Search page

Søket fant 13 resultater på 0.055 sekunder.

Søkeresultater

  1. Pottery project

    Tverrfaglig prosjekt. Keramikk og engelsk. Lesetrening av faglige tekster og muntlig presentasjon. Opplegget brukes i engelsk etter at elevene har hatt opplæring i Keramikk (4 uker) og lagte egne produkter. Klassen leser teksten « Before you begin a pottery project» om Hand Building Techniques og lærer faglige ord og uttrykk fra teksten. Elevene lager Power Point Presentasjoner hvor de presenterer en prosessbeskrivelse av sitt eget produkt på engelsk. Elevene framfører presentasjonene sine foran klassen (4-5 min) og både lytter til hverandre og stiller spørsmål.

    marinab - 13.05.2013 17:04

  2. Beregne pris på en pute eller sølvarmbånd

    Opplegget består av en mal for å beregne pris på en pute eller et sølvarmbånd. Det er ganske selvforklarende, og elevene har noe konkret å arbeide med.

    Anders Fløtra - 14.11.2013 18:56

  3. Kubisme - "kubehus" som skal brukes til oppbevaring eller dekorasjon

    Portrett av Picasso malt av Juan Gris

    Line Johnsen - 14.05.2013 09:43

  4. KUBISME

    Dette er et stort, tverrfaglig undervisningsopplegg for elever på vg1 DH. Opplegget inneholder i tillegg til oppgaver knyttet til programfaget oppgaver i norsk, engelsk og matematikk.

    Eva Beate Dahle - 20.08.2013 12:32

  5. Positiv og negativ form - areal av sammensatte figurer

    POSITIV OG NEGATIV FORM
    VI ADDERER OG SUBTRAHERER FORMER

     

    Et undervisningsopplegg der elevene skal regne ut sammensatte arealer ved å addere og subtrahere former.

    Foto: Wenche Dypbukt (elevarbeid ved Charlottenlund vgs.)

     

    Wenche Dypbukt - 20.01.2015 12:29

  6. Frisørsalongen

    Et undervisningsopplegg der elevene skal trene på å beregne blandingsforhold i ulike fargebehandlinger og regne på inntekter og utgifter i en frisørsalong.

    Undervisningsopplegget er organisert som et case, der elevene i grupper på fire veksler på å være kunde og frisør.

    I tillegg til å dekke flere kompetansemål innenfor emnet økonomi fokuseres det på grunnleggende ferdigheter i regning innenfor frisørfaget.

    Sluttproduktet er en innlevering som inneholder begrunnelser for fargevalg og beregninger, og som vurderes med karakter etter vurderingskriteriene i oppgaven.

    2810mjka - 17.02.2014 12:50

  7. Emballasjedesign

    Oppgave der elevene skal designe og lage en emballasje som rommer 1 liter. Elevene står fritt til å velge form. En av dimensjonene (høyde eller grunnflate) må låses. Elevene bestemmer selv hvilken og gir denne dimensjonen ønsket størrelse. Deretter beregnes den andre ved å snu om på volumformel (eller ved prøving og forbedring).

    elro0604 - 23.10.2013 14:50

  8. Frida Kahlo- kunstneren og mennesket

    Tverrfaglig prosjekt: Engelsk/ DH produksjon, kvalitet og dokumentasjon.

    Elevene skal la seg inspirere av kunstnerens liv og kunst til å lage et bilde eller et annet produkt med valgfri teknikk. Eleven skal deretter skrive en produkt-/billedanalyse med egenvurdering på engelsk. Produktet presenteres for klassen og lærerne på engelsk.

    Læringsmål:

    Eleven skal lære seg faguttrykk fra eget utdanningsprogram og være i stand til å bruke og formidle dette til andre i promotering/vurdering av eget produkt.

    ginarn - 27.12.2013 16:50

  9. Lage pute

    I dette undervisningsopplegget skal elevene framstille en pute fra ide til ferdig produkt.

    Foto: Hans / Pixabay.com
    Lisens: PD

    Lage en inspirasjonscollage, ideskisser av form, dekor og presentasjonstegning.

    Det skal lages mønster til puta.

    Putetrekk skal vrangsyes, størrelse, form, stoff og dekor er valgfritt.

    Rolf Liebich - 23.04.2014 13:17

  10. FYR- design, planlegging og produksjon av sydde produkter for Vg1 Design og håndverk

    Design, planlegging og produksjon av sydde produkter for Vg1 Design og håndverk.

    Sluttprodukt: et valgfritt ferdig sydd tekstilprodukt.

    cj@huldranloke.no - 01.03.2016 20:20

  11. Innred ditt eget rom - praktisk bruk av geometri

    Elevene har på forhånd hatt i lekse å måle soverommet sitt og beregne arealet. Elevene jobber alene eller to og to og bruker hele økta på oppgaven. Det er også muligheter for videreutvikling av oppgaven – evt differensiering for elever som ønsker noe ekstra. Dersom oppgaven samles inn, kan man komme tilbake til oppgaven et par ganger i løpet av året.

    Julie Bjørnstad - 14.02.2017 15:14

  12. "Pølseveske" - Geometri og kostnadsberegning på DH

    Elevene på DH lager ulike produkter når de arbeider med søm. Et av produktene som noen av elevene lager er en såkalt "pølseveske" (sylinderformet veske). Denne oppgaven tar utgangspunkt i en slik veske, men elevene trenger ikke nødvendigvis ha produsert den.

    Oppgaven tar for seg enkelte geometriske begreper, samt kostnadsberegning. Det er også mange muligheter for å bygge videre på denne.

    Maria Therese Kirkerud - 14.11.2013 12:50

  13. Design en pute

    Oppgaven består i å designe en pute som skal selges i en interiørbutikk i byen. For at puten skal være salgbar, må hensyn til trend og målgruppe spille inn i designprosessen fra ide til ferdig produkt. I tillegg skal oppgaven lære hensiktsmessig materialforbruk og økonomiske rammer for arbeidet. Matematikkoppgavene kan brukes uavhengig den praktiske gjennomføringen i Design og håndverk. 

    Aina Fardal - 11.03.2015 10:59