Search page

Søket fant 29 resultater på 0.062 sekunder.

Søkeresultater

  1. Co-operative learning & in-depth projects

    Aim: For the pupils to learn through teaching others. The pupils should be able to teach a small group of pupils about the in-depth project (ptf) they are currently working on, with the end result being that pupils not working on this project should have gained a basic understanding, and be able to answer questions on each of the other projects.

    Julia Day - 14.05.2013 10:06

  2. Word Search Puzzles

    Ei nettside som har mange word puzzles (nokre har mange ord, andre færre). Mange av puslekryssa er relaterte til generelle engelskspråklege tema, men mange er også nyttige innanfor yrkesretta engelsk (t.d. Computer Jargon, Tools, Restaurant etc.). Det er løysingsforslag til alle puslekryssa. Skroll ned på sida, og finn det du treng!

    kribef - 31.07.2013 10:22

  3. Some Basic Online Electricity Activities

    Samling av aktivitetar for elektrofag på engelsk. Mange interaktive øvingar og modellar.

    Roger Jan Støyva - 28.04.2013 07:59

  4. Korleis forklare elektronikk munnleg og skriftleg til Kari og Ola?

    Grunnleggande ferdigheter: Å kunne lese, uttrykke seg munnleg og skriftleg

    Opplegget inneheld mange ulike aktivitetar der programfaglærar og norsklæraren samarbeider.

    Sluttprodukt:

    1. Skriftleg tekst, frå gruppa, og ikkje-fagpersonar les han. «Kva forstår dei (ikkje)?»

    Faglærar i norsk og faglærar i programfaget vurderer, med karakter.

    Terese Kristin Aarsund Myklebust - 15.11.2013 19:02

  5. Elektrofag Vg1 Dokumentar om innovasjon i elektrisitets verden ("The Electric boy" om M. Faraday, hans liv og oppfinnelser)

    Filmen var en stor suksess i mine elektrofagklasser. Visste den til elevene før vi begynte med Kapittel 2, Innovations, i Skills for elektrofag.

    Filmen heter " The Electric boy". Jeg fant den på youtube, men nå er den dessverre fjernet fra derfra. Men kan kjøpes på amazon. Blu-ray heter " Cosmos: A Spacetime Odyssey".

    Den er ganske lang, så jeg måtte forkorte den til 25 min.

    Diskusjon etter filmen om innholdet.

    Anbefales på det sterkeste for å øke elevens motivasjon og interesse for faget.

    marinab - 09.02.2015 17:43

  6. Norwegian-English Electronics Puzzle

    Kryssord om elektronikk. Eigentleg laga til kapittel 8 i Tracks 1 for elektrofag, men kan brukast generelt. Med fasit.

    Kryssordet er laga på denne nettsida: http://www.armoredpenguin.com/crossword/

    Roger Jan Støyva - 28.04.2013 16:35

  7. Muntlig presentasjon " Incredible energy" Elektrofag Vg1

    Elevene lager en muntlig presentasjon om et utvalgt tema etter at de har jobbet med tilsvarende temaer i programmfagtimene og har lest en del engelske tekster fra bok "Incredible energy" Oxford University press.

    Vurderes med karakter. (Gjerne i  samarbeid med programfaglærer.)

    marinab - 10.02.2015 11:10

  8. Words, actions and doing things

    Klassen deles inn i fire grupper der hver gruppe skal lage en presentasjon på engelsk av henholdsvis automasjon, el-energi, data/elektronikk og sikkerhet/verktøy innen elektrofaget. Elevene kan benytte photo story, power point eller film. En evt. film kan også lastes opp på YouTube. Presentasjonen skal inneholde både bilder, tekst og tale.

    Grunnleggende ferdigheter legges det spesielt vekt på, og hvordan blir disse ivaretatt:

    - å lese: Elevene leser fagtekster på engelsk på forhånd for å lære seg fagord og uttrykk.

    ginarn - 13.05.2013 16:02

  9. Trinn/nivå: Vg1 Elektro: Energy Everywhere Part 1.

    Elevene trenes opp i leseferdigheter som innebærer å forstå, tolke og sammenholde opplysninger i teksten, lærer faglig vokabular knyttet til dette programområde.

    Arbeidsmetode: elever jobber individuelt og i små grupper (2-3 elever)

    Elevene aktiviserer forkunnskaper ved å tenke gjennom forskjellige typer av energi. Etterpå leser de teksten og jobber med skriftlige oppgaver individuelt eller i par, lærer faglige ord og uttrykk fra teksten

    anch0604 - 14.02.2014 15:04

  10. Historia til yrket ditt

    Foto: Bertil Erichson, NTB/Scanpix. Lisens: CC-by-nc-sa

    Elevane skal i dette undervisningsopplegget trene seg på å uttrykke seg munnleg. Sluttproduktet er ei førelesing om programfaget si historie med forklaring av minst eitt fagomgrep ved hjelp av PowerPoint med illustrasjonar. Undervisningsopplegget kan med hell nyttast tverrfagleg.

    Roy-Olav T. Øien - 20.02.2014 13:44

  11. Debatt: EL-bil

    Elevene skal være kjent med teori om debatt. Undervisningsopplegget tar utgangspunkt i artikler fra ulike nettsider.

    marbaa1 - 27.04.2014 21:34

  12. Electrical and mathematical terminology

    Engelske ord og uttrykk som trengst til utrekningar i elektrofag. Med formelhjul for Ohms lov.

    Quizlet-øving med orda: http://quizlet.com/22582758/electrical-and-mathematical-terminology-flash-cards/

    Roger Jan Støyva - 27.04.2013 07:30

  13. Analyse av reklame - elektro

    Elevene skal analysere innholdet i annonsen til Børsa elektro AS: 

    http://www.borsaelektro.no/tjenester/   

    Formålet med prosjektoppgaven er 

    1. å lære grunnleggende teori om reklame og virkemidler

    2. lære hvordan elektrofirmaer markedsfører sine tjenester. 

    Foto: Blickwinkler, pixabay.com / Lisens: Public Domain

    Julie Bjørnstad - 09.09.2015 22:53

  14. Kommunikasjon med kunder - elektro

    Oppgaven dreier seg om en tverrfaglig tilnærming til emnet kommunikasjon. Elevene skal reflektere over kommunikasjonen med kunden, og analysen skal knyttes opp mot etikk, redelighet og forutsigbarhet. Arbeidet øver elevene i å observere, analysere og drøfte kommunikasjonen i praksisfeltet. Formålet er å få økt kunnskap om kommunikasjonssituasjonen mellom elektrikeren og kunden. 

    Foto: Lars Wittrock, NTB Sanpix / Lisens: CC by-nc-sa

    Julie Bjørnstad - 13.09.2015 18:06

  15. Automatisert vanningsanlegg basert på solcelle-energi

    Innhold

    Planleggingsdel:

    • Innkjøp (karsefrø, 20 frø per gruppe)
    • Klargjør spesifikkasjonene/ønska sluttprodukt
    • Materialliste
    • Fremdriftsplan
    • (grupper på 3-4 elever?)

    Gjennomføringsdel

    TIP:

    • lage kar der planten skal vokse
    • brakett (festeskinner)
    • montere systemet
    • vanntank

    Elektro:

    • programmering og kopling (PLS, pumpe, batteri/forsyning)

    Naturfag:

    Anders Melling - 17.11.2015 14:06

  16. The Light-Sensitive Switch: Vocabulary

    Practising relevant vocabulary to explain the use and purpose of the light-sensitive switch.

    jannike.berger@skoyenasen.gs.oslo.no - 09.02.2015 14:17

  17. Kahoot "Hand tools to do a good job as an electrician " Elektrofag vg1

    Elevene jobber med tekster "Hand tools" og "Power tools" og lærer faglig vokabular.

    Timene avsluttes med Kahoot - til elevenes stor glede.

    Etter min mening er Kahoot en motivasjonsfaktor som hjelper elevene med å huske faglig vokabular lett og fort.

    Kan spilles flere ganger i forskjellige rekkefølge.

    marinab - 09.02.2015 14:33

  18. Minirapport elektro

    Fylle ut skjema på engelsk om hva eleven har gjort i yrkesfagtimene siste uke. Dette forutsetter at man har gjennomgått tilstrekkelig om tema i yrkesrettet engelsk. Her kan ulike lærebøker/ressurser brukes. Det er viktig at dette samordnes med programfaglærerne, slik at det kan være en del av et prosjekt i forbindelse med utplassering eller liknende.

    Torleif Sleveland - 14.05.2013 11:00

  19. Elektropuslespill

    Puslespillet er et opplegg for å øve inn verb som er relevante i elektro. Man benytter en læringsmåte a la læringsstilene til Howard Gardner. Elevene sitter sammen i par, evt. tre og tre og må benytte verbene i setninger og legge dem på riktig sted i skjemaet.

    Torleif Sleveland - 14.05.2013 11:12

  20. Power Point Vocabulary "What do electricians do" Elektrofag Vg1

    Power Point Presentation med faglig vokabular som vi går gjennom med elevene, diskuterer i hvilken grad de har behov for å bruke terminologi ift deres fremtidige yrke.

    Etter min erfaring responderer elevene veldig godt på visuel støtte, derfor  bruker jeg sterke farger og store bilder på skjermen.

    Etter presentasjon leser vi teksten " What do electricians do?" og jobber med  skriftlige og muntlige oppgaver.

    Lenken til teksten med oppgaver legger jeg ved i ressurser.

    marinab - 09.02.2015 17:15

Pages