Search page

Søket fant 23 resultater på 0.062 sekunder.

Søkeresultater

  1. Modellbygging i matematikkfaget

    Bygge modell av leikehytte som i løpet av året skal byggast på verkstaden.

    Tal og algebra

    • gjere overslag over svar, rekne praktiske oppgåver, med og utan digitale verktøy, presentere resultata og vurdere kor rimelege dei er
    • tolke og bruke formlar som gjeld dagegliv og yrkesliv

    Geometri

    Stein Loftesnes - 17.09.2013 14:04

  2. Utforme og planlegge blomsterbed i parkanlegg

    Det skal anlegges et nytt blomsterbed i en privat hage. Bedet skal være utformet med en rektangulær midtdel og med en halvsirkel i begge kortendene, med diameter lik kortenden. Det skal beregnes materialkostnader og tidsbruk og kostnader til dette blomsterbedet med kravspesifikasjoner, og det skal lages ei skisse i målestokk 1:10 til kunde.

    Eleven skal finne materialleverandør til det som trenges ved bruk av internett, annonseaviser eller telefonkontakt. Eleven skal også estimere arbeidstida og gi et skriftlig tilbud på denne jobben.

    Rolf Liebich - 13.05.2013 18:23

  3. Husmodellen

    Oppgaven er delt i tre ulike læringsoppdrag som alle bygger på en arbeidstegning (skisse av fasadetegning) av et hus. Lav inngangsterskel på hvert læringsoppdrag. Regning med målestokk, areal, volum, tetthet, prosent, og omgjøring mellom enheter.

    Oppgavene ligger vedlagt, samt fasadetegning.

    Maria Therese Kirkerud - 14.11.2013 14:39

  4. Desimaltall og meterstokken

    Mange elever i videregående skole vet ikke hvor lang en meter er! Jeg mener at foreldrene gjerne kan gi ungen sin en meterstokk i julegave eller bursdagspresang. Lær ungen hvordan man måler fra A til B.

    For å øve inn desimaltall kan du som lærer feste en meterstokk på tavla med teip. Skriv 0,00 ved 0cm og 1,00 ved 100cm. Hvor kommer 0,50 til å måtte skrives? Ved 50cm selvfølgelig. Deretter kan læreren spørre om de andre desimaltallene mellom 0 og 1. Nå er det riktignok milliarder av desimaltall mellom 0 og 1, men det er ikke nødvendig å ta alle.

    torhol35@hotmail.com - 30.01.2013 14:49

  5. Åttekantet lysthus - geometri og algebra

        

     

     

    Foto: Wenche Dypbukt

     

    Wenche Dypbukt - 13.04.2015 12:32

  6. Lage inngangsparti

    Foto: Rolf Liebich. Lisens: CC-by-sa.

    Det må lages tilrettelagt adkomst for rullestolbruker til ei hytte. Ved inngangsdøra skal det lages skråplant adkomst til inngangsdøra. Utgangspunktet er at betongplattingen foran døra er 0,75 m over bakkenivå, langs den ene veggen er det ei betongtrapp og skråplanet skal gå langs murveggen på andre sida av inngangen. Skråplanet skal utføres i betong, direkte på fjellgrunn.

     

    Rolf Liebich - 14.05.2013 09:58

  7. Lage ballkasse

    Illustrasjon: Rolf Liebich

    Det skal lages ballkasser til oppbevaring av treningsfotballer. Kassene skal stå inn til en vegg på lagerrommet i klubbhuset. Elevene skal jobbe med geometriske utfordringer, beregne diametre, høyder/lengder og volumer og tilpasse en eller flere alternative løsninger på utfordringen.

    Med 3 ulike ballstørrelser, må elevene pusle litt med tallene og finne/prøve seg fram til en eller flere mulige løsninger på hvordan kassene kan lages.

    Rolf Liebich - 23.10.2013 13:31

  8. Bygging av bindingsverkvegg

    Denne oppgåva tek utgangspunkt i det å bygge ein bindingsverkvegg på utsida av en gamal tømmervegg - som eit ledd i å etterisolere eit hus. Målet er å lære elevane om lengder, rekne ut lysopning, finne kostnader med både isolasjon og materialforbruk, men også timebetaling i forhold til anbud.

    Eian71 - 07.11.2013 10:00

  9. Bordkledning

    Oppgaven er en av flere matematikkoppgaver som er laget i en samarbeidsgruppe mellom to programfaglærere og en matematikklærer. Oppgaven tar utgangspunkt i en "bod" som elevene skal løse læringsoppdrag til i samtlige moduler på Bygg- og Anleggsteknikk. Oppgaven kan selvfølgelig løses uten at elevene nødvendigvis har kjennskap til "boden", da oppgaven inneholder alle opplysningene som trengs.

    Elevene skal her kle en endevegg med stående kledning, og må i den forbindelse løse ulike oppgaver:

    - Beregne avstand mellom underliggerne på kledningen.

    Maria Therese Kirkerud - 17.12.2013 12:20

  10. Mur av teglstein

    Oppgaven er en av flere matematikkoppgaver som er laget i en samarbeidsgruppe mellom to programfaglærere og en matematikklærer. Oppgaven tar utgangspunkt i en "bod" som elevene skal løse læringsoppdrag til i samtlige moduler på Bygg- og Anleggsteknikk. Oppgaven kan selvfølgelig løses uten at elevene har kjennskap til boden, da oppgaven inneholder alle opplysningene som trengs.

    Elevene skal her mure den ene langveggen av teglstein, og må løse ulike oppgaver knyttet til dette:

    - Tegne en skisse i gitt målestokk.

    Maria Therese Kirkerud - 17.12.2013 12:37

  11. Grunnmuren

    Oppgaven er en av flere matematikkoppgaver som er laget i en samarbeidsgruppe mellom to programfaglærere og en matematikklærer. Oppgaven tar utgangspunkt i en "bod" som elevne skal løse lærinsgoppdrag til i samtlige moduler på Bygg- og Anleggsteknikk. Oppgaven kan selvfølgelig løses uten at elevene nødvendigvis har kjennskap til denne "boden", da oppgaven inneholder alle opplysningene som trengs.

    Elevene skal her støpe grunnmuren til boden, og må i den forbindelse løse ulike oppgaver:

    - Beregne antall kubikkmeter med betong (inkluderer omgjøring mellom enheter).

    Maria Therese Kirkerud - 17.12.2013 12:29

  12. Møbelmontering

    Denne oppgaven er knyttet til elevenes produksjon av et skap med glassplate i døren, og består av fire små deloppgaver.

    Inneholder også arbeidstegning av skapdøren.

    Laget av Maria Therese Kirkerud (matematikklærer) og Asbjørn Lura (programfaglærer).

    Maria Therese Kirkerud - 17.12.2013 13:11

  13. Verktøykasse og geometri

    Tverrfaglig opplegg i matematikk og bygg- og anleggsteknikk med enkle geometriberegninger av verktøykassen.

    Læringsmål: Eleven skal lære å følge tegninger, bruke relevant verktøy, samt gjøre beregninger relatert til verktøykassen de har laget.

    Grunnleggende ferdigheter:

    -Å kunne rekne som grunnleggjande ferdigheit inneber å bruke symbolspråk, matematiske omgrep, framgangsmåtar og varierte strategiar til problemløysing og utforsking som tek utgangspunkt både i praktiske, daglegdagse situasjonar og i matematiske problem.

    Elisabeth K - 31.01.2014 11:57

  14. Anbud på arbeidsbukk

    Tverrfaglig opplegg i matematikk og bygg- og anleggsteknikk med kostnadsberegning av arbeidsbukk.

    Læringsmål:

    Eleven skal lære å bruke digitale verktøy til å sette opp budsjett for å beregne anbud på en arbeidsbukk

    Grunnleggende ferdigheter:

    Å kunne rekne som grunnleggjande ferdigheit inneber å bruke symbolspråk, matematiske omgrep, framgangsmåtar og varierte strategiar til problemløysing og utforsking som tek utgangspunkt både i praktiske, daglegdagse situasjonar og i matematiske problem.

    Elisabeth K - 31.01.2014 13:21

  15. Ventilasjonsrør

    Lite opplegg om å lage ventilasjonsrør. Material- og kostnadsberegning.

    Læringsmål:

    • Beregne omkrets av sirkel, overflate av sylinder og areal av rektangel. Se sammenhenger mellom diameter i sirkel og lengden på plata.
    • Øve på valsing og sammenføying av rør.

    kjekn - 05.02.2014 14:57

  16. Trappebygging fra AtB

    Foto: Wenche Dypbukt

     

    Klassen organiseres i grupper. 

    Gruppene skal bruke trappeformelen og «bygge» ei trapp fra A til B.

    Oppdraget starter med å merke av to punkt (A og B) på gulvet eller veggen.  Hver gruppe skal ved hjelp av maskeringstape markere ei trapp som forbinder disse to punktene. Trappa må "bygges" i henhold til trappeformelen.

    Wenche Dypbukt - 06.01.2015 09:41

  17. Tverrfaglig FYR-prosjekt i Ungt Entreprenørskap og Programfag

    Gruppas egenproduserte hytter/store søpleboder og/eller annet praktisk arbeid skal “selges av produsentene”.

    Arbeidet skal foregå i etablerte arbeidslag, organisert som et firma og følgelig må følgende utarbeides /etableres:

    Cecilie Isaksen Eftedal - 12.11.2014 15:06

  18. Matematikkbruk ved bygg av bod

    Undervisningsopplegg i matematikk med tema bodbygging. Elevene skal beregne areal, lengder og materialer.

    Håkon Tveit - 27.10.2014 12:55

  19. Beregninger rundt gulvvarme i et bygg.

    Læringsmål for økta/opplegget

    Å kunne gjøre forskjellige beregninger knyttet til det å legge gulvvarme.

    Grunnleggende ferdigheter

    Å kunne rekne i inneber å kjenne att og beskrive situasjonar der matematikk inngår, og bruke matematiske metodar til å behandle problemstillingar. Eleven må òg kommunisere og vurdere kor gyldige løysingane er. 

    Elisabeth K - 13.02.2016 13:24

  20. Læringsoppdrag: Leveggmatematikk

    Læringsmål
    ● Elevene skal regne ut lysåpning for å kunne fordele kledningsbord jevnt på
    levegg.
    ● Bruke skisse som redskap, kunne foretå nøyaktige oppmålinger
    ● Bruke Pytagoras til beregning av diagonaler, sjekke om et hjørne er rett ved
    hjelp av Pytagoras
    ● Kunne beregne svinn og MVA ved hjelp av % og vekstfaktor

    maria.almberg.storkson@skole.rogfk.no - 25.02.2016 12:02

Pages