Search page

Søket fant 8 resultater på 0.057 sekunder.

Søkeresultater

  1. Leppepomade

    Formålet med denne aktiviteten er at elevene skal lage sitt eget kosmetiske produkt med varedeklarasjon.

    Materialer og utstyr (til to elever):

    • 3,0 g bivoks
    • 7 ml sesamolje
    • 2 dråper peppermynteolje
    • 7 dråper e-vitamin
    • 2 skruhylser
    • 2 plastpipetter
    • 10 ml målesylinder
    • plastkopp
    • plastskje
    • begerglass med plass til plastkoppen

    Tidsbruk: 45 min

    Cecilie Isaksen Eftedal - 29.06.2013 07:48

  2. Måling av blodsukker

    I dette forsøket måler elevene sitt eget blodsukker ved hjelp av enkel apparatur. Forsøket er svært godt egnet til undervisning som omhandler fordøyelse- og hormonsystemet og kan brukes som utgangspunkt for undervisning og diskusjon tilknyttet temaene ernæring og helse, diabetes og for å forstå begrepet glykemisk indeks. Forsøket kan utføres på mange måter, og det er derfor godt egnet som åpent forsøk der elevene selv formulerer problemstillingene og designer forsøksoppsettet. Her presenteres ett forslag der elevene undersøker hvordan ulike frokostmenyer påvirker blodsukkeret.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 29.06.2013 07:58

  3. Spytt spalter stivelse

    Dette forsøket viser at spytt inneholder enzymet amylase som spalter stivelse (amylose). De fleste eksisterende forsøk som viser at spytt spalter stivelse er omstendelige og grisete. Dette er en rask, enkel og tydelig test!

    Materialer og utstyr:

    • stivelsesløsning
    • jodløsning
    • bomullspinne
    • rundt filterpapir (9 cm)
    • petriskål

    Tidsbruk: ca 45min

    Cecilie Isaksen Eftedal - 29.06.2013 08:11

  4. Spalting av fett med lipase

    Formålet med dette forsøket er å vise at enzymet lipase er viktig for nedbryting av fett. Du kan også undersøke betydningen av gallesalt på nedbrytning av fett. Forsøket gir også mulighet til bruk av digitale verktøy til behandling av innsamlede data.

    Materialer og utstyr:

    • 4 reagensrør
    • Begerglass
    • Pipetter
    • Lipase (1 % løsning) (fra KPT Naturfag)
    • Gallesalt (1 % løsning) (fra KPT Naturfag)
    • Helmelk
    • Indikator (fenolftalein eller fenolrød)
    • 0,1 mol/L NaOH

    Cecilie Isaksen Eftedal - 29.06.2013 08:08

  5. Bakterier og andre mikroorganismer

    En e-forelesning fra NDLA som omhandler mikroorganismenes betydning ved produksjon av mat, mikroorganismenes livsbetingelser og betydningen av god produksjonshygiene.

    Berit Reitan - 19.08.2014 14:38

  6. Fordøyelsen

    Plasser riktig begrep der det hører hjemme. 

    Hildegunn Moland - 10.11.2015 12:45

  7. Lag ditt eget badeskum og din egen tannkrem

    Elevene kan lage en kosmetikkserie med produkter som såpe med
    forskjellig konsistens og lukter, hudkrem, hårvoks, badebomber,
    badesalt, leppepomade, tannkrem og makeupfjerner. Ved å bruke
    enkle kjemiske prinsipper er det mulig å fremstille mange forskjellige
    produkter. Og ved å justere mengden av de forskjellige ingrediensene,
    endres konsistens og bruksområde på produktet.
    I en slik prosess kan vi gjøre elevene oppmerksomme på produkter
    de selv bruker. Hva slags stoffer inneholder de? Hva er

    Berit Reitan - 09.10.2013 09:47

  8. Helse og livsstil. e-forelesning.

    E-forelesning fra NDLA som omhandler begrepene helse, livsstil og folkehelse. Hva innebærer er sunn livsstil? Hva ligger i begrepene helse, livsstil og livsstilssykdommer? Hvor mye betyr kosthold og fysisk aktivitet?

    Fagstoff: Hva er egentlig helse, livsstil og folkehelse? De fleste bruker ordet ”helse” uten å tenke så mye på hva de legger i begrepet. Helse er ikke et nøytralt ord, og det er noe mer enn å være fri for sykdom. Helse er å ha overskudd til hverdagens krav og utfordringer.

    Berit Reitan - 19.08.2014 14:23