Search page

Søket fant 24 resultater på 0.058 sekunder.

Søkeresultater

  1. The Digestive System

    Elevane jobbar tverrfagleg med fordøyingssystemet. Dei lærer vokabular knytt til tema samt bruk av ordbok. Vokabularet dei tileignar seg skal dei bl.a. nytte når dei skal skrive ein faktatekst om fordøyingssystemet. Dei øvar dei grunnleggjande dugleikane i lesing og skriving.

    kribef - 14.05.2013 11:10

  2. Middag med energi

    Tverrfaglig opplegg som inkulderer fagene matematikk, naturfag og helsefremmende arbeid.

    Elevene skal lage en treretters middag, beregne energi og forklare hvordan maten brytes ned i fordøyelsessystemet.

    Tverrfaglig muntlig vurdering.

    2901sibi - 22.09.2013 17:51

  3. Yrkesutøveren og helse, arbeidsstillinger

    Elevene skal observere og dokumentere egen og andres sitte- eller arbeidsstillinger.

    De skal deretter forklare hvordan man kan bedre sitte- eller arbeidsstilling og forklare hvordan dette kan påvirke helsen.

    Vedlegg inneholder konkrete oppgaver til elevene.

    Tove Gustafsson - 23.10.2013 14:28

  4. Innleveringsoppgave i norsk og helse- og oppvekstfag

    Utgangspunktet for dette undervisningsopplegget er temaet prosessorientert skriving av fagartikkel med innhold fra helse- og oppvekstfaget. Det er en fordel hvis elevene har kjennskap til temaet på forhånd gjennom for eksempel diskusjoner og lesing av relevant litteratur. Den prosessorienterte skrivingen kan gjerne innledes med et arbeid med en modelltekst, slik at elevene får kjennskap til hva som forventes av innholdet i en fagartikkel og selve sjangeren fagartikkel. Teksten skrives i to utkast med lærerrespons midtveis.

    Målgruppe

    Cecilie Isaksen Eftedal - 13.12.2012 10:30

  5. Helse- og oppvekstfag, VG1 - muntlig fremføring og skriftlig innlevering

    Denne oppgaven er todelt. Elevene får 4 timer på seg (pluss hjemmearbeid). Eleven skal ha en muntlig fremføring og i tillegg levere en skriftlig fagtekst.

    Oppgaven går ut på at eleven skal velge ett kompetansemål fra programfaget helsefremmende arbeid og lage en muntlig fremføring om dette kompetansemålet.
    Den andre delen av oppgaven er at eleven skal skrive en fagtekst der han/hun forteller om et yrke innen helsesektoren. Eleven kan godt ta utgangspunkt i et yrke som han/hun har lyst til å jobbe med når eleven er ferdig utdannet.

    Anniken Solfjeld Pedersen - 23.04.2013 11:24

  6. Word bank, human body

    Word bank

    We will focus on:

    • Making a wordbank and a wallpaper.
    • The basic anatomic words.

    2 English lessons with the wallpaper and 1-2 lessons before working with the wallpaper to make sure the students are familiar with the basic words.

    How do we do it?

    1205hoel - 31.10.2013 13:14

  7. Muntlig presentasjon: Helse og oppvekst, norsk retorikk

    Dere skal selv velge dere en livsstilssykdom. Denne skal dere presentere til et publikum (klassen og faglærer). Husk at ingen av oss i publikum kan noe om denne sykdommen fra før. Dere skal si noe om hvordan sykdommen utarter seg, hva konsekvensene av denne er, og forsøke å si noe om framtidsutsikter.

    Presentasjonen skal være på minimum fem, maksimum ti minutter.

    suhe - 18.02.2014 19:57

  8. Eksempelrapport - større rapport i Prosjekt til fordjuping - Helse- og oppvekstfag

    Mange elevar spør etter ein rapport som er ferdig skriven, for å sjå kva me lærarar ynskjer skal stå i rapporten. Me gir gjerne elevane ein mal, men for mange kan det vere vanskeleg å vite kva ein skal skrive, korleis ein skal skrive det og formulere seg.

    Siv Reidun - 14.03.2014 16:22

  9. Energi: Inntak og forbruk

    Forsøket tar for seg energiinnhold i gulrot og potetgull.

    Regne ut aktivitet som må til for å forbruke den energi som er i potetgull og gulrot.

    runel - 09.12.2013 11:28

  10. Beregn volum av organer

    Målet med øvelsen var at elevene skulle få et forhold til volum og størrelsesforhold mellom ulike organer i kroppen. I dette opplegget beregnet vi volumet av organer fra en torso ved å senke dem ned i vann. Elevene måtte først anslå hvor stort volum de ulike organene har. Vi fant også eget lungevolum ved å blåse opp en ballong. Her brukte vi formel for kule for å beregne tilnærmet lungevolum.

     

    larskristia - 10.05.2015 21:57

  11. Matematikk og helse i et måltid

    Elevene beskriver næringsstoffene i dette måltidet, i tillegg til at de beregner energiinnhold og gjør om enheter i oppskriften.

    Foto: Jon-Are Berg-Jacobsen Aftenposten/NTB Scanpix. Lisens: CC-by-nc-sa

    Elevene velger selv oppskrifter og lager maten på kjøkkenet.

    Dag Vassbotn - 14.05.2013 09:51

  12. Artikkeloppgave om livsstilssykdom

    Av Synne Granshagen og Stine Maria Ändresen

    FYR-undervisningsopplegg

    Tema: sakprosa

    Sjanger: Artikkel

    Samarbeid med Helse og oppvekst.

    Tidsramme: 4 norsktimer

    Grunnleggende ferdigheter: Å kunne uttrykkje seg munnleg og skriftleg i helse- og oppvekstfag inneber å kommunisere med andre menneske. Evna til kommunikasjon er avgjerande i møte med menneske i ulike livssituasjonar.

    nina.larsen.ness@oppland.org - 13.05.2013 17:21

  13. Blodspor BAKIR AHMETHODZIC

    Mål:

    • Lesing av novelle
    • Bevisstgjøring omkring flyktingebarn fra krigsrammede områder

    inghja - 13.05.2013 17:36

  14. QUIZ Jobs and tools in Health and Social Care

    Game description

    Interactive "Jeopardy" quiz game is based on the textbook Tracks 1 Health and Social Care pp. 202-224. Can work well as a whole group vocational vocabulary revision game for both VG1 and VG2 Helse- og Sosialfag (Health and Social Care).

    Ops! Filen åpnes ikke. Trykk på å laste den ned. (Lagre/Lagre som)

    Irina Pattaeva - 21.02.2014 10:24

  15. Elevøvelse: Vi tester hudpleieprodukter.

    Elevøvelse der elevene tester hudpleieprodukter de bruker. Naturfagøvelsen knyttes opp som et ledd i et større tverrfaglig prosjekt (Norsk, programfaget helsefremmende og naturfag).

    Mette Sunde Kleive - 05.02.2014 16:15

  16. The respiratory system

    Elevene skal i dette undervisningsopplegget jobbe med respirasjonssystemet. I første oppgave skal elevene oversette organer fra et bilde til engelsk. De skal deretter skrive kort om funksjonen til organene, samt øve på uttale i par. Elevene vil i den første oppgaven få trening i funksjoner tilknyttet respirasjonssystemet, i tillegg til faguttrykk på engelsk knyttet til egen studieretning.

    Mariann Svendsen - 26.02.2014 14:53

  17. Human anatomy

    Opplegget er ei enkel vokabularøving innanfor anatomi. Elevane nyttar ei anatomidokke til å øve på kva ulike kroppsdelar og organ heiter på engelsk. Opplegget passar godt for elevar som har lærevanskar då dette er ei visuell og kinestetisk øving. 

    kribef - 21.01.2015 14:59

  18. The Human Body

    Learning objectives: At the end of the lesson students will:

    • Learn and use body parts-idioms

    Irina Pattaeva - 19.02.2014 14:51

  19. Hvorfor blir ikke geleen stiv?

    Har du prøvd å lage gele med fersk ananas eller kiwi? Geleen blir ikke stiv. Hva kan dette skyldes?

    Enzymer er store ”verktøymolekyler” som øker farten til kjemiske reaksjoner. Med dette forsøket kan man se virkningen av et enzym som ”klipper opp” proteiner eller polysakkarider, og man kan se forskjellen når enzymet mangler eller er ødelagt. I gele holdes vannet på plass av proteiner eller polysakkarider. Enzymer kan klippe disse opp i korte biter slik at geleen blir flytende.

    trine.johnsen@stfk.no - 29.04.2015 13:24

  20. Fordøyelsen

    Tverrfaglig opplegg i naturfag og helsefremmende.

    I dette opplegget skal gruppen samarbeide om å lage en plakat i menneskestørrelse.

    Julie Bjørnstad - 07.02.2017 13:04

Pages