Search page

Søket fant 23 resultater på 0.059 sekunder.

Søkeresultater

  1. Mjølkeproduksjon og beregninger av volum

    Elevene skal jobbe to og to. De skal måle opp mjølketanken i fjøset vha målebånd eller tommestokk, etterpå skal de regne ut volumet av tanken. På bakgrunn av årsutskriten fra Tine, skal de regne på hvor mye ei ku produserer i gjennomsnitt pr. dag, hvor mye mjølk fjøset leverer pr. tankhenting, hvor stor del av volumet i tanken som brukes i både liter og prosent, sammenligning av produksjonen i forhold til kvote og i forhold til landsgjennomsnitt.

    elifi - 27.03.2014 12:01

  2. Rundballer

     

    Foto: Jens Arne Meistad

     

    Hensikten med oppgaven er at elevene skal kjenne igjen geometriske former, gjøre gode målinger og deretter bruke tilhørende formler i beregninger.

    I tillegg til kompetansemål i matematikk (se under kompetansemål) dekker vi også den grunnleggende ferdigheten å kunne regne i naturbruk:

    Wenche Dypbukt - 19.01.2015 09:15

  3. Matematikk i ei kasse med settepoteter

    (Foto: Tvedestrand og Åmli vgs.)

    Små, enkle regneoppgaver med utgangspunkt i mål og vekt på kasser med settepoter.

    Julie Bjørnstad - 12.09.2014 08:18

  4. Matte og skogbruk

    Handler om å kombinere  deler av geometriundervisningen med noen enkle målinger i skogbruk.

    jensjo@vfk.no - 04.11.2015 12:40

  5. Sommerblomster - et regneoppdrag

    Mye god matematikk når man skal planlegge vårens sommerblomster.

    Oppgaver i vedlagt fil.

    Julie Bjørnstad - 15.09.2014 08:12

  6. Finn spireprosenten i korn

    Undervisningsopplegg fra ndla naturbruk.

    Forsøk: Finn spireprosenten i korn.

    Hvor god kvalitet har såkornet?

    I dette forsøket skal elevene så korn, deretter registrere og beregne hvor stor andel av kornet som spirer.

     

    Berit Reitan - 19.04.2016 10:33

  7. Landbruksspillet, bonde for en dag.

    Spillet handler om en gårdbrukerfamilies arbeid på gården. Elevene får mulighet til å drive en gård som om den var deres egen. De skal i spillet være bønder som må ta de beslutninger som er nødvendige for å drive gården. Det er et gruppearbeid som utfordrer mange ferdigheter og berører mange skolefag. Spillet gir god innsikt i hva som foregår på en gård, og passer godt inn i en rekke fag.

    jan-helge balto - 09.02.2016 10:20

  8. Filetering av fisk, beregne svinn og fortjeneste

    Foto: Tom Haga / Norges sjømatråd. Lisens: CC by-nc-sa. Kilde: ndla.no

    Elevene skal lære seg å bruke måleredskaper, måleenheter og regne med prosenter og prosentfaktor. Samtidig er det fokus på å vurdere målenøyaktighet og målemetoder.

    Rolf Liebich - 14.05.2013 11:37

  9. Yrkesretting matte-naturbruk oppgåve

    Dette er ein konkret oppgåve knytt opp mot ein viktig prosess på hausten i forbindelse med saueproduksjon. Her bruker vi dagsaktuell tabell fra respektive slaktemottak og tal for innleverte dyr frå eiga besetning. Gjennomsnittstal etter eiga veging i fjøsen og haldvurdering gjort i fjøs i lag med programfaglærar. Så estimerer elevane kva dei kan forvente av inntekt. Denne kan utvides til å legges inn i rekneskap/økonomi og til å lage budsjett for neste sesong.

    ronjoh - 17.09.2013 14:18

  10. Dekk og matematikk

    Opplegget tar utgangspunkt i informasjon som står på dekk. Ut fra informasjonen snakker vi om, og vi kan regne på, disse emnene i matematikk:

    Thorleif Westby - 06.11.2013 15:33

  11. Fôringsbehov for hest

    Elevene skal beregne fôringsbehovet for forskjellige hestetyper ved hjelp av formler, tabeller og informasjon i tekst.

    Kristine Lohne - 16.06.2014 10:40

  12. Tetthet i merder

    Her kan du lære å beregne tetthet i merder. Oppgaven viser trinnene i utregningen, steg for steg.

    Foto: Bjørn Jørgensen, Samfoto, NTB Scanpix. Lisens: CC by-nc-sa. Kilde: ndla.no

    Trine Merethe Paulsen - 27.10.2014 14:54

  13. Gjødselberegning

    Tverrfaglig oppgave som omhandler spredning av naturgjødsel og kunstgjødsel. Egnet for samarbeid.

    may.borset@stfk.no - 02.12.2014 15:47

  14. Fødselstall hos gris

     

    Foto: Jens Arne Meistad

     

    Mange videregående skoler med naturbruk har satt seg ulike produksjonsmål i fjøset, og i denne oppgaven skal elevene finne ut om målene er nådd i grisefjøset i forhold til en begrenset besetning.

    Wenche Dypbukt - 13.01.2015 10:00

  15. Planting av spirea

    Foto: Jens Arne Meistad

    Utgangspunktet er at elevene skal beplante et felt utenfor skolen med spirea. Det er lurt å beregne hvor store mengder man trenger. Hvis ikke, kan det fort bli for lite av noe og for mye av noe annet. Det kan man unngå ved å lage en tegning eller hageplan med riktige mål. Oppgaven handler om å se på formen og størrelsen på bedet og tegne inn hvordan bedet kan beplantes med Bjarkøyspirea (se under ressurser). Det går selvsagt an å velge andre busker som passer.

    Wenche Dypbukt - 13.01.2015 12:25

  16. Vekt på hest

    FOTO: Jens Arne Meistad

    I denne oppgaven skal elevene forsøke å gjøre et overslag over hvor mange kilo hesten er uten å veie den.

    Det blir litt algebra med formelregning, for det fins en formel som tar utgangspunkt i brystmålet til hesten for å angi cirka vekt. Formelen avhenger av hvilken type hest elevene har; lett edel rase, tung rase eller ponni.

    Wenche Dypbukt - 13.01.2015 14:02

  17. Fôring av sau

    Foto: Nils Erik Bjørholt

     

    Dette er en praktisk oppgave om overslagsregning på fôrmengde. Som en del av oppgaven har vi tatt inn datoer og kalenderdager. I tillegg til kompetansemål i matematikk (se marg) dekker vi også regning som grunnleggende ferdighet i naturbruk:

    «... Regneferdigheter innebærer også å foreta enkle målinger av fysiske og kjemiske parametre og å sette opp og tolke tabeller, diagram og enkel statistikk»

    Wenche Dypbukt - 19.01.2015 10:09

  18. Hellelegging

    Foto: Jens Arne Meistad

    I denne oppgaven skal elevene øve seg på å lage mønstre av hageheller og «knott»-stein (små brostein). Foruten det estetiske blir det målinger, mengdeberegninger, enkel brøkregning og forholdstall.

    Wenche Dypbukt - 03.03.2015 10:43

  19. Fôrplanlegging

    Måling av månedlig melkemengde og opptimal fôring.

    Kompetansemål innenfor Naturbasert produksjon. Grunnleggende ferdigheter å kunne regne i naturbruk og i matematikk. Kompetansemålene i matematikk, å kunne regne praktiske oppgaver, presentere resultater og vurdere rimeligheten.

    Fullstendig kompetansemål er beskrevet i oppgaven som presenteres for elevene.

    jan-helge balto - 03.12.2015 15:40

  20. Gjerding - praktisk oppsett, beregning av areal, omkrets, materialer, kostnader

    Vi skal gjerde inn et beiteområde, kombinert for sau og ku (eller annet dyreslag). Vi skal beregne hvor mye gjerde vi trenger og hva kostnadene blir.     

    cecilie.ausland@tvedestrandamli.vgs.no - 09.02.2016 12:37

Pages