Search page

Søket fant 12 resultater på 0.065 sekunder.

Søkeresultater

  1. Praktisk bruk av trappeformelen

    En enkel oppgave som går på praktisk bruk av trappeformelen

    Anita - 05.02.2014 14:55

  2. Lage innhegning for husdyr

    Planlegge og bygge en innhegning for mindre husdyr, som kaniner, høns, lam o.l.

    Foto: Rolf Liebich. Lisens: CC-by-sa.

    Oppgaven er relativt åpen, men det er gitt betingelser/rammer for materialer og hvordan det kan løses. Det skal først lages et par skisser over alternative løsninger, hvor elevene får gjøre erfaringer med at arealet kan variere innenfor en gitt omkrets.

    Rolf Liebich - 13.05.2013 17:15

  3. Åttekantet lysthus - geometri og algebra

        

     

     

    Foto: Wenche Dypbukt

     

    Wenche Dypbukt - 13.04.2015 12:32

  4. Kvadrat og kubikk

    Foto: Bodil Bergersen, CC-by-sa

    Hensikten med oppgaven er å øke forståelsen for sammenhengen mellom og forskjellen på areal og volum

    Arbeidsoppdraget går ut på

    1. å skjære til en kvadratisk plate på en kvadratmeter (1 m2)
    2. å skjære til flere plater og sette disse sammen med den første slik at det blir en kubikkmeter (1 m3)
    3. å beregne diagonalen i kubikkmeteren

    bodil-ahrens.berge - 30.01.2013 15:44

  5. Dekk og matematikk

    Opplegget tar utgangspunkt i informasjon som står på dekk. Ut fra informasjonen snakker vi om, og vi kan regne på, disse emnene i matematikk:

    Thorleif Westby - 06.11.2013 15:33

  6. Møbelmontering

    Denne oppgaven er knyttet til elevenes produksjon av et skap med glassplate i døren, og består av fire små deloppgaver.

    Inneholder også arbeidstegning av skapdøren.

    Laget av Maria Therese Kirkerud (matematikklærer) og Asbjørn Lura (programfaglærer).

    Maria Therese Kirkerud - 17.12.2013 13:11

  7. Verktøykasse og geometri

    Tverrfaglig opplegg i matematikk og bygg- og anleggsteknikk med enkle geometriberegninger av verktøykassen.

    Læringsmål: Eleven skal lære å følge tegninger, bruke relevant verktøy, samt gjøre beregninger relatert til verktøykassen de har laget.

    Grunnleggende ferdigheter:

    -Å kunne rekne som grunnleggjande ferdigheit inneber å bruke symbolspråk, matematiske omgrep, framgangsmåtar og varierte strategiar til problemløysing og utforsking som tek utgangspunkt både i praktiske, daglegdagse situasjonar og i matematiske problem.

    Elisabeth K - 31.01.2014 11:57

  8. Ventilasjonsrør

    Lite opplegg om å lage ventilasjonsrør. Material- og kostnadsberegning.

    Læringsmål:

    • Beregne omkrets av sirkel, overflate av sylinder og areal av rektangel. Se sammenhenger mellom diameter i sirkel og lengden på plata.
    • Øve på valsing og sammenføying av rør.

    kjekn - 05.02.2014 14:57

  9. Trappebygging fra AtB

    Foto: Wenche Dypbukt

     

    Klassen organiseres i grupper. 

    Gruppene skal bruke trappeformelen og «bygge» ei trapp fra A til B.

    Oppdraget starter med å merke av to punkt (A og B) på gulvet eller veggen.  Hver gruppe skal ved hjelp av maskeringstape markere ei trapp som forbinder disse to punktene. Trappa må "bygges" i henhold til trappeformelen.

    Wenche Dypbukt - 06.01.2015 09:41

  10. Tverrfaglig FYR-prosjekt i Ungt Entreprenørskap og Programfag

    Gruppas egenproduserte hytter/store søpleboder og/eller annet praktisk arbeid skal “selges av produsentene”.

    Arbeidet skal foregå i etablerte arbeidslag, organisert som et firma og følgelig må følgende utarbeides /etableres:

    Cecilie Isaksen Eftedal - 12.11.2014 15:06

  11. Enkel regning med trappeformelen

    Lite hefte om bruk av trappeformelen. Vanskelighetsgraden øker fra fattige oppgaver med kun ett svar, til rikere oppgaver hvor elevene må prøve og feile for å finne en løsning.

    Håkon Tveit - 26.01.2016 11:22

  12. Innovasjonscamp - norsk, matematikk og programfaget

    Mål: Elevene skal lage et undervisningsopplegg hvor norsk og matematikk brukes inn mot programfagene og prosjekt til fordypning.

    Arbeidsmetodikk: Basert på kreativt arbeid gjennom tanker bak innovasjonscamp, Ungt Entreprenørskap.

    Alle bilder, også i vedlegg: Ingrid Fløtra. Lisens: CC by-nc-sa

    Ingrid Fløtra - 10.04.2016 13:16