Search page

Søket fant 9 resultater på 0.054 sekunder.

Søkeresultater

  1. Additiv og subtraktiv form

    De første oppgavene er matematikkoppgaver der elevene skal regne areal av sammensatte geometriske figurer.

    Den siste oppgaven er tverrfaglig der elevene skal jobbe med grunnformer i kartong for å trene på å bruke formbegreper i praktisk arbeid.

    Læringsmål:

    Aina Fardal - 21.03.2014 20:55

  2. Omkrets av additiv og subtraktiv form

    Denne oppgaven er en tilleggsoppgave til oppgaven "ADDITIV OG SUBTRAKTIV FORM" som også ligger ute på fyr.ndla.no.

    Elevene skal jobbe med å regne omkrets av sammensatte geometriske figurer og lære hvordan de kan bruke Pytagoras til å regne ut lengder som ikke er oppgitt.

    Aina Fardal - 21.03.2014 21:05

  3. Tredimensjonalt rom

    Hensikten med oppgaven er å bruke målestokk og arealberegninger når man går fra arbeidstegning til ferdig produkt. Elevene skal lage en tredimensjonal modell av sitt eget klasserom i arkitektisopor.

    Elevene samarbeider om å måle rommet, men lager hver sin arbeidstegning og modell. Oppgaven må tilpasses det klasserommet du skal lage modell av.

    Foto: Aina Fardal. Lisens: CC by-sa

    Aina Fardal - 22.11.2012 00:50

  4. Geometriske former

    Oppgaven er en introduksjon til temaet om geometriske former i Design- og håndverksfaget og en introduksjon til volum i matematikkfaget.

    Klassen blir delt i 4 grupper. Hver gruppe skal beregne, utføre og dokumentere læringsoppdrag med ulike geometriske figurer som utgangspunkt. Gruppene lager former i 2D og 3D. Oppgaven tar utgangspunkt i former med rette sideflater. Sylinder, kjegle og kule er utelatt, og kan dermed være en mulig utvidelse av oppgaven.

    Aina Fardal - 30.01.2013 15:48

  5. Mitt drømmehus

    Hensikten med oppgaven er å lage arbeidstegninger i en egnet målestokk som skal være grunnlaget for malene til et pepperkakehus. Oppgaven ble gjennomført i forbindelse med byens julemarkedutstilling.

    Foto: Nora Østern, 2012

    Aina Fardal - 21.02.2013 22:00

  6. Stoloppgave: Størrelsesforhold og formlikhet

    Hensikten med oppgaven er å lage en modell av en stol i arkitektisopor. Det er viktig at størrelsene på modellen er i samsvar med bruken av stolen i virkeligheten. Derfor er størrelsesforhold og formlikhet viktige begreper underveis i arbeidet med å lage modellen

    Foto: Nora Østern, 2012

    Ressurser

    Arkitektisopor, måleutstyr, kniv, Internett

    Aina Fardal - 21.02.2013 13:01

  7. Ittens fargesirkel og geometri

    Ittens fargesirkel kan være et fint utgangspunkt for å regne areal av sammensatte figurer samtidig som elevene lærer viktige begreper i fargelære. Geogebra blir brukt i denne oppgaven til å finne lengdene på de ulike geometriske figurene i fargesirkelen. Dersom det er ønskelig at elevene ikke skal utføre disse målingene digitalt, kan man i stedet printe ut bildet av fargesirkelen.

    Fokus på grunnleggende ferdigheter i oppgaven:

    Aina Fardal - 14.05.2013 12:41

  8. Møbelprodusent av paller

    Du er interiørkonsulent og får i oppdrag å lage møbler av paller. Du skal bestemme hva og hvor mye som skal lages.

    Lag en plan for kostnadene, hvor mange paller du trenger til hvert møbel og eventuelt andre ting som stoff og maling.

     

         

    Foto: (Pedersen, Bente)                                                 Foto (Pedersen, Bente)

     

    Aina Fardal - 27.11.2014 15:49

  9. Design en pute

    Oppgaven består i å designe en pute som skal selges i en interiørbutikk i byen. For at puten skal være salgbar, må hensyn til trend og målgruppe spille inn i designprosessen fra ide til ferdig produkt. I tillegg skal oppgaven lære hensiktsmessig materialforbruk og økonomiske rammer for arbeidet. Matematikkoppgavene kan brukes uavhengig den praktiske gjennomføringen i Design og håndverk. 

    Aina Fardal - 11.03.2015 10:59