Search page

Søket fant 26 resultater på 0.059 sekunder.

Søkeresultater

  1. Fire hjørner med lyrikk

    • Lyrikk og illustrasjoner, tverrfaglig undervisningsopplegg i norsk og design og håndverk.
    • Lærer henger opp fire dikt, ett i hvert hjørne. Elevene går rundt i rommet og må lese alle diktene før de kan velge det diktet de liker best.
    • Når alle elevene har valgt dikt, forteller de som står i samme hjørne hverandre hvorfor de har valgt det diktet. Etterpå forteller hver gruppe resten av elevene hvorfor de valgte det diktet.

    nina.larsen.ness@oppland.org - 13.05.2013 15:08

  2. Motiv og tema i tekster - en kreativ måte å drøfte og tolke innhold

    Opplegget fokuserer på grunnleggende ferdigheter innen lesing og digitale verktøy. Målet med opplegget er å øke elevenes forståelse av motiv og tema i tekster, og hvordan en på en kreativ og morsom måte kan konkretisere og visualisere en tekst.

    kriros - 30.04.2013 12:14

  3. The Secret Life of Art: art periods, interdisciplinary project in Design and Crafts

    Students have to collect and record information about different art periods; thus, they practise basic skills such as reading and writing. Working with different sources -primary and secondary- is imperative for the project. Each group makes one piece of clothing or collage to represent the art period (vocational education class)

    Tatjana Berg - 15.01.2014 10:08

  4. Additiv og subtraktiv form

    De første oppgavene er matematikkoppgaver der elevene skal regne areal av sammensatte geometriske figurer.

    Den siste oppgaven er tverrfaglig der elevene skal jobbe med grunnformer i kartong for å trene på å bruke formbegreper i praktisk arbeid.

    Læringsmål:

    Aina Fardal - 21.03.2014 20:55

  5. Kubisme - "kubehus" som skal brukes til oppbevaring eller dekorasjon

    Portrett av Picasso malt av Juan Gris

    Line Johnsen - 14.05.2013 09:43

  6. KUBISME

    Dette er et stort, tverrfaglig undervisningsopplegg for elever på vg1 DH. Opplegget inneholder i tillegg til oppgaver knyttet til programfaget oppgaver i norsk, engelsk og matematikk.

    Eva Beate Dahle - 20.08.2013 12:32

  7. Tekst: ”Strandblondine” av Bertrand Besigye

    Tekst: ”Strandblondine” av Bertrand Besigye

    Tid: 90 min. Innbefatter både felles oppgaver og studiespesifikke.

    Tenkeskriving, assosiasjonsskriving, diskusjon.

    Laget på bakgrunn av opplegg av Johanne Husum.

    inghja - 13.05.2013 15:57

  8. Litt matematikk i fargehjulet

    Vi benytter fargehjulet til å tegne kvadrat, rektangel osv. Elevene finner ut av areal og omkrets o.a.

    Mange av D&H elevene har et noe anstrengt forhold til matematikk. I dette opplegget (som meget lett kan utvides til å omfatte pytagoras, formlikhet osv.), skal elevene tegne, måle og fargelegge. Litt aktivitet letter innlæringen er grunntanken her.

    Anders Fløtra - 08.04.2013 13:27

  9. Dreaming in color

    Vg1 Design og håndverk; Et prosjekt mellom engelsk og programfag: Dreaming in colour

    Tidsbruk i arbeidsperioden: 2-3 uker

                      

    mari.charlotte.bottolfsen@ffk.no - 18.11.2014 15:53

  10. Sy toalettmapper av batikkfarget stoff

    Norsk og design og håndverk vg1:

    - Elevene skal farge stoff (batikkmønster) og sy toalettmapper

    - Elevene skal lage en skriftlig instruksjon der de forklarer hvordan man syr en toalettmappe. 

    linnmageroy@hotmail.com - 27.05.2015 14:00

  11. Research Project: Fibres & Textiles -- and Design for Valentine's Day Table Setting

    Aims:

    • Learn about various fibres, their properties and how they are used to make textiles
    • Learn to use written sources critically as a basis for an oral presentation
    • Learn about the tradition of Valentine's Day
    • Create a design for Valentine's Day Table Setting

    End product:

    • 5-15 minute oral presentation, supported by posters, drawings and sample materials
    • A design for Valentine's Day Table Setting

    Jan Espen Andresen - 23.01.2014 12:49

  12. Tents with Style. Swinging in the Wind (design)

    The assignment is focused on teamwork and improving basic skills in reading , writing, speaking.

    Students collect information from websites (digital competence)

    Tatjana Berg - 10.09.2015 12:42

  13. Lage pute

    I dette undervisningsopplegget skal elevene framstille en pute fra ide til ferdig produkt.

    Foto: Hans / Pixabay.com
    Lisens: PD

    Lage en inspirasjonscollage, ideskisser av form, dekor og presentasjonstegning.

    Det skal lages mønster til puta.

    Putetrekk skal vrangsyes, størrelse, form, stoff og dekor er valgfritt.

    Rolf Liebich - 23.04.2014 13:17

  14. Kreativ sko, et undervisningsopplegg for norsk og DH, vg1

    I dette undervisningsopplegget skal elvene:

    • Redesigne sko
    • Dokumentere arbeidsprosessen
    • Lage en reklameplakat
    • Forberede og gjennomføre en utstilling

    linnmageroy@hotmail.com - 15.06.2015 12:49

  15. FYR figurteater og eventyr

    Elevene skal ta utgangspunkt i en tekst fra norskfaget. Eventyr er å foretrekke og det skal omarbeides til et stykke som kan fungere som figurteater tilpassa aldersgruppa 5-6 år.  Opplegget utføres som gruppearbeid og resultatet kan blir flere eventyr som skal fremføres for 1.klassingene. Fortrinnsvis skal elevene velge et kort eventyr som er lett å huske, og ikke som ikke tar for lang tid å framføre.

    Elevene på DH skal lage figurene som passer til eventyret og elevene på BUA skal ivareta småtrinnet som kommer på besøk med tilrettelegging og framføring av eventyr.

     

    Cecilie Isaksen Eftedal - 20.12.2015 10:20

  16. FYR Tannkrem og plastemballasje

    Dette undervisningsopplegget tar for seg bevisstgjøring om forbruk og plast. Opplegget er ment å gi materialkunnskap og redskap for å være en reflektert forbruker og ikke minst designer.

     

    Cecilie Isaksen Eftedal - 21.12.2015 17:30

  17. Farger og former

    Denne oppgaven krever noe samarbeid/koordinering med programfag. I det minste må man vite at temaene er gjennomgått og hvilke praktiske oppgavene som er laget i produksjonsfaget. Elevene skal få instruksjon i fargesirkelen/fargekontraster, grunnleggende geometriske og organiske former (og evt. stilisering eller forenkling av former).

    Temaene blir ofte gjennomgått på høsten og derfor er det aktuelt etter høstferien, men dette må du undersøke på DH-avdelingen på din skole. 

    Torleif Sleveland - 13.10.2015 15:05

  18. Trådanalyse

    Sluttproduktet er utstilling som lages i programfagstimene.

    Beskrivelse og vurderingskriterier vedlagt. I dokumentet er der også forslag til relevante links.

    Filmserien Sweatshop(fra Aftenposten), er relevant å vise.

    Alle foto: Bjarne Sørensen
    Lisens: CC by-sa

    bjarne.sorensen@skole.rogfk.no - 27.04.2016 11:59

  19. Redesign av fordøyelsessystemet

    Elevene skal i grupper på 2-4 lage en tre-dimensjonal figur av fordøyelsessystemet ved bruk av søppel fra den lokale fyllinga. Her vektlegges kunstneriske virkemidler som form, farge og materiale.

    De skal også lage en skriftlig innlevering der de redegjør for hva som skjer med maten i de ulike delene av fordøyelsessystemet og hvilke funksjoner fordøyelseskjertlene har.

    Et tverrfaglig undervisningsopplegg der fagene naturfag, produksjon og kvalitet og dokumentasjon inngår.

    2810mjka - 24.10.2013 13:40

  20. Forholdstall og fargelære 1

    Hensikten med oppgaven er å koble forholdstall til ulike papirformat.

    Konkrete læringsmål er begrepet forholdstall og vanlige forholdstall som kvantitetskontrast.

    Figur 1: Kvantitetskontrast
    Foto: Aina Fardal. Lisens: CC by-nc-sa

    Cecilie Isaksen Eftedal - 20.11.2012 09:30

Pages