Search page

Søket fant 22 resultater på 0.063 sekunder.

Søkeresultater

  1. Planning activites for different age groups

    Dette er eit undervisningsopplegg for VG1 Helse- og oppvekstfag, der elevane skal planlegge aktivitetar og måltid for ulike aldersgrupper. Elevane skal presentere dette som ei munnleg framføring. Målet med opplegget er at elevane skal nytte yrkesfagleg kunnskap, øve munnlege dugleikar og gi ein presentasjon av eit yrkesfagleg emne. Elevane får med dette opplegget ei øving i munnleg engelsk, det å halde ei framføring og å presentere eit yrkesfagrelatert emne.

    kribef - 30.10.2012 13:00

  2. In Sickness and Health. Vocational education programme: Health and social care

    Students choose a disease they want to present. Afterwards, they collect information, interview people ( e.g. patients, friends or family)

    Next, they make a short film or PowerPoint-presentation.

    During this activity students practise reading, speaking, writing as well as numerical and digital skills.

    Eventually, the final product is presented in class.

    Each person can self-evaluate himself/herself but it is possible to ask peers to evaluate each other too.

    The set of criteria for evaluation is provided in the file.

    Tatjana Berg - 16.12.2013 14:01

  3. Make an Oral Presentation - First Aid

    Emne: To save a life. Make an Oral Presentation.

    Content:

    • Safety in health work.
    • Language and Communication.
    • Using words and expressions to do with the human body.

    Learning aims:

    • Making an oral presentation
    • Safety in health work
    • Using words and expressions to do with the human body
    • Knowledge about HMS – Health, Safety and Environment (First Aid) at school/work

    ginarn - 08.01.2014 09:49

  4. Health care in the USA

    This is a longer term project with both a written and oral assesment available.

    Students will gain an understanding of how Health Care is organised in the USA, the values behind this and how it affects the society.

    Resources for the following elements are available here:

    Bronia Hamilton - 14.05.2013 11:37

  5. Confidentiality as an Ethical Problem - Healthcare, Childhood and Youth Development

    Et tverrfaglig opplegg (engelsk, kommunikasjon og samhandling og yrkesutøving) for helse og oppvekstfag om etikk med taushetsplikt som utgangspunkt. Elevene skal lære å diskutere et etisk problem på en systematisk måte der de anvender et metodeskjema. Opplegget øver muntlige og kommunikative ferdigheter. Elevene jobber i grupper og skal presentere resultatet for klassen. Medelevene deltar i evalueringen av presentasjonen. Metodikken i dette opplegget er overførbar til andre aktuelle etiske problemstillinger på helse- og oppvekstfag.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 13.11.2012 14:36

  6. Role play - At the hospital

    Dette er et rollespill der elevene kan jobbe to og to. Den ene eleven er pasient på et sykehus, den andre eleven er sykepleier. Målet med dette opplegget er at elevene skal bruke og lære relevante ord og uttrykk som trengs når de har en engelskspråklig pasient.

    Janne Midttun Hedemann - 06.11.2013 15:35

  7. Nutrition

    Eleven velger et “alderstrinn” de vil fokusere på (små barn, ungdom, eldre). Lage en beskrivelse av hva slags mat som er riktig og viktig for denne aldersgruppen og hvorfor. Man kan også fokusere på kosthold for mennesker som trenger en spesiell diett på grunn av sykdommer (hjerte-kar, diabetes f.eks). Det kan være en skriftlig beskrivelse, eller evt en PP-presentasjon med fokus på muntlige ferdigheter.

    Lise Sørnskog - 20.11.2013 19:16

  8. The Snowman

    Når snøen laver ned og legger seg som ei hvit dyne over landskapet, passer det å invitere «The Snowman» på besøk i klasserommet.

    Skrivesenteret har laget et undervisningsopplegg om glede, vennskap og fantasi med utgangspunkt i filmen "The Snowman". 

    Julie Bjørnstad - 12.12.2014 14:29

  9. Role play for Helse, Barn og ungdom og Mediekommunikasjon and Tip electro VG2

    Role play for Mediekommunikasjon, helsefag, barn og ungdom and TIP El

    kaenes - 27.03.2014 13:51

  10. How the Norwegian Child-/Youthcare, Healthcare and Social Service Systems Function in Today’s Society

    Elevene skal utarbeide og produsere brosjyrer på engelsk som informerer om hvordan oppvekst-, helse-og sosialtjenesten fungerer i Norge i dag. Elevene skal først sette seg inn i hvordan de norske systemene fungerer og så kunne forklare dette til fremmedspråklige elever gjennom en brosjyre.

    Før de starter med arbeidet med brosjyren skal de jobbe i grupper med å tilegne seg forståelse av grunnlagsteksten og lære seg begreper de trenger for å kunne forklare hvordan det norske oppvekst-, helse- og sosialsystemet fungerer.

    Jan Espen Andresen - 18.11.2014 14:51

  11. Health and nutrition

    Tverrfagleg opplegg HO og engelsk

    pernille.sordal@t-fk.no - 13.10.2015 16:17

  12. Social competance/social skills (ikke ferdig)

    Innhold:

    Cooperation with children in your future occupation; for instance kindergarden

     

    Læringsmål:

    Forstå barn

    Kommunisere med barn og deres foreldre på engelsk:

    Kunne disse begrepene

    Cooperation with children- samhandling mellom barn

    Responsibility=Ansvar

    Assertiveness=Selvhevdelse

    Self-control=Selvkontroll

    Emphaty=empati

    Beeing happy/joyful/playful= lek, glede, humør

     

    Grunnleggende ferdigheter:

    Lese

    IKT

    skjerven2@hotmail.com - 13.10.2015 14:47

  13. Teens and sex

    Føraktivitet: diskutere temaet hvor elevene får finne ord som kan være aktuelle for prosjektet og det aktuelle temaet. F.eks: prevensjon, overgrep, seksuell trakassering, etikk, moral, grensesetting, debut.(de kan jobbe i par, grupper, rotasjon etc.) oppsummering på tavlen til slutt.

    Oppgave:
    TEENS AND SEX

    Stine Pettersen - 13.10.2015 15:31

  14. Vaccination

    Gruppearbeid. Jobbe med tekst om vaksinasjon og diskutere temaet. Læringsmål er å utvikle yrkesfagligvokabular, lære litt om forfatteren Roald Dahl, og få en bevisstgjøring rundt temaet vaksinasjon. Grunnleggende ferdigheter: lese, snakke, skrive. Sluttprodukt: muntlig presentasjon og klassediskusjon.

    Ellen B Tuvsjøen - 13.10.2015 14:47

  15. Kosthold - lage et måltid

    Dette er et opplegg hvor man tar utgangspunkt i at elevene lager et måltid i programfaget og at elevene jobber videre med dette i engelsk og naturfag. (Gjerne norsk også, selv om vi ikke har tatt med det her.)

    Anja Saxebøl - 15.03.2016 10:56

  16. Advertising in English Speaking Countries: Possible Health Consequences

    The first stage of this task aims to explore the influence of advertising on a person's health, by considering the possible health consequences resulting from a specific food choice. It's a joint project between Vg1 English and Vg1 HO. The students are presented with two adverts from an English-speaking country, selected by the teachers, one of which features a healthy food choice and another of which features an unhealthy food choice. Each student will be given their own two adverts. The students will go on to produce a written assignment based on these two designated adverts.

    alison.jones.rod@hfk.no - 18.11.2015 14:34

  17. Children's games

    The aim is for the students to practice their ability to talk and explain in English. They also learn games/songs that they can use when working in kindergarten or primary school.

    maria@gjennestadvgs.no - 23.01.2017 09:01

  18. Breast is Best

    Elevene skal jobbe i gruppe og lage en poster, brosjyre (på papir eller digitalt) eller web-presentasjon på engelsk om fordelene ved amming. Sluttproduktet skal brukes av den lokale helsestasjonen, som er avhengig av å kommunisere på engelsk med en del av brukerne. Gruppeprosjektet krever både muntlige, skriftlige (ev. digitale) og kommunikative ferdigheter. Metodikken vil bli kommentert under læringsaktiviteter.

    Svein Anders Kvellestad - 12.11.2012 11:31

  19. Sukkermonsen

    Elevene undersøker hvilke matvarer som finnes i skolekantina. Elevene lager video med forslag til nye matretter.

    Læringsmål

    rora0708 - 04.02.2014 10:01

  20. Children`s wellbeing, en storyline

    Lisbeth Andersland - 13.05.2013 18:03

Pages