Search page

Søket fant 14 resultater på 0.059 sekunder.

Søkeresultater

  1. Pottery project

    Tverrfaglig prosjekt. Keramikk og engelsk. Lesetrening av faglige tekster og muntlig presentasjon. Opplegget brukes i engelsk etter at elevene har hatt opplæring i Keramikk (4 uker) og lagte egne produkter. Klassen leser teksten « Before you begin a pottery project» om Hand Building Techniques og lærer faglige ord og uttrykk fra teksten. Elevene lager Power Point Presentasjoner hvor de presenterer en prosessbeskrivelse av sitt eget produkt på engelsk. Elevene framfører presentasjonene sine foran klassen (4-5 min) og både lytter til hverandre og stiller spørsmål.

    marinab - 13.05.2013 17:04

  2. Presentation of Art and Design Product

    Eleven velger ett produkt han/hun har laget i programfaget som presenteres muntlig og/eller skriftlig. Fokus på begrunnelse for valg av materiale, utstyr, farger. Beskrivelse av fremgangsmåte. Refleksjon rundt hva eleven synes om sitt produkt og hva som evt kunne vært gjort annerledes.

    Grunnleggende ferdigheter er lese, skrive, snakke og digitale ferdigheter.

    Ellen B Tuvsjøen - 07.11.2013 10:58

  3. Eco Fashion: oral and written communication in FYR

    Students practise reading, listening, writing as well as IT skills.

    The lesson is focused on teamwork and development of individual skills.

    Students study different blogs on green fashion, swap information and write their contribution (individually)

    The educational video with a famous designer can test listening comprehension  and help discuss the topic deeply.

    Tatjana Berg - 04.02.2015 19:00

  4. Kubisme - "kubehus" som skal brukes til oppbevaring eller dekorasjon

    Portrett av Picasso malt av Juan Gris

    Line Johnsen - 14.05.2013 09:43

  5. Clans and kilts

    Elevene skal lage en presentasjon og skrive en tekst der de presenterer en av de skotske klanene. De må finne klanens kilt og beskrive mønsteret og hva slags stoff som brukes til kilten. Videre skal de finne klanens historiske bakgrunn sett i lys av Skotlands historie.

    Parvis jobbing som skal resultere i en digital presentasjon og en skrevet tekst. Elevene prøves i både skriftlig og muntlig framstillingsevne.

    Knut Sverre Johnsen - 15.10.2013 13:51

  6. Felting - Design, Arts and Craft

    Elevene skal lage en presentasjon av eget produkt som etterarbeid til arbeid de har gjort i "Prosjekt til fordypning". I dette tilfellet har elevene lært om toving, og både prosess og sluttprodukt skal presenteres, samt at de skal vise kostnadsberegninger for en eventuell produksjon for et internasjonalt marked. Presentasjonen gjennomføres muntlig i klassen med bruk av Power Point eller annet egnet presentasjonsverktøy og utstilling av det ferdige produktet.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 13.11.2012 12:25

  7. World Famous Designers - Design, Arts and Crafts

    I dette opplegget øver elevene muntlige ferdigheter, først og fremst forberedt muntlig kommunikasjon, siden elevene, med utgangspunkt i sine kunnskaper om en verdenskjent designer, skal lage en presentasjon og fremføre denne i klassen. Elevene trener også digitale ferdigheter og leseferdigheter, som her innebærer å forstå, tolke og sammenholde opplysninger i en tekst om World Famous Designers og andre tekster fra internett. Elevene jobber i små grupper på 2-3 eller individuelt og skal som sluttprodukt også lage en bildecollage med tilhørende tekst.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 13.11.2012 10:21

  8. Custom-fitting a chair - Design, Arts and Crafts

    Dette opplegget øver lesing som grunnleggende ferdighet. I denne sammenhengen innebærer dette å forstå, tolke og sammenholde opplysninger i en tekst om hvordan de kan lage en skreddersydd stol til en tenkt kunde. I tillegg er det fokus på muntlige ferdigheter. Elevene lærer faguttrykk og måleenheter (inches og degrees) og å kommunisere om og presentere fagstoff fra dette programfagområdet som rollespill.

    Svein Anders Kvellestad - 24.01.2013 15:25

  9. Itten’s Colour Wheel and Colour Contrasts - Design, Arts and Crafts

    Svein Anders Kvellestad - 24.01.2013 13:25

  10. Create your own logo - Design, Arts and Craft

    Dette opplegget tar for seg hvordan man utarbeider en logo (idéutvikling, skisser etc.). Teoristoffet blir gjennomgått på engelsk (bla. farge- og formteori), og presentasjonen av oppgaven skal være på engelsk - både muntlig og/eller skriftlig. Hovedvekten legges på skriftlige og digitale ferdigheter. Opplegget inneholder arbeidsark med teori, elevoppgave og forslag til vurdering med vurderingskriterier. Flere nettressurser oppgis også for faglig påfyll og inspirasjon. Bilder inkludert i opplegget er enten kjøpt fra Dreamstime eller Creative Commons fra Wikipedia Commons.

    Svein Anders Kvellestad - 15.02.2013 14:00

  11. Shakespeare in Fashion - Design, Arts and Crafts

    I dette opplegget lærer elevene å se dagens moter i sammenheng med moter fra Shakespeares tid – drakthistorie er et nøkkelord. Muntlige, skriftlige og digitale ferdigheter øves.

    Relevans: Bruke elevenes interesse for programfaglige områder (klesdesign) i engelskopplæringen

    Yrkesretting: Forberede elevene engelskfaglig på framtidig yrke

    Bilde: Jessica av Samuel Luke Fildes (1843-1927). Shakespeare Illustrated (Wikimedia Commons).

    Svein Anders Kvellestad - 24.01.2014 10:10

  12. Frida Kahlo- kunstneren og mennesket

    Tverrfaglig prosjekt: Engelsk/ DH produksjon, kvalitet og dokumentasjon.

    Elevene skal la seg inspirere av kunstnerens liv og kunst til å lage et bilde eller et annet produkt med valgfri teknikk. Eleven skal deretter skrive en produkt-/billedanalyse med egenvurdering på engelsk. Produktet presenteres for klassen og lærerne på engelsk.

    Læringsmål:

    Eleven skal lære seg faguttrykk fra eget utdanningsprogram og være i stand til å bruke og formidle dette til andre i promotering/vurdering av eget produkt.

    ginarn - 27.12.2013 16:50

  13. Deola Sagoe: Authentic and Chic (Nigerian Fashion Designer)

    The assignment helps improve vocational vocabulary.

    Students practice basic skills, such as writing, listening and speaking.

    The assignment is based on a documentary made by Al Jazeera.

     (NDLA)

    Tatjana Berg - 17.09.2015 11:34

  14. Tents with Style. Swinging in the Wind (design)

    The assignment is focused on teamwork and improving basic skills in reading , writing, speaking.

    Students collect information from websites (digital competence)

    Tatjana Berg - 10.09.2015 12:42