Search page

Søket fant 43 resultater på 0.063 sekunder.

Søkeresultater

  1. Praktisk bruk av trappeformelen

    En enkel oppgave som går på praktisk bruk av trappeformelen

    Anita - 05.02.2014 14:55

  2. Desimaltall og meterstokken

    Mange elever i videregående skole vet ikke hvor lang en meter er! Jeg mener at foreldrene gjerne kan gi ungen sin en meterstokk i julegave eller bursdagspresang. Lær ungen hvordan man måler fra A til B.

    For å øve inn desimaltall kan du som lærer feste en meterstokk på tavla med teip. Skriv 0,00 ved 0cm og 1,00 ved 100cm. Hvor kommer 0,50 til å måtte skrives? Ved 50cm selvfølgelig. Deretter kan læreren spørre om de andre desimaltallene mellom 0 og 1. Nå er det riktignok milliarder av desimaltall mellom 0 og 1, men det er ikke nødvendig å ta alle.

    torhol35@hotmail.com - 30.01.2013 14:49

  3. Lage innhegning for husdyr

    Planlegge og bygge en innhegning for mindre husdyr, som kaniner, høns, lam o.l.

    Foto: Rolf Liebich. Lisens: CC-by-sa.

    Oppgaven er relativt åpen, men det er gitt betingelser/rammer for materialer og hvordan det kan løses. Det skal først lages et par skisser over alternative løsninger, hvor elevene får gjøre erfaringer med at arealet kan variere innenfor en gitt omkrets.

    Rolf Liebich - 13.05.2013 17:15

  4. Volum av fjell og sprengstein

     Bodil Bergersen

    Foto: Bodil Bergersen, CC-by-sa

    Elevene jobber med en modell av et fjell. Fjellet skal fjernes for å gi plass til en vei, så det skal sprenges og kjøres bort. Volumet skal beregnes både før og etter sprenging.

    Læreren (eller elevene?) lager en modell av et fjell i isopor. Målestokk oppgis.

    Hensikten med oppgaven er at elevene lærer å

    bodil-ahrens.berge - 20.03.2013 21:09

  5. Praktisk bruk av formler

    Elevene skal etter endt gjennomføring ha fått en større forståelse innenfor bruk av areal, volum og vekt.
    Elevene skal også få til mengdeenheter og kunne finne ut hvor mye de må bestille for at jobben skal kunne gjennomføres.

    Mille - 06.11.2013 14:56

  6. Mål av våtrom

    Som flislegger kan du komme til en jobb og ikke vite hva som er gjort av murarbeid før du skal legge fliser. Dersom du legger fliser på et bad som ikke er riktig konstruert, står du selv i fare for å måtte dekke feilene. Det er derfor veldig viktig at du er sikker på at både vegger og gulv er i orden.

    Undervisningsopplegget inneholder realistiske matematikkoppgaver med utregninger som en flislegger må gjøre i forberedelsene av flisleggingen.

    Oppgavene er utarbeidet sammen med forskalingslærer Tor Magne Fiskå gjennom FYR-arbeidet på Godalen VGS.

    Håkon Tveit - 21.01.2015 20:38

  7. Sikting og klassifisering av jord/sand

    Utføre sikting/veiing av jord/sand og utføre de utregninger og kalkulasjoner som naturlig følger med.
    Oppgaven utføres i nært samarbeid med programfagslærer, som har ansvar for de programfaglige sidene
    ved oppgaven.

    magmor - 09.04.2014 09:41

  8. Åttekantet lysthus - geometri og algebra

        

     

     

    Foto: Wenche Dypbukt

     

    Wenche Dypbukt - 13.04.2015 12:32

  9. Innføring i bygningsberegninger

    Denne oppgaven er laget med tanke på å få matematikken mer forståelig og se sammenhengen mellom fagene og nytteverdien.

    Oppgaven har blitt brukt i programfag etter at vi har tatt for oss flere yrker og sett sammenhengen mellom disse.

    Julie Bjørnstad - 17.11.2015 22:10

  10. Muring av pipe

    I dette undervisningsopplegget skal elevene regne ut hvor mange teglstein de skal kjøpe - og hvor mye fugemasse de må lage - for å kunne bygge ei pipe.

    Foto: PDPhotos. Lisens: Public Domain Dedication. Kilde: pixabay.com

    Julie Bjørnstad - 10.02.2017 14:16

  11. Vannmengde i sand

    Hensikten er at elevene skal gjøre målinger på vannmengden i en bestemt mengde sand og finne prosentvis innhold av vann.

    Arbeidsoppdraget går ut på å:

    1. Veie en bestemt mengde sand og måle volumet.

    2. Varme opp sanden til ca. 105 °C og la den stå til den er tørr.

    3. Veie opp sanden på nytt og beregne hvor mye vann det var i sanden. Vi skal også prøve å finne ut hvor mye volumet er minsket.

    I forhold til regning som grunnleggende ferdighet i BA-faget dekker vi opp å beregne størrelser, vekt, volum og masse, samt måltaking.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 14.12.2012 16:14

  12. Nivellering

    Hensikten er at elevene skal gjøre målinger, føre tabell og beregne høydeforskjeller ved hjelp av nivellering. Oppgaven kan utvides med volumberegninger av masse. Opplegget er en praktisk øvelse som også kan gjøres om vinteren med snø.

    I forhold til regning som grunnleggende ferdighet i matematikk, jobber vi med utforskning og problemløsing ut fra en praktisk situasjon som stigningsforhold ved å måle, gjøre beregninger ved hjelp av formler og føre verdier inn i tabell.

    Arbeidsoppdraget går ut på å:

    Cecilie Isaksen Eftedal - 17.12.2012 09:20

  13. Måleusikkerhet

    Foto: Bodil Bergersen, CC-by-sa

    Tverrfaglig undervisningsopplegg i fagene matematikk, naturfag og tegning & bransjelære for å vise hvor viktig det er å velge rett måleredskap. Elevene utfører oppdraget i grupper på tre som lærer har satt opp på forhånd. Alle leverer eget ark med måleresultater og evaluering.

    Hensikten med oppgaven:

    bodil-ahrens.berge - 30.01.2013 15:19

  14. Kvadrat og kubikk

    Foto: Bodil Bergersen, CC-by-sa

    Hensikten med oppgaven er å øke forståelsen for sammenhengen mellom og forskjellen på areal og volum

    Arbeidsoppdraget går ut på

    1. å skjære til en kvadratisk plate på en kvadratmeter (1 m2)
    2. å skjære til flere plater og sette disse sammen med den første slik at det blir en kubikkmeter (1 m3)
    3. å beregne diagonalen i kubikkmeteren

    bodil-ahrens.berge - 30.01.2013 15:44

  15. Blanding av betong

    BLANDINGSFORHOLD OG SEKTORDIAGRAMMER

    Illustrasjon hentet fra http://ndla.no/nb/node/123478?fag=16381
    Laget av Wenche Dypbukt

     

    Beskrivelse/Presentasjon

    Wenche Dypbukt - 18.02.2013 18:52

  16. Lage inngangsparti

    Foto: Rolf Liebich. Lisens: CC-by-sa.

    Det må lages tilrettelagt adkomst for rullestolbruker til ei hytte. Ved inngangsdøra skal det lages skråplant adkomst til inngangsdøra. Utgangspunktet er at betongplattingen foran døra er 0,75 m over bakkenivå, langs den ene veggen er det ei betongtrapp og skråplanet skal gå langs murveggen på andre sida av inngangen. Skråplanet skal utføres i betong, direkte på fjellgrunn.

     

    Rolf Liebich - 14.05.2013 09:58

  17. Får du bruk for matematikk på byggfag?

    Denne oppgaven går ut på at man skal tenke seg at man skal pusse opp et bad. Hva trenger eleven av kunnskaper for å utføre en slik oppgave?

    Passer godt som oppstart i matematikk. Da får du som lærer også innblikk i hva elevene kan fra ungdomsskolen.

    Elevene må bruke grunnleggende ferdigheter både fra matematikk og felles programfag for BAT. Alle hovedområdene fra matematikklæreplanen blir delvis berørt. Flere mål fra læreplanen i felles programfag i BAT.

    Line Johnsen - 14.05.2013 12:11

  18. Anbod bygg

    Elevane skal diskutere kva anbud er og rekne ut eit anbud på flislegging av eit bad. Når dei reknar ut anbudet kan elevane arbeide 2 og 2. Elevane skal skrive namnet sitt på ein lapp og levere inn sitt anbud.

    Geir Løland - 14.05.2013 11:59

  19. Lage ballkasse

    Illustrasjon: Rolf Liebich

    Det skal lages ballkasser til oppbevaring av treningsfotballer. Kassene skal stå inn til en vegg på lagerrommet i klubbhuset. Elevene skal jobbe med geometriske utfordringer, beregne diametre, høyder/lengder og volumer og tilpasse en eller flere alternative løsninger på utfordringen.

    Med 3 ulike ballstørrelser, må elevene pusle litt med tallene og finne/prøve seg fram til en eller flere mulige løsninger på hvordan kassene kan lages.

    Rolf Liebich - 23.10.2013 13:31

  20. Anbud på nytt gulv

    Måle opp og finne areal på gulv og vegg.

    Finn pris for gulv

    Finn pris for vegger.

    Gi et anbud på legging av nytt gulv (parkett) og nye vegger (veggpanel) i klasserommet. Bruk kampanjepris (se under). Beregnet arbeidstid er 2 dager. Timelønn = 350 kr/time.

    Harald Eidhammer - 29.10.2013 13:37

Pages