Search page

Søket fant 5 resultater på 0.058 sekunder.

Søkeresultater

  1. Cholera in Papua New Guinea | Global Education

    The link targets reasons for cholera, treatment and prevention. The topic can be used as an interdisciplinary project. Students improve reading, understanding, listening and speaking skills (e.g. class discussion). The link below is a set of video clips focused on water-based diseases.

    (http://www.worldvision.com.au/resources/SchoolResources/PNGResource.aspx?id=792ec31e-5acc-41ad-8974-0c97d295cbfa)

    Tatjana Berg - 14.05.2014 09:27

  2. Måling av blodsukker

    I dette forsøket måler elevene sitt eget blodsukker ved hjelp av enkel apparatur. Forsøket er svært godt egnet til undervisning som omhandler fordøyelse- og hormonsystemet og kan brukes som utgangspunkt for undervisning og diskusjon tilknyttet temaene ernæring og helse, diabetes og for å forstå begrepet glykemisk indeks. Forsøket kan utføres på mange måter, og det er derfor godt egnet som åpent forsøk der elevene selv formulerer problemstillingene og designer forsøksoppsettet. Her presenteres ett forslag der elevene undersøker hvordan ulike frokostmenyer påvirker blodsukkeret.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 29.06.2013 07:58

  3. The Ultimate Safari by Nadine Gordimer (full text online)

    The story is told through the eyes of a child; thus, it is not difficult to follow. However, it is a bit too long (has 2 parts)

    The important issues: refugees, war conflicts, refugee camps, families, compassion, empathy, global challenges, general humanity, children in war conflicts.

    The author reads from The Ultimate Safari:

    http://www.pen.org/book/nadine-gordimer-the-ultimate-safari

    Tatjana Berg - 21.05.2015 11:15

  4. Læreplanar Helse- og oppvekstfag

    Dette heftet samlar kompetansemåla til helse- og oppvekstfag Vg1, barne- og ungdomsarbeidarfag Vg2 og helsearbeiderfag Vg2. Det kan lette arbeidet med FYR, særleg i oppstartfasen. NB: alle kompetansemåla i alle fag, både programfag og fellesfag, kan vere relevante.

    pernille.sordal@t-fk.no - 14.04.2016 14:15

  5. Energiomsetning i løpet av et døgn. Arbeidsoppgave/øvelse

    Undervisnigsopplegg som går ut på å beregne hvor mye energi det er i maten vi spiser i løpet av et døgn. Her bruker vi programmet Mat på data. I tilegg må elevene beregne hvor mye energi de forbruker. Dette gjøres ved å fylle ut et skjema. I tillegg kontroleres dette ved å legge aktivitetene i løpet av et døgn inn i en aktivitetskalkulator. Her må elevene regne om fra kilokalorier (kcal) til kilojoule (kJ). Til slutt må elevene ta stilling til/drøfte om det er samsvar mellom "energi inn" og "energi ut".

    olali - 27.03.2014 13:24