Search page

Søket fant 12 resultater på 0.058 sekunder.

Søkeresultater

  1. Oral presentation on hairdressing

    Elevene arbeider med å definere og beskrive frisøryrket for så å presentere dette muntlig. Spørsmål som skal besvares er hva yrket går ut på, hvilke verktøy som trengs, hvilke personlige egenskaper som krevs, hvordan arbeidsmoralen bør være, samt hvilke sikkerhetstiltak som er nødvendige i en frisørsalong.

    Elevene jobber med grunnleggende ferdigheter som å lese, snakke, samt bruke digitale hjelpemidler.

    Annica Ellingsen - 07.11.2013 09:57

  2. Presentation of Art and Design Product

    Eleven velger ett produkt han/hun har laget i programfaget som presenteres muntlig og/eller skriftlig. Fokus på begrunnelse for valg av materiale, utstyr, farger. Beskrivelse av fremgangsmåte. Refleksjon rundt hva eleven synes om sitt produkt og hva som evt kunne vært gjort annerledes.

    Grunnleggende ferdigheter er lese, skrive, snakke og digitale ferdigheter.

    Ellen B Tuvsjøen - 07.11.2013 10:58

  3. Kubisme - "kubehus" som skal brukes til oppbevaring eller dekorasjon

    Portrett av Picasso malt av Juan Gris

    Line Johnsen - 14.05.2013 09:43

  4. Clans and kilts

    Elevene skal lage en presentasjon og skrive en tekst der de presenterer en av de skotske klanene. De må finne klanens kilt og beskrive mønsteret og hva slags stoff som brukes til kilten. Videre skal de finne klanens historiske bakgrunn sett i lys av Skotlands historie.

    Parvis jobbing som skal resultere i en digital presentasjon og en skrevet tekst. Elevene prøves i både skriftlig og muntlig framstillingsevne.

    Knut Sverre Johnsen - 15.10.2013 13:51

  5. Felting - Design, Arts and Craft

    Elevene skal lage en presentasjon av eget produkt som etterarbeid til arbeid de har gjort i "Prosjekt til fordypning". I dette tilfellet har elevene lært om toving, og både prosess og sluttprodukt skal presenteres, samt at de skal vise kostnadsberegninger for en eventuell produksjon for et internasjonalt marked. Presentasjonen gjennomføres muntlig i klassen med bruk av Power Point eller annet egnet presentasjonsverktøy og utstilling av det ferdige produktet.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 13.11.2012 12:25

  6. World Famous Designers - Design, Arts and Crafts

    I dette opplegget øver elevene muntlige ferdigheter, først og fremst forberedt muntlig kommunikasjon, siden elevene, med utgangspunkt i sine kunnskaper om en verdenskjent designer, skal lage en presentasjon og fremføre denne i klassen. Elevene trener også digitale ferdigheter og leseferdigheter, som her innebærer å forstå, tolke og sammenholde opplysninger i en tekst om World Famous Designers og andre tekster fra internett. Elevene jobber i små grupper på 2-3 eller individuelt og skal som sluttprodukt også lage en bildecollage med tilhørende tekst.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 13.11.2012 10:21

  7. Custom-fitting a chair - Design, Arts and Crafts

    Dette opplegget øver lesing som grunnleggende ferdighet. I denne sammenhengen innebærer dette å forstå, tolke og sammenholde opplysninger i en tekst om hvordan de kan lage en skreddersydd stol til en tenkt kunde. I tillegg er det fokus på muntlige ferdigheter. Elevene lærer faguttrykk og måleenheter (inches og degrees) og å kommunisere om og presentere fagstoff fra dette programfagområdet som rollespill.

    Svein Anders Kvellestad - 24.01.2013 15:25

  8. Case i frisørfaget

    Dette er en tverrfaglig oppgave i frisørfaget og i engelsk. Elevene får utlevert case som skal løses og presenteres på engelsk. Denne oppgaven passer best mot slutten av skoleåret, når elevene har opparbeidet seg teorikunnskap i frisørfaget.

    Elevene jobber med grunnleggende ferdigheter som å lese, snakke, samt bruke digitale hjelpemidler.

    Læringsmålene for denne oppgaven er å videreutvikle ordforrådet i engelsk, kommunisere med kunder på engelsk, samt vurdere kunders behov for deretter å velge riktig løsning.

    Annica Ellingsen - 06.11.2013 15:29

  9. Farger og former

    Denne oppgaven krever noe samarbeid/koordinering med programfag. I det minste må man vite at temaene er gjennomgått og hvilke praktiske oppgavene som er laget i produksjonsfaget. Elevene skal få instruksjon i fargesirkelen/fargekontraster, grunnleggende geometriske og organiske former (og evt. stilisering eller forenkling av former).

    Temaene blir ofte gjennomgått på høsten og derfor er det aktuelt etter høstferien, men dette må du undersøke på DH-avdelingen på din skole. 

    Torleif Sleveland - 13.10.2015 15:05

  10. Stylistic periods

    Elevene skal overføre den kunnskap de har fra PF, om forskjellige stilepoker, til engelsk. Elevene jobber i etterkant av at stoffet er gjennomgått i PF som en slags repetisjon og overføring av kunnskap. Hver stilepoke summeres på eget skjema. Skjemaene kan benyttes hver måned dersom PF-lærer gjennomgår ny epoke hver måned. Elevene lærer hva de forskjellige stilepokene heter på engelsk og tilegner seg et ordforråd som gjør dem i stand til å finne frem til og forstå informasjon om stilepokene på engelsk.

    diagun@ostfoldfk.no - 21.04.2016 13:12

  11. The Trend Expert

    I dette undervisningsopplegget skal elevene sette sammen en kolleksjon sesongens trender innen klær, interiør og/ eller hårfrisyrer.

    Foto: Aleksandr Slyadnev
    Lisens: CC by-sa
    Kilde: ndla.no

    Julie Bjørnstad - 08.06.2016 09:15

  12. Fashionista

    Elevene skal finne et antrekk som passer til en anledning (en dag på skolen, et julebord, en formell middag, en sommerfest..). De skal kunne beskrive antrekket, regne ut prisen for antrekket og fortelle hvor det kan kjøpes.

    Eleven skal etter endt opplegg ha et større ordforråd på engelsk innen klær og aksessoarer, både når det gjelder navn på forskjellige plagg, men også på stoffer og tekstiler. De skal også lære hvilke verktøy man kan bruke for å regne om fra en valuta til en annen.

    Julie Bjørnstad - 08.06.2016 09:51