Search page

Søket fant 8 resultater på 0.063 sekunder.

Søkeresultater

  1. Omkrets av additiv og subtraktiv form

    Denne oppgaven er en tilleggsoppgave til oppgaven "ADDITIV OG SUBTRAKTIV FORM" som også ligger ute på fyr.ndla.no.

    Elevene skal jobbe med å regne omkrets av sammensatte geometriske figurer og lære hvordan de kan bruke Pytagoras til å regne ut lengder som ikke er oppgitt.

    Aina Fardal - 21.03.2014 21:05

  2. Lage pute

    I dette undervisningsopplegget skal elevene framstille en pute fra ide til ferdig produkt.

    Foto: Hans / Pixabay.com
    Lisens: PD

    Lage en inspirasjonscollage, ideskisser av form, dekor og presentasjonstegning.

    Det skal lages mønster til puta.

    Putetrekk skal vrangsyes, størrelse, form, stoff og dekor er valgfritt.

    Rolf Liebich - 23.04.2014 13:17

  3. Tredimensjonalt rom

    Hensikten med oppgaven er å bruke målestokk og arealberegninger når man går fra arbeidstegning til ferdig produkt. Elevene skal lage en tredimensjonal modell av sitt eget klasserom i arkitektisopor.

    Elevene samarbeider om å måle rommet, men lager hver sin arbeidstegning og modell. Oppgaven må tilpasses det klasserommet du skal lage modell av.

    Foto: Aina Fardal. Lisens: CC by-sa

    Aina Fardal - 22.11.2012 00:50

  4. Mitt drømmehus

    Hensikten med oppgaven er å lage arbeidstegninger i en egnet målestokk som skal være grunnlaget for malene til et pepperkakehus. Oppgaven ble gjennomført i forbindelse med byens julemarkedutstilling.

    Foto: Nora Østern, 2012

    Aina Fardal - 21.02.2013 22:00

  5. Stoloppgave: Størrelsesforhold og formlikhet

    Hensikten med oppgaven er å lage en modell av en stol i arkitektisopor. Det er viktig at størrelsene på modellen er i samsvar med bruken av stolen i virkeligheten. Derfor er størrelsesforhold og formlikhet viktige begreper underveis i arbeidet med å lage modellen

    Foto: Nora Østern, 2012

    Ressurser

    Arkitektisopor, måleutstyr, kniv, Internett

    Aina Fardal - 21.02.2013 13:01

  6. Pepperkakehus

    I denne oppgaven skal elevene planlegge baking av tre pepperkakehus og bake disse.

    Arbeidsoppdraget består i å:

    1) lage en tegning av pepperkakehusene

    2) bergene mengden deig som trengs

    3) gjøre kostnadsberegninger

    4) bake pepperkakehusene og evaluere resultatet

    Når kakene skal bakes kan tilgang på ovn være en begrensende faktor. For å sikre at men får gjennomført bakinga på rimelig tid kan det være lurt å kreve av elevene at alle fire vegger til pepperkakehuset skal få plass på et bakebrett.

    elro0604 - 12.03.2013 15:01

  7. Ittens fargesirkel og geometri

    Ittens fargesirkel kan være et fint utgangspunkt for å regne areal av sammensatte figurer samtidig som elevene lærer viktige begreper i fargelære. Geogebra blir brukt i denne oppgaven til å finne lengdene på de ulike geometriske figurene i fargesirkelen. Dersom det er ønskelig at elevene ikke skal utføre disse målingene digitalt, kan man i stedet printe ut bildet av fargesirkelen.

    Fokus på grunnleggende ferdigheter i oppgaven:

    Aina Fardal - 14.05.2013 12:41

  8. Forenkling av former - overslagsregning

    Alle foto: Wenche Dypbukt

     

    Å kjenne igjen former og forenkle dem (stilisering) er viktig i designprosessen. Stilisering er en bevist forenkling av en form der hovedtrekkene beholdes. Vi prøver å se forbi detaljene og lar de mest karakteristiske trekkene står i fokus. I matematikk gjør vi noe av det samme når vi driver med overslagsregning.

     

    Wenche Dypbukt - 19.01.2015 13:59