Search page

Søket fant 9 resultater på 0.055 sekunder.

Søkeresultater

  1. Helse- og oppvekstfag, VG1 - muntlig fremføring og skriftlig innlevering

    Denne oppgaven er todelt. Elevene får 4 timer på seg (pluss hjemmearbeid). Eleven skal ha en muntlig fremføring og i tillegg levere en skriftlig fagtekst.

    Oppgaven går ut på at eleven skal velge ett kompetansemål fra programfaget helsefremmende arbeid og lage en muntlig fremføring om dette kompetansemålet.
    Den andre delen av oppgaven er at eleven skal skrive en fagtekst der han/hun forteller om et yrke innen helsesektoren. Eleven kan godt ta utgangspunkt i et yrke som han/hun har lyst til å jobbe med når eleven er ferdig utdannet.

    Anniken Solfjeld Pedersen - 23.04.2013 11:24

  2. Kindergarten – Meal Plan

    • Elevene skal lage en ukes-meny for en barnehage.
    • De må kunne utforme den skriftlig på en oversiktlig og lettforståelig måte.
    • Gjennom arbeidet skal elevene sette seg inn i kriterier for hva som er sunn og helsebringende mat og ut i fra dette kunne grunngi matvalgene de gjør

    Eating  Cake

     

    Jan Espen Andresen - 20.02.2015 13:53

  3. Matematikk og helse i et måltid

    Elevene beskriver næringsstoffene i dette måltidet, i tillegg til at de beregner energiinnhold og gjør om enheter i oppskriften.

    Foto: Jon-Are Berg-Jacobsen Aftenposten/NTB Scanpix. Lisens: CC-by-nc-sa

    Elevene velger selv oppskrifter og lager maten på kjøkkenet.

    Dag Vassbotn - 14.05.2013 09:51

  4. Undervekt og overvekt blant jenter og gutter

    Foto: Tore Wuttudal Samfoto/NTB Scanpix. Lisens: CC-by-nc-sa

    Undervisningsopplegget tar utgangspunkt i en artikkel om undervekt og overvekt blant gutter og jenter. Det er laget spørsmål til innholdet i teksten som elevene skal svare på underveis.

    Grunnleggende ferdigheter

    - å kunne uttrykke seg muntlig

    - å kunne uttrykke seg skriftlig

    - å kunne lese

    - å kunne regne

    harbre - 14.05.2013 11:56

  5. Tea & Sandwiches

    Opplegget har en hoveddel innenfor kulturkunnskap/mat i UK, hvor vi lager og serverer te og tradisjonelle, små sandwicher. Maten merkes med ingredienser etter at vi har diskutert forskjellige dietter. Oppskriftene er beregnet på 8 små biter, og kan brukes som omgjøringsoppgaver (matematikk). Innøving av fraser i forbindelse med servering av te hører også med. Til avslutning skal elevene skrive en rapport hvor de gjør rede for prosessen, gir en egen vurdering og foreslår forbedringer.

    valm - 11.12.2013 15:03

  6. Påvisning av antioksidanter

    Enkelt forsøk for påvisning av antioksidanter.

    Hentet fra Utforskende arbeidsmetoder i naturfag - 22 praktiske ideer, Skolelaboratoriet for matematikk, naturfag og teknologi, NTNU, Berit Bungum og Peter van Marion (red.)

    Vi kan lese mye om betydningen av antioksidanter for vår helse, og alle vet at det er sunt å spise frukt og bær fordi det gir oss mye antioksidanter. Kan vi undersøke selv hva som inneholder antioksidanter?

    Utstyr / ressurser

    trine.johnsen@stfk.no - 14.01.2015 10:45

  7. Læreplanar Helse- og oppvekstfag

    Dette heftet samlar kompetansemåla til helse- og oppvekstfag Vg1, barne- og ungdomsarbeidarfag Vg2 og helsearbeiderfag Vg2. Det kan lette arbeidet med FYR, særleg i oppstartfasen. NB: alle kompetansemåla i alle fag, både programfag og fellesfag, kan vere relevante.

    pernille.sordal@t-fk.no - 14.04.2016 14:15

  8. Næringsinnhold i kosten

    Hensikten med oppgaven er at eleven skal bli bevisstgjort nærings- og energiinnholdet i maten sett i forhold til statens anbefalinger

    Arbeidsoppdraget vil gå ut på å:

    1.beregne energiinnholdet i en oppsatt dagsmeny

    2.sammenlikne næringsinnholdet med anbefalingene til statens ernæringsråd

    I forhold til regning som grunnleggende ferdighet i HO jobber vi med grafisk framstilling av materialet.

    Anita - 30.01.2013 15:35

  9. Faglig vaffelkos

    Dette er et tverfaglig opplegg mellom matematikk og HO. Elevene skal tilberede et lite måltid for en bestemt målgruppe og vurdere den helsemessige betydningen av måltidet for målgruppen. Før måltidet kan tilberedes må elevene regne på hvor mye røre de må lage og hvor mange vafler de må steike. De skal også planlegge og gjennomføre innkjøp og sette opp regnskap for utgiftene.

    Line Johnsen - 13.05.2013 17:51