Search page

Søket fant 12 resultater på 0.062 sekunder.

Søkeresultater

  1. Innleveringsoppgave i norsk og helse- og oppvekstfag

    Utgangspunktet for dette undervisningsopplegget er temaet prosessorientert skriving av fagartikkel med innhold fra helse- og oppvekstfaget. Det er en fordel hvis elevene har kjennskap til temaet på forhånd gjennom for eksempel diskusjoner og lesing av relevant litteratur. Den prosessorienterte skrivingen kan gjerne innledes med et arbeid med en modelltekst, slik at elevene får kjennskap til hva som forventes av innholdet i en fagartikkel og selve sjangeren fagartikkel. Teksten skrives i to utkast med lærerrespons midtveis.

    Målgruppe

    Cecilie Isaksen Eftedal - 13.12.2012 10:30

  2. Fagtekst om helsefremmende arbeid

    Tverrfaglig skriveoppgave i norsk og helsefremmende arbeid. De programfaglige temaene er ernæring, kosthold og næringsstoffer.

    Elevene skal skrive en individuell oppgave der de velger mellom sjangrene artikkel og essay. Sjangerkrav og tekstoppbygging /struktur gjennomgås i norsktimene. Lærer kan her modellere artikkel eller essay før skrivingen tar til.

    Siden elevene skriver artikkel eller essay knyttet til programfaget, er det et krav at de bruker fagterminologi i tekstene. Bevisstgjøring av form, fokus og formål med teksten(-e) (skrivetrekant)

    bjorgk - 13.05.2013 16:59

  3. Ungdom og alkohol

    Undervisningsopplegget fokuserer på grunnleggende ferdigheter i lesing, skriving og muntlighet. Det overordnede temaet er ungdom og alkohol som igangsetter for diskusjon og sakprosarettet skriving.

    kriros - 30.04.2013 11:33

  4. Tverrfaglig årsplan vg2 HFA og norsk

    Årsplan for tverrfaglig samarbeid vg2 Helsefagarbeiderfag og norsk.

    gerd.elisabeth.gellein@stfk.no - 10.02.2015 11:39

  5. Artikkeloppgave om livsstilssykdom

    Av Synne Granshagen og Stine Maria Ändresen

    FYR-undervisningsopplegg

    Tema: sakprosa

    Sjanger: Artikkel

    Samarbeid med Helse og oppvekst.

    Tidsramme: 4 norsktimer

    Grunnleggende ferdigheter: Å kunne uttrykkje seg munnleg og skriftleg i helse- og oppvekstfag inneber å kommunisere med andre menneske. Evna til kommunikasjon er avgjerande i møte med menneske i ulike livssituasjonar.

    nina.larsen.ness@oppland.org - 13.05.2013 17:21

  6. 3 undervisningsopplegg i programfagene yrke, kommunikasjon og samhandling og helse (VG1)

    3 undervisningsopplegg i programfagene yrke, kommunikasjon og samhandling og helse (VG1)

    Anniken Solfjeld Pedersen - 23.04.2013 11:38

  7. Lyrikk som inngang til helsefaglige emner

    Undervisningsopplegget har som mål at elevene skal gjenkjenne språklige virkemidler i lyrikksjangeren, og å reflektere over helsefaglige emner som depresjon og kommunikasjon rundt toleranse og rasisme via et sammensatt uttrykksmiddel. Gjennom en undersøkelse av to utvalgte sanglåter, lærer elevene å uttrykke seg muntlig og skriftlig om språklige og rytmiske virkemidler brukt i låtene, og hvordan disse danner språklige og musikalske metaforer og sammenlikninger om helsefaglige emner som depresjon og sorg, emner som det i mange tilfeller kan settes ord på via lyrikkens billedlige kvaliteter.

    meta5@vaf.no - 04.05.2015 10:41

  8. Reklameprosjekt i norsk og helse- og oppvekstfag

    Dette er et reklameprosjekt som lett kan knyttes opp mot flere yrkesfag.

    I løpet av 4-6 undervisningstimer - pluss hjemmearbeid - skal elevene produsere og presentere analyse av en reklame som kan knyttes opp mot helsefagene, i tillegg til å produsere en egen reklameplakat der de reklamerer for et lignende produkt. Det vil legges stor vekt på evne til å kjennetegne og gjenskape forskjellige virkemidler.

    Vurdering: muntlig

    liv.r.stenberg@gmail.com - 03.12.2014 14:59

  9. Undervisningsopplegg om forelskelse

    Formålet er å arbeide med tema som omhandler nære relasjoner mellom ungdom. Dette tema egner seg til å utforske og forstå egne følelser. Forelskelse kan inspirere elevene til å skrive på en utviklende måte og forstå hva følelser er og gjør med dem.  Elevene skal fokusere både på ytre aktivitet og indre følelser ved fenomenet forelskelse. 

    Foto: Kristin Bøhle / Lisens: Cc-by-sa

    Julie Bjørnstad - 09.09.2015 14:35

  10. Monster av Frode Grytten, Bikubesong, 1999

    Novella «Monster» blir i dette undervisningsopplegget brukt som «starter» til emnet funksjonshemming. Tanken er at narrativer er en god inngangsport for å skape forforståelse og motivasjon til videre arbeid med fagtekster om tematikken. Novella fungerer således som en brobygger mellom teori og praksis, mellom fakta og «levd liv». Det er viktig å få frem at «Monster» beskriver en ærlig førstereaksjon hos en nybakt pappa som får vite at barnet hans har Downs syndrom.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 30.11.2012 11:03

  11. Bawke - tilværelsen som flyktning i Norge

    Utgangspunktet er filmen Bawke, og arbeid med blant annet symboler og menneskelige møter. Bawke er en film som kan vekke reaksjoner hos elevene, og disse reaksjonene skal være med på å sette i gang en skriveprosess hos dem. Sluttproduktet er delvis yrkesrettet ved at elevene blant annet skal utarbeide en tiltaksplan for flyktninger i norsk skole.

    Målgruppe

    Tverrfaglig samarbeid norsk og barne- og ungdomsarbeider Vg2

    Grunnleggende ferdigheter

    Cecilie Isaksen Eftedal - 18.12.2012 10:37

  12. Enkel retorikk til muntlig fremføring

    Elevene skal lære seg retoriske grunnregler til bruk når de forbereder og gjennomfører muntlige fremlegg som foredrag og tale. Læringsmål: Elevene skal lære seg å snakke fritt, ikke lese opp. De skal også lære seg å ta i bruk det de har lært, ikke gjenfortelle.

    Grunnleggende ferdigheter: Å kunne uttrykke seg muntlig, å kunne uttrykke seg skriftlig, å kunne lese

    nina.larsen.ness@oppland.org - 13.05.2013 17:57