Search page

Søket fant 16 resultater på 0.061 sekunder.

Søkeresultater

  1. Tørkeprosessen i treverk

    Snekkertørt virke er trelast som er tørket til omlag 10-15 %. I dette forsøket skal vi følge tørkeprosessen i treverk gjennom å måle og presentere noen ulike variabler. 

    (Fint å gjøre i etterkant av opplegget "Mangfold i skogen". Men kan også gjennomføres som et uavhengig opplegg.)

    Julie Bjørnstad - 27.10.2014 13:13

  2. Modell av solfangeranlegg

    Ved hjelp av et solfangeranlegg kan vi ta vare på energien fra solstrålene og lagre det i form av termisk energi (varmeenergi) i en varmtvannstank. I dette forsøket lager vi en modell av et solfangeranlegg og forsøker om det er mulig å lagre den i et enkelt system.

    Julie Bjørnstad - 27.10.2014 13:43

  3. Prosesser i varmepumpa

    I dette forsøket skal du gjennomføre aktiviteter som illustrerer prosesser som foregår i varmepumpa. De viktige delene i ei varmepumpe er kompressoren, kondensatoren, reduksjonsventilen og fordamperen. Vi skal demonstrere hva som skjer i tre av de fire.

    Julie Bjørnstad - 27.10.2014 13:28

  4. Mangfold i skogen

    Gjennom en organisert aktivitetsdag i skogen får du innblikk i skogen som økosystem og mangfoldet der. Du kan studere de treslagene som finnes der, og du kan se på hvordan miljøet påvirker trær og andre planter.

    Fotograf: Kim Unstad. Lisens: CC-by-sa

    Julie Bjørnstad - 14.10.2014 14:17

  5. Energioverføring og varmetap

    Energioverføring kan foregå på to måter, ved arbeid eller varme. Varmetap fra hus er overføring av indre energi fra huset til omgivelsene når det er kaldere ute enn inne.

    Fotograf: Kim Unstad. Lisens: CC-by-sa

    Isolasjon forsinker denne prosessen. I dette forsøket skal vi studere varmetap i 2 kasser (”hus”), en med isolasjon og en uten.

    Julie Bjørnstad - 14.10.2014 14:02

  6. Innføring i bygningsberegninger

    Denne oppgaven er laget med tanke på å få matematikken mer forståelig og se sammenhengen mellom fagene og nytteverdien.

    Oppgaven har blitt brukt i programfag etter at vi har tatt for oss flere yrker og sett sammenhengen mellom disse.

    Julie Bjørnstad - 17.11.2015 22:10

  7. Road Building in England - the New Way

    Elevene skal lese og forstå innholdet i en autentisk, fagrettet tekst, som gir nyttig informasjon om utvikling innen deres fagområde. De vil utvide og forsterke sitt fagtekniske ordforråd. Samtidig vil de få trening i å skrive et sammendrag.

    Julie Bjørnstad - 08.06.2016 13:01

  8. Toolbox

    Elevene skal kunne lage en verktøykasse og kunne forklare hvordan de gjorde det de gjorde, hvorfor de brukte de materialene de brukte, og hvilke verktøy og redskaper de brukte.

    Alt må foregå på engelsk.

    Dette skal presenteres for en person som ikke kan noe om byggfaget.

    Julie Bjørnstad - 08.06.2016 17:20

  9. Installing Laminate Flooring

    Klassen skal se en videosnutt fra en byggeplass i USA. Elevene skal diskutere ordforråd og fremgangsmåte på prosessen. Etterpå skal de sammenlikne med egne erfaringer fra byggeplasser.

    Elevene lærer å lytte og oppfatte. Ved at de ser og hører samtidig, kan de selv forstå hva ting betyr, og utvide eget ordforråd. Dette forsterkes ved at de tar det i bruk umiddelbart, både muntlig og skriftlig.

    I vedlegget ligger to ark med oppgaver - ett med gloser og ett med spørsmål elevene må svare på.

    Julie Bjørnstad - 09.06.2016 13:52

  10. A Plumber's Toolbox

    Elevene tar med verktøykassa til engelsktimen.

    Julie Bjørnstad - 09.06.2016 14:12

  11. My dream house

    Opplegget gjennomføres i klasserommet. Elevene trenes opp i leseferdigheter som innebærer å forstå, tolke og sammenholde opplysninger i teksten, lærer faglig vokabular knyttet til dette programområde gjennom å besvare gjennomtenkte innholdsspørsmål med tanke på progresjon.

    Basert på oppgave hentet fra læreverket Workshop ( Gyldendal) og bearbeidet av Marina Braathen, Skedsmo vgs.

    Julie Bjørnstad - 09.06.2016 15:17

  12. A Painter's Toolbox

    Elevene tar med seg verktøykassa til engelsktimen. Elevene skal vite hva verktøya heter på engelsk. Og de skal kunne fortelle, på engelsk, hva verktøyet brukes til.

    Gjennomføringen av opplegget bør skje parallelt med programfaget, når eleven jobber med maling. Har man klasser som er delt inn på en slik måte at ikke alle jobber med de samme tingene på verksted bør opplegget gjennomføres etter at alle elevene har vært innom maling.

    Julie Bjørnstad - 10.06.2016 14:52

  13. My workshop

    Elevene får presentert en mal for hvordan de skal skrive om arbeidet på verkstedet. Malen heter workshop log og inneholder faste punkter som elvene skal fylle ut og levere inn hver uke (se vedlegg).

    Elevene blir presentert for ord som kan være nyttige å kunne innenfor yrkesfaget. Vokabular som kan knyttes til og brukes om yrkesfaget blir presentert i starten av prosjektet, sammen med loggen. Jeg har valgt å la elvene øve på de nye ord i gloseboka.no. Her kan de logge seg inn og jobbe med de glosene som er relevant for sitt tema, f.eks. treteknikk eller rørlegging.

    Julie Bjørnstad - 09.06.2016 14:34

  14. The Bricklayer

    Elevene skal finne informasjon eller opplysninger som er uttrykt i teksten. De skal forstå, tolke og sammenholde informasjon og opplysninger i teksten, samtidig som de skal reflektere.

    Elevene skal snakke sammenhengende om et tema i eget programfag samt trene sosiale ferdigheter (kommunikasjon - å snakke og å lytte).

    Julie Bjørnstad - 08.06.2016 16:49

  15. Framing a Door

    Klassen ser en video - "Framing a Door" - fra YouTube. Elevene diskuterer framgangsmåten som blir forklart - og sammenlikner med hvordan de har lært å utførde denne arbeidsoppgaven.

    Elevene lærer å lytte og oppfatte. Ved at de ser og hører samtidig, kan de selv forstå hva ting betyr, og utvide eget ordforråd. Dette forsterkes ved at de tar det i bruk umiddelbart.

    Julie Bjørnstad - 09.06.2016 14:47

  16. Muring av pipe

    I dette undervisningsopplegget skal elevene regne ut hvor mange teglstein de skal kjøpe - og hvor mye fugemasse de må lage - for å kunne bygge ei pipe.

    Foto: PDPhotos. Lisens: Public Domain Dedication. Kilde: pixabay.com

    Julie Bjørnstad - 10.02.2017 14:16