Search page

Søket fant 10 resultater på 0.055 sekunder.

Søkeresultater

  1. Beregne pris på en pute eller sølvarmbånd

    Opplegget består av en mal for å beregne pris på en pute eller et sølvarmbånd. Det er ganske selvforklarende, og elevene har noe konkret å arbeide med.

    Anders Fløtra - 14.11.2013 18:56

  2. Litt matematikk i fargehjulet

    Vi benytter fargehjulet til å tegne kvadrat, rektangel osv. Elevene finner ut av areal og omkrets o.a.

    Mange av D&H elevene har et noe anstrengt forhold til matematikk. I dette opplegget (som meget lett kan utvides til å omfatte pytagoras, formlikhet osv.), skal elevene tegne, måle og fargelegge. Litt aktivitet letter innlæringen er grunntanken her.

    Anders Fløtra - 08.04.2013 13:27

  3. Emballasjedesign

    Oppgave der elevene skal designe og lage en emballasje som rommer 1 liter. Elevene står fritt til å velge form. En av dimensjonene (høyde eller grunnflate) må låses. Elevene bestemmer selv hvilken og gir denne dimensjonen ønsket størrelse. Deretter beregnes den andre ved å snu om på volumformel (eller ved prøving og forbedring).

    elro0604 - 23.10.2013 14:50

  4. Lage pute

    I dette undervisningsopplegget skal elevene framstille en pute fra ide til ferdig produkt.

    Foto: Hans / Pixabay.com
    Lisens: PD

    Lage en inspirasjonscollage, ideskisser av form, dekor og presentasjonstegning.

    Det skal lages mønster til puta.

    Putetrekk skal vrangsyes, størrelse, form, stoff og dekor er valgfritt.

    Rolf Liebich - 23.04.2014 13:17

  5. FYR- design, planlegging og produksjon av sydde produkter for Vg1 Design og håndverk

    Design, planlegging og produksjon av sydde produkter for Vg1 Design og håndverk.

    Sluttprodukt: et valgfritt ferdig sydd tekstilprodukt.

    cj@huldranloke.no - 01.03.2016 20:20

  6. Innred ditt eget rom - praktisk bruk av geometri

    Elevene har på forhånd hatt i lekse å måle soverommet sitt og beregne arealet. Elevene jobber alene eller to og to og bruker hele økta på oppgaven. Det er også muligheter for videreutvikling av oppgaven – evt differensiering for elever som ønsker noe ekstra. Dersom oppgaven samles inn, kan man komme tilbake til oppgaven et par ganger i løpet av året.

    Julie Bjørnstad - 14.02.2017 15:14

  7. Mitt drømmehus

    Hensikten med oppgaven er å lage arbeidstegninger i en egnet målestokk som skal være grunnlaget for malene til et pepperkakehus. Oppgaven ble gjennomført i forbindelse med byens julemarkedutstilling.

    Foto: Nora Østern, 2012

    Aina Fardal - 21.02.2013 22:00

  8. Pepperkakehus

    I denne oppgaven skal elevene planlegge baking av tre pepperkakehus og bake disse.

    Arbeidsoppdraget består i å:

    1) lage en tegning av pepperkakehusene

    2) bergene mengden deig som trengs

    3) gjøre kostnadsberegninger

    4) bake pepperkakehusene og evaluere resultatet

    Når kakene skal bakes kan tilgang på ovn være en begrensende faktor. For å sikre at men får gjennomført bakinga på rimelig tid kan det være lurt å kreve av elevene at alle fire vegger til pepperkakehuset skal få plass på et bakebrett.

    elro0604 - 12.03.2013 15:01

  9. "Pølseveske" - Geometri og kostnadsberegning på DH

    Elevene på DH lager ulike produkter når de arbeider med søm. Et av produktene som noen av elevene lager er en såkalt "pølseveske" (sylinderformet veske). Denne oppgaven tar utgangspunkt i en slik veske, men elevene trenger ikke nødvendigvis ha produsert den.

    Oppgaven tar for seg enkelte geometriske begreper, samt kostnadsberegning. Det er også mange muligheter for å bygge videre på denne.

    Maria Therese Kirkerud - 14.11.2013 12:50

  10. Volangskjørt - arbeid med begreper knyttet til sirkelen

    Oppgaven omhandler begreper og formler knyttet til sirkelen. Oppgaven egner seg trolig best som samtale/diskusjon, eventuelt som en samarbeidsoppgave.

    Oppgaven egner seg for elever på DH når de har fått noe kjennskap til begreper innenfor tekstilfaget. Det kan være nødvendig å definere hva et volangskjørt er sammen med elevene.

    Det er selvfølgelig mange muligheter for å bygge videre på denne oppgaven.

    Maria Therese Kirkerud - 11.06.2014 08:34