Search page

Søket fant 11 resultater på 0.056 sekunder.

Søkeresultater

  1. A Hairdresser in the UK - Engelsk - NDLA

    Are you thinking of becoming a hairdresser when you are finished at school? This interview will give you an idea of what it is like to work as a hairdresser in England.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 13.01.2014 15:56

  2. Frisør - NDLA

    Kan du tenke deg å bli frisør? I dette yrkesportrettet får du et innblikk i en frisørs hverdag og hennes arbeidsoppgaver. Du får også vite noe om hvorfor det er viktig med de grunnleggende ferdighetene i fagene norsk, engelsk og matematikk, og hvordan frisøren bruker disse ferdighetene når hun utfører arbeidsoppgavene sine.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 03.02.2014 08:16

  3. Felting - Design, Arts and Craft

    Elevene skal lage en presentasjon av eget produkt som etterarbeid til arbeid de har gjort i "Prosjekt til fordypning". I dette tilfellet har elevene lært om toving, og både prosess og sluttprodukt skal presenteres, samt at de skal vise kostnadsberegninger for en eventuell produksjon for et internasjonalt marked. Presentasjonen gjennomføres muntlig i klassen med bruk av Power Point eller annet egnet presentasjonsverktøy og utstilling av det ferdige produktet.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 13.11.2012 12:25

  4. World Famous Designers - Design, Arts and Crafts

    I dette opplegget øver elevene muntlige ferdigheter, først og fremst forberedt muntlig kommunikasjon, siden elevene, med utgangspunkt i sine kunnskaper om en verdenskjent designer, skal lage en presentasjon og fremføre denne i klassen. Elevene trener også digitale ferdigheter og leseferdigheter, som her innebærer å forstå, tolke og sammenholde opplysninger i en tekst om World Famous Designers og andre tekster fra internett. Elevene jobber i små grupper på 2-3 eller individuelt og skal som sluttprodukt også lage en bildecollage med tilhørende tekst.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 13.11.2012 10:21

  5. Automatisk oversettelse

     

     

    Elevene på videregående skole bruker av og til oversettelsesverktøy ganske ukritisk. I denne oppgaven snur vi på problemstillingen. Her er det obligatorisk for alle å oversette med ett eller to oversettelsesverktøy, og så må elevene rette og sammenlikne resultater.

    Denne oppgaven er rettet mot én spesifikk fagtekst fra design og håndverk (DH), men den er lett å endre til et hvilket som helst annet fag. Jeg anbefaler at du finner en god fagartikkel på NDLA.no, og gir denne i oppgave til elevene.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 14.05.2014 13:31

  6. FYR figurteater og eventyr

    Elevene skal ta utgangspunkt i en tekst fra norskfaget. Eventyr er å foretrekke og det skal omarbeides til et stykke som kan fungere som figurteater tilpassa aldersgruppa 5-6 år.  Opplegget utføres som gruppearbeid og resultatet kan blir flere eventyr som skal fremføres for 1.klassingene. Fortrinnsvis skal elevene velge et kort eventyr som er lett å huske, og ikke som ikke tar for lang tid å framføre.

    Elevene på DH skal lage figurene som passer til eventyret og elevene på BUA skal ivareta småtrinnet som kommer på besøk med tilrettelegging og framføring av eventyr.

     

    Cecilie Isaksen Eftedal - 20.12.2015 10:20

  7. FYR Tannkrem og plastemballasje

    Dette undervisningsopplegget tar for seg bevisstgjøring om forbruk og plast. Opplegget er ment å gi materialkunnskap og redskap for å være en reflektert forbruker og ikke minst designer.

     

    Cecilie Isaksen Eftedal - 21.12.2015 17:30

  8. Forholdstall og fargelære 1

    Hensikten med oppgaven er å koble forholdstall til ulike papirformat.

    Konkrete læringsmål er begrepet forholdstall og vanlige forholdstall som kvantitetskontrast.

    Figur 1: Kvantitetskontrast
    Foto: Aina Fardal. Lisens: CC by-nc-sa

    Cecilie Isaksen Eftedal - 20.11.2012 09:30

  9. Teater og teaterkostymer

    Utgangspunktet for dette undervisningsopplegget er en tekst fra norskfaget, fortrinnsvis et drama eller en annen tekst som kan dramatiseres. Elevene jobber med dramaet som sjanger i norskfaget. I programfaget design og håndverk lager elevene kostymer. Det kan være bare en detalj til en tenkt dramatisering, eller det kan være kostymer som skal brukes i en oppsetning.

    Målgruppe

    Tverrfaglig samarbeid mellom design og håndverk og norsk

    Grunnleggende ferdigheter

    Cecilie Isaksen Eftedal - 26.11.2012 15:17

  10. Skriv deg inn i inspirasjonen!

    Utgangspunktet for dette undervisningsopplegget er prøvelapper av et eller flere stoff som deles ut til elevene slik at elevene kan arbeide med dem. I arbeid med materialet skal elevene bruke sansene og få kunnskap om språk i norskfaget. De skal gjennom en prosess hvor de lærer å utvilke design og en produktidé. Elevene kan lage et ferdig produkt. Begge fag kan hente ut et sluttprodukt fra samarbeidet.

    Målgruppe

    Tverrfaglig samarbeid mellom design og håndverk (produksjon) og norsk.

    Grunnleggende ferdigheter

    Cecilie Isaksen Eftedal - 27.11.2012 08:10

  11. Forholdstall og fargelære 2

    Du skal jobbe med begrepet forholdstall og et vanlig forholdstall som kvantitetskontrast. Du skal lære å uttrykke forholdstall som brøker eller som desimaltall, samt hvordan vi regner ut et forhold i prosent.

    Figur 1: Kvantitetskontrast
    Foto: Aina Fardal. Lisens: CC by-nc-sa

    Cecilie Isaksen Eftedal - 20.11.2012 10:12