Search page

Søket fant 7 resultater på 0.056 sekunder.

Søkeresultater

  1. FYR figurteater og eventyr

    Elevene skal ta utgangspunkt i en tekst fra norskfaget. Eventyr er å foretrekke og det skal omarbeides til et stykke som kan fungere som figurteater tilpassa aldersgruppa 5-6 år.  Opplegget utføres som gruppearbeid og resultatet kan blir flere eventyr som skal fremføres for 1.klassingene. Fortrinnsvis skal elevene velge et kort eventyr som er lett å huske, og ikke som ikke tar for lang tid å framføre.

    Elevene på DH skal lage figurene som passer til eventyret og elevene på BUA skal ivareta småtrinnet som kommer på besøk med tilrettelegging og framføring av eventyr.

     

    Cecilie Isaksen Eftedal - 20.12.2015 10:20

  2. Festfrisyre og norsk

    • Tverrfaglig samarbeid mellom norsk og programfag i design og håndverk
    • I programfaget får elevene nødvendig bakgrunnskunnskap, både teori og praksis når det gjelder design av festfrisyre til brud og gjester. Norskfaget legger rammer i forhold til teksttyper (tale, presentasjon, rapport)

    nina.larsen.ness@oppland.org - 14.05.2013 12:16

  3. BryllupsfestenDH

    Øving på de grunnleggende ferdighetene:

    Elevene skal trene på å uttrykke seg muntlig og skriftlig om estetikk, design og produksjonsprosesser med kunder, kolleger, leverandører og andre samarbeidspartnere. Det innebærer videre bruk av fagspråk, formidling av egne meninger og deltakelse i faglige diskusjoner. Elevene skal trene på å innhente informasjon, eksperimentere med form, farge og komposisjon, utvikle og produsere håndverksprodukter og tjenester.

    nina.larsen.ness@oppland.org - 14.05.2013 12:29

  4. Vær varsom-plakaten!

    Dette undervisningsopplegget dreier seg om hvilke forhåndsregler man må ta når man skriver om offentlig kjente personer og det å legge ut informasjon om andre mennesker i det offentlige rom. Hensikten med opplegget er å gjøre elevene mer bevisste de uskrevne og skrevne normene og reglene som gjelder både privatpersoner og offentlige personer på nett og i andre mediekanaler.

    Foto: Corbis, NTB/Scanpix. CC-by-sa

    Inger-Kristin Larsen Vie - 14.05.2013 12:39

  5. Profilering av eget produkt

    I dette undervisningsopplegget øver elevene både på det å skrive i form av tenkeskriving og det å presentere noe muntlig, og elevene jobber med digitale ferdigheter ved at de lager en reklamefilm.

    Undervisningsopplegget tar utgangspunkt i at elevene på Design og håndverk jobber med profilering og produktdesign. I norskfaget skal elevene lage en reklame hvor de presenterer sitt produkt på en mest mulig overbevisende måte.

    Tomas Bjørnstad - 22.05.2013 12:55

  6. Fra norsk kultur til moderne uttrykk

    • Undervisningsopplegget forutsetter at elevene har gått gjennom begrepet "Fra norsk kultur til moderne uttrykk" i programfaget sitt på forhånd. De må skjønne hva norsk kultur og moderne uttrykk er.
    • Norsklærer går på forhånd gjennom hva som er viktig i en presentasjon og hvordan en PowerPoint bør lages/ utformes.

    Grunnleggende ferdigheter:

    • Elevene skal uttrykke seg skriftlig ved å lage en PowerPoint presentasjon hvor de også viser sine digitale ferdigheter.
    • Elevene skal uttrykke seg muntlig ved å holde en presentasjon.

    Linn Økland - 10.12.2013 12:39

  7. Ansett meg!

    Eleven skal lære å skrive de formelle nyttetekstene søknad og CV ved å vise til fagkunnskaper de har fått gjennom yrkesfaget sitt. I tillegg skal de lære om jobbintervjusituasjonen ved å spille den i et rollespill. Her må elevene reflektere over rollen og tilpasse språket etter situasjonen.

    Grunnleggende ferdigheter i norsk:

    • Muntlig og skriftlig kommunikasjon
    • Klare å ta på seg rollen som arbeidstaker, både skriftlig og muntlig

    Fra “Formål med felles programfag”:

    rora0708 - 27.01.2014 13:11