en god inngangsport for å skape forforståelse og motivasjon til videre arbeid med fagtekster om tematikken. Novella fungerer således som en brobygger mellom teori og praksis, mellom fakta og «levd liv». Det er viktig å få frem at «Monster» beskriver en ærlig førstereaksjon hos en nybakt pappa som får vite at barnet hans har Downs syndrom.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 30.11.2012 11:03

  19. Reklamefilm. Helsefremmende og norsk

    Dette er en oppgave hvor elevene skal reflektere over kostholdsinformasjon, reklame og markedsføringsmetoder ved selv å lage en reklame, samt et refleksjonsnotat. Elevene fikk bruke helsefagtimene og norsktimene én uke til å forberede seg.

    Michael Nyland - 06.11.2013 23:09